Phalenet kasvattajalleen

Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistys ry:n hallitus toimii mielestään "lakien ja sääntöjen" mukaan kieltäytyessään luovuttamasta kahta phaléne -rotuista koiraa takaisin kasvattajalleen luovutusmaksuja vastaan.

Koirien omistajaa ei tavoitettu eikä omistaja hakenut koiria pois löytöeläinten talteenottopaikasta lakisääteisesti 15 vuorokauden kuluessa. Koirien omistajuus siirtyi Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistys ry:lle. Kasvattaja oli valmis maksamaan luovutusmaksut (320e/koira) ja oli etsinyt koirille rodunmukaista kotia kontaktiensa kautta.

Koiria ei luovutettu kasvattajalle muun muassa siitä syystä, että kasvattaja on yhdistyksen mielestä epäsopiva omistaja, sillä kasvattajan taloudessa on leikkaamattomia narttuja. Yhdistyksen luovuttamilla eläimillä ei saa teettää pentuja eikä niitä saa luovuttaa kolmannelle osapuolelle. Edellä esitetyistä syistä johtuen, yhdistys on omien sanojensa mukaan "sopinut" kasvattajan kanssa, että yhdistys etsii kodin koirille.

Edellä mainitut ehdot ovat ymmärrettävissä kun on kyse hallitsemattomasti kasvavista maatiaiskissapopulaatioista, monirotuisten koirien vahinkopentueista tai aikuisten kodinvaihtajakoirien kohdalla. Yhdistyksen hallitus pitää phalene -tapauksessa periksiantamattomasti kiinni laatimistaan luovutussopimuksen kohdista, vaikka on kysymys rotukoirien alkuperäisen kasvattajan tarjoamasta kodista ja avusta.

Allekirjoita adressi, jotta koirat saadaan pois löytöeläintalon häkistä ja takaisin rodun tuntevalle kasvattajalleen.

Päivitys tilanteeseen 15.11.2014
Kasvattaja on saanut tiedon, että koirat olisi luovutettu eteenpäin Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistykseltä. Kasvattajalle ei ole annettu tietoa koirien sijainnista tai mahdollisesta uudesta omistajasta/kodista.

Adressiin kerätään edelleen uusia allekirjoituksia! Phalene -tapahtumaketju on saanut valtakunnallista huomiota ja usea taho aikoo ottaa käsittelyyn eläinsuojelutoiminnan ja kasvattajien yhteistyön toimivuuden kehittämisen ja tarpeellisuuden. Phalene -tapauksessa koirien kohtalosta on tehnyt päätöksen Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistyksen hallitus (10 hlö). Tähän mennessä yli 200 henkilöä on allekirjoituksellaan vahvistanut eriävän mielipiteensä eläinsuojeluyhdistyksen toiminnasta.

Päivitys tilanteeseen 28.11.2014
Kiitos allekirjoituksista ja kannanotosta! Adressista toimitetaan kappaleet kasvattajalle, Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto ry:lle, Suomen Kennelliitolle, Salpausselän Kennelpiiri ry:lle sekä Suomen Koirankasvattajat ry:lle. Vastaanottajatahojen toivotaan hyödyntävän parhaaksi katsomallaan tavalla adressin tietoja. Tapauksen ja adressin myötä toivotaan rotukoiria ja eläinsuojeluyhdistyksiä koskevan yhteistyön kehittyvän keskustelevampaan ja asiantuntijuutta kunnioittavaan suuntaan.

Lisätietoa tapahtuneesta

Päijät-Hämeen eläinsuojelu    Ota yhteyttä adressin tekijään