Lemmikkisikojen inhimillinen kohtelu taattava.

Maa-ja metsätalousministeriö on laatimassa asetusta afrikkalaisen sikaruton torjumiseksi, jossa määritellään sikojenpito mahdolliseksi ns. tupla-aidoissa tai kahdella erillisellä sähkölangalla varustetun panssariaidan sisäpuolella. Molemmat ehdotukset sisältävät vaatimuksen panssariaidasta, aidalle on asetettu tarkat vaatimukset mm. korkeuden tulee olla 2 metriä. Sikatilalliset saavat avustusta erillisestä rahastosta aitojen tekoon. Mini- ja muiden lemmikkipossujen omistajat joutuvat tekemään kaiken omalla kustannuksellaan. Kustannukset kohoavat kohtuuttoman suuriksi lemmikkipossujen omistajien kohdalla. Kustannukset nousevat helposti tuhansiin jopa kymmeniin tuhansiin euroihin. Tämä johtaa siihen, että lemmikkisikojen olot huononevat ja possuja joudutaan tarpeettomasti lopettamaan, lisäksi jo olemassaoleva Suomen minipossuyhdistyksen minisikojen valtakunnallinen sijaiskotitoiminta loppuu. Lemmikkipossuja on asetusluonnoksen mukaan mahdollista ulkoiluttaa valjaissa, kaikki possut eivät suostu kulkemaan valjaissa eikä se ole lajinmukaista käytöstä sialle. Lemmikkipossujen aitaukset ovat aina talousrakennusten pihapiirissä, joten ulkoilu tapahtuu yleensä valvotusti. Lemmikkisikoja asuu myös paljon taajama-alueilla. Vaadimme, että aitausvaatimuksia tarkistetaan lemmikkisikojen suhteen, niin että kustannuksista ei tule kohtuuttomia sikaharrastajille.