Pikaperehdytetyt lastenhoitajat EIVÄT voi vastata lastemme varhaiskasvatuksesta

Minä allekirjoittanut vastustan, että Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla lastemme varhaiskasvatuksen toteutumisesta ovat vastuussa Seuren neljän päivän pikaperehdytyksen saaneet ”varhaiskasvatuksen osaajat”.

Vantaan Sanomat kuvasivat 28.8.2018 artikkelissaan toimia, joilla pyritään vastaamaan pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen työvoimapulaan. Päiväkoteihin työntekijöitä välittävä Seure, rekrytoi epäpäteviä lastenhoitajia ja avustajia Espooseen, Helsinkiin ja Vantaalle. Seure järjestää yhdessä työnantajien kanssa neljän päivän pikaperehdytyksen. Alan koulutusta tai työkokemusta ei vaadita. Valinta työntekijäksi tehdään alkuhaastattelun ja neljän päivän pikaperehdytyksen perusteella. Työntekijöiden ei tarvitse toimittaa rikostaustaotetta, vaikka laki Lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä 14.6.2002/504 sitä edellyttää. Rikostaustaotteen pyytämisen esteenä on laissa säädetty ”kolmen kuukauden ehto”.

Laadukas varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Varhaiskasvatuksella vahvistetaan koulutuksellista ja yhteiskunnallista tasa-arvoa ja elinikäistä oppimista. Varhaiskasvatus on perusta, jolle lapsen hyvinvointi, kehitys ja oppimispolku rakentuvat. Laadukas varhaiskasvatus on hyvinvoivan yhteiskunnan mittari.

Varhaiskasvatus on lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on myös tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä edistää hyvinvointia.

Uusi varhaiskasvatuslaki astuu voimaan 1.9.2018. Uusi laki pyrkii vahvistamaan varhaiskasvatuksen laatua, nostamalla henkilöstön koulutustasoa ja selkiyttämällä tehtävänimikkeitä. Opetus-ja kulttuuriministeriö tarkensi 23.8.2018 valtioneuvoston asetuksessa varhaiskasvatuslain säännöksiä. Annetussa asetuksessa on pyritty lastenhoitajan kelpoisuuden tuottavat opinnot säilyttämään nykytilaa vastaavina ja turvaamaan nykyisen henkilöstön kelpoisuuden jatkumisen.

Useimmat varhaiskasvatuksessa lastenhoitajina toimivat ovat suorittaneet sosiaali-ja terveysalan perustutkinnon. He ovat Valviran laillistamia ja nimikesuojattuja sosiaalihuollon ammattihenkilöitä.

Uudessa varhaiskasvatuslaissa lapsen etu on nostettu keskiöön varhaiskasvatuksen toteutuksessa. On selvää, ettei pikaperehdytetty varhaiskasvattaja ole lapsen etu, eikä eettisesti kestävä ratkaisu. Pikaperehdytyksellä ei myöskään vastata varhaiskasvatukselle asetettuihin laaja-alaisiin tavoitteisiin, niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Tämä haastaa kaupunkeja tekemään nopeita ja kestäviä ratkaisuja, jotta pääkaupunkiseudulla lasten laadukas ja tasa-arvoinen varhaiskasvatus on turvattu.

Henna Hertell

TtM, Hoitotyön Lehtori, Espoo