Lasten kotihoidon tuen Hyvinkää-lisää ei saa lakkauttaa!

Lasten kotihoidon tuen Hyvinkää-lisää ei missään nimessä tulisi lakkauttaa.

Jos kuntalisä viedään Hyvinkääläisiltä pois ruuhkautuu päiväkodit. Kun päiväkodit ruuhkautuu tarkoittaa se Hyvinkään kaupungille lisä kuluja, kuinka paljon todellisuudessa enemmän kaupungilta menee rahaa järjestää jokaiselle päivähoto kun kuntalisä lakkautetaan?

Uskoisin että kunta lisä vaikuttaa todella monen Hyvinkääläisen päätökseen jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan.

Opetuslautakunnan kokouksessa päätettiin kotihoidontuen Hyvinkää-lisän säilyttämisestä, jotta perheillä säilyisi mahdollisuus hoitaa lapset kotona huomioiden myös päätöksen kustannusvaikutukset.

Talouden tasapainottamistyöryhmä esitti Hyvinkää-lisän(200€) maksamisen lopettamista kustannussäästöjen vuoksi. Hyvinkää-lisää maksetaan tällä hetkellä 211 perheille. Arvioitu säästö olisi vuonna 2015(5000000€). Tällä hetkellä yhden alle 3-vuotiaan lapsen kokopäivähoito maksaa 12.000€ /vuosi. Toimintakate/hoitopaikka oli v. 2013 2424€. Nämä matemaattiset faktat huomioon ottaen Hyvinkää-lisän lakkauttamisen säästöt ovat kyseenalaisia. Erityinen uhka on nykyisen hallituksen rakenneuudistusohjelman esitys kotihoidontuen puolittamisesta vanhempien kesken. Hyvinkääläisistä vanhemmista 73% vastusti hallituksen linjauspäätöstä. Hakijoiden määrä nousee kasvuun päiväkodeissa. Hoitopaikkojen käyttöön vaikuttaa myös merkittävästi perheiden valintaoikeus, syntyvyys, subjektiivinen päivähoito-oikeus sekä työllisyystilanne.

Allekirjoituksia keräämme 30.11.2014 saakka jonka jälkeen toimitamme adressin valtuustoryhmien puheenjohtajille ja kaupunginhallitusten jäsenille.