Lappeenrannan kaupungin jätevesiä EI saa purkaa Saimaaseen.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että kansallisaarteemme Saimaa ei saa olla Lappeenrannan kaupungin jätevesien purkupaikka, kuten julkisuudessa on esitetty. Viime vuosina on saatu erilaisilla toimenpiteillä Pien-Saimaan huonontunutta vedenlaatua parantumaan muunmuassa pumppaamalla sinne  parempi laatuista vettä eteläiseltä Suur-Saimaalta. Valitsemalla jätevesien purkupaikaksi eteläisen Saimaan tämä hyvä kehitys uhkaa loppua. Ei myöskään voida antaa takeita siitä, että eteläisen Suur-Saimaan veden laatu säilyy tulevaisuudessa hyvänä, jos jätevedet johdetaan sen vaikutuspiiriin. Jo viime talvena on havaittu vedenlaadun olleen välttävä osassa eteläistä Suur-Saimaata. Emme voi taata, etteikö puhdistusjärjestelmiin tulisi yllättäviä häiriötekijöitä, jolloin vesistöjä rehevöittäviä fosfori- ja typpipäästöjä pääsee vesistöön vaikuttamaan. Emme voi tietää, mikä on Saimaan vesistön jätevesikuormituksen sietokyky ja milloin ei enää ole paluuta normaaliin tilanteeseen. Meillä ei ole käytännön kokemusta hyvin toimivista jäteveden puhdistusjärjestelmistä Saimaan osalta, on vain teoriaa. Huonoja päätöksiä luonnon osalta emme voi peruuttaa. Meidän on myös kannettava vastuu päätöksistämme jälkipolville, joille myös soisin sinisen Saimaan jäävän virkistys- ja matkailukäyttöön. Saimaa on meidän kaikkien omaisuutta. Yksittäinen taho ei voi päättää asioista, joita pidämme elintärkeinä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Liisa Lampilahti voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö kehitysapua suurentaa?