Pelastetaan Tanelinranta! Stop "Lakeus Wake"-hankkeelle!

Tanelinrantaan on nopeaan tahtiin kaikessa hiljaisuudessa puskettu läpi moottoroitua vesilautailurataa, joka siis täyttää vähintään kolmasosan Seinäjoen puhdasvetisimmästä lammesta ja osan rannoista mastoilla, hyppyreillä, raiteilla ja vaijereilla sekä aidoilla.

Suunnitteilla on lammen eri puolille yksi 9m korkea masto ja toinen 6,5m korkea masto jalustoineen. Mastojen väliin tulee moottoroidut vaijerit lammen yli, joita apuna käyttäen vesilautailijat voivat surffata (maksua vastaan). Veteen on suunnitteilla poijuja, hyppyreitä ja raiteita, joita pitkin voi sitten temppuilla. Varusteet käytännössä täyttävät lammesta vähintään kolmasosan. Lisäksi rantaan tulee merikontti ja aitoja, jotka rajaavat osan rannastakin omaan käyttöönsä. Toimintaa hankkeen startattua on suunnitteilla päivittäin aamukymmenestä aina iltaseitsemään saakka, eli yhteisestä virkistysalueesta nauttimiseen jää meille muille siis yöt ja talvet! Huom! Tanelinranta on aikanaan rahoitettu ja rakennettu yhteiseksi virkistysalueeksi kaikille alueen asukkaille, ei kaupallista käyttöä varten. Lampi on myös seinäjoen suosituin uimapaikka, suhteellisen pieni ja hyvillä keleillä jo valmiiksi ruuhkainen.

Hanketta on ajettu läpi nopeasti kaikessa hiljaisuudessa. Hanketta on puoltanut ainakin liikuntalautakunta ja Seinäjoen kaupunginhallitus on antanut sille siunauksensa (19.12.16, pykälä 396) yksipuolisesti sen kummemmin kuulematta lammen muita käyttäjiä ja alueen asukkaita. Eihän hanke sinänsä ole huono, mutta Tanelinranta täysin väärä paikka toteuttaa sitä. Mm. Routakalliolle on jo muutenkin suunnitteilla suuri "vesielämysmaailma" ja vesilautailukeskus olisi sinne mitä omialtaisin lisä. Liikuntavaliokunnalle oli ainakin vakuuteltu että puisto voitaisiin tulevaisuudessa siirtää Routakalliolle, mutta sen voi kuka tahansa päätellä höpöpuheeksi. Kun mastot on Tanelinrantaan pystytetty niin siinä seisovat.

Asia on tällähetkellä jo rakennuslupakäsittelyssä ja on tarkoitus saada rakenteille jo alkukeväästä. Jos hanke saa rakennusluvan niin Tanelinranta tulee muuttumaan todella nopeasti ja radikaalisti. Lisäksi huolestuttaa mitä tapahtuu sitten, kun muutaman vuoden päästä yrittäjät toteavatkin että bisnes ei kannata. Mastot ja vaijerit jäävät sinne ruostumaan ja lammen ympäristö on tuhottu lopunkin. Puhumattakaan turvallisuusriskeistä mitkä laitos tuo tunnetusti mm. lapsiperheiden, uimareiden ja sukeltajien suosimalle virkistysalueelle.

Hankeen yrittäjät ovat tarkasti välttäneet hankkeen julkisuutta, sillä epäilemättä vastustajia ei tarvitse kauaa etsiä. Päättäjiltä voisi kysyä: kuinka te kehtaatte luovuttaa yleisen virkistysalueen tällaiseen? Monessakin yhteisössä asiaa tunnutaan päivittelevän, mutta kukaan ei tee asialle mitään, joten samaa voi kohta kysyä meiltä kaikilta. Nyt on aika vaikuttaa asiaan ja nopeasti!

(Lisäys 5.4) Adressi on kohdistettu hanketta koskevasta toimenpideluvasta valittamiseen kaupungin rakennusvalvontaan. Jos hanke saa toimenpideluvan ja valitusta ei tehdä, niin rakennustyöt alkavat. Valituksella voidaan kuitenkin pysäyttää tai jopa estää hanke Tanelinrannassa. Nimiä kerätään niin paljon kuin ehditään. Toimenpidelupakäsittely on jo aloitettu.

(Lisäys 7.4) Adressin pohjalta tehdään tarvittaessa myös valitus/oikaisuvaatimus, jolla pyritään kumoamaan hankkeen vuokrasopimus Tanelinrannasta, mikä perustavana ideana hankkeen vastustukselle onkin. Tällä adressilla ei pyritä kuitenkaan estämään hankkeen toteutumista muualla, eikä hankkeen takana olevan yrityksen toimintaa mitenkään muuten. Ainoastaan hankkeen toteutuminen Tanelinrannassa kuten aikaisemminkin mainittu.

Kohteen suunnitelma kun nyt vihdoinkin sen sain. (lisätty 5.4)

17760925_10155252376982962_848645249544102540_o.jpg

Kuva vastaavasta isommasta radasta. Lähde ukkohalla.fi

www.ukkohalla_1.jpg

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Saat sähköpostiviestissä linkin vahvistaaksesi allekirjoituksesi. Tarkasta sähköpostisi (myös roskapostikansio).
Tuleeko korkeakoulutuksen olla maksutonta?