Läheiskartoitus on tehtävä aina, kun mietitään lapsen sijoittamista kodin ulkopuolelle. Lastensuojelu ei voi sijoittaa lasta ulkopuoliseen sijaisperheeseen, ennen läheissijoituksen kartoittamista.

Ennen kuin lapsi sijoitetaan hänelle tuntemattomaan sijaisperheeseen, tulee lastensuojelun tehdä läheiskartoitus lapsen läheisistä. Ensin tutustutaan lapsen läheisiin ja muihin sukulaisiin, jos omat vanhemmat eivät vanhemmuuteen kykene. Isovanhemmat, tädit ja sedät ovat lapsen elämän tärkeimpiä ihmisiä omien vanhempien jälkeen ja näitä läheissuhteita tulee vaalia. Lastensuojelun tulee ottaa läheiset ensisijaisesti huomioon valmistellessa sijoitusta/huostaanottoa, ja vasta toissijaisena miettiä ulkopuolisia vaihtoehtoja.

Enää en usko, jos hyvinvointivaltiosta puhutaan, että sijoitukseen lapselle tuntemattomaan sijaisperheeseen riittää syyksi se, kun aina on näin toimittu. Maailma muuttuu, ja sijaishuollon toimintamallien on muututtuva sen mukana myös.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Nina Keuru voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko rahapelit vapauttaa kilpailulle?