VASTUSTAMME KAARELAN RAITIN SIVUKOULUN LAKKAUTTAMISTA

Liity FB-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/puukoulu/

-------

Me allekirjoittaneet vastustamme jyrkästi Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin sivukoulun lakkautusaikeita. Koulun lakkauttamisaie on perusteiltaan järjetön ja osoittaa toteutuessaan lyhytnäköisyyttä ja kyvyttömyyttä hahmottaa Kaarelan asukasrakennetta.

Kaarelan raitin sivukoulu (eli ”Puukoulu”) on ainut koulu Maununnevan ja Hakuninmaan, eli Kaarelan kaupunginosan Hämeenlinnan väylän itäpuolelle jäävillä alueilla. Nämä alueet ovat kasvavia pientaloalueita, joille rakennetaan lapsiperheille soveltuvia omakoti- ja paritaloja jatkuvasti, ja myös vapautuviin vanhempiin asumuksiin, kuten rintamamiestaloihin, muuttaa pääasiassa juuri lapsiperheitä. Alueella on kaksi päiväkotia, joihin perheet joutuvat vuosi toisensa jälkeen jonottamaan hoitopaikan saadakseen. Näistä päiväkodeista lapset siirtyvät nimenomaan vain Puukouluun.

Maununneva ja Hakuninmaa ovat selvästi kasvavaa, lapsiystävällistä asuma-aluetta. Alueen lapsi- ja perheystävällisyyttä lisäävät nimenomaan kaksi päiväkotia ja koulu, jossa eka- ja tokaluokkalaiset saavat aloittaa koulunkäyntinsä turvallisessa ympäristössä. Puukouluun on juuri ja juuri siedettävä kävelymatka myös alueiden äärilaidoilta, jonne julkinen liikenne ei yllä kovin lähellekään. Jos Puukoulun 1.- ja 2.-luokkalaiset oppilaat joutuisivat kulkemaan kouluun Hämeenlinnan väylän toiselle puolelle Kannelmäkeen, tulisi koulumatka paitsi vaarallisemmaksi myös selvästi pitemmäksi, jolloin koulukuljetuksia jouduttaisiin subventoimaan suurelle osalle lapsista. Tulevaa lasten määrää ei ainakaan vähennä Kuninkaantammen alueen kaavoittaminen pientalorakentamiselle.

Koulun vieressä on Maununnevan ja Hakuninmaan alueiden ainoa isompi urheilukenttä, joka on talvisin luistelijoiden ja kesäaikaan jalkapallon harrastajien aktiivisessa käytössä. Puukoulusta on siedettävä matka muun muassa Paloheinän laduille ja pulkkamäkeen sekä Pirkkolaan. Myös koulun tilat ovat joka ilta Kannelmäen voimistelijoiden liikuntaryhmien aktiivikäytössä. Jos koulu lakkautetaan, ei Maununnevan ja Hakuninmaan alueelle jää yhtään ainutta sisäliikuntatilaa. Säästöä saavutettaneen vain purkamalla koulutalo ja myymällä maapohja tonteiksi. Samalla perheille suunnatut palvelut alueella romahtaisivat.

Puukoulu on pieni mutta laadukas, ”huippuyksiköksikin” nimitetty koulu, jossa lapset kokevat olonsa turvalliseksi, saavat hyvän alkusysäyksen koulutielleen ja jossa oppimistulokset ovat erinomaisia. Puukoulun lakkauttamista ei voida tulkita muuksi kuin lapsivihamieliseksi teoksi.

**********************

ADRESSI ON LUOVUTETTU 11.2.2010 opetuslautakunnan edustajille, kun he olivat tutustumassa puukoulun toimintaan.

Lautakunta ei kuitenkaan ole vielä käsitellyt asiaa, joten vielä kannattaa allekirjoittaa. Tuorein versio adressista toimitetaan opetuslautakunnan puheenjohtajalle vielä ennen seuraavaa kokousta.

**********************

OPETUSLAUTAKUNNAN PÄÄTÖS 23.3.2010 PUUKOULUN LOPETTAMISESTA:

1.8.2015, mutta ei ennen Hakuninmaan Kuninkaankolmioon rakennettavan uuden koulun valmistumista luovutaan

- Kannelmäen peruskoulun sivukoulusta, Kaarelan raitti 1.

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto katsoo, että sivukoulusta luopumista on syytä pitkittää siihen saakka, kun alueen pohjoisosaan
suunniteltu noin 15 000 asukkaan alue on rakennettu ja alueelle on rakennettu myös koulu. Etäisyys etenkin Hakuninmaalta Kannelmäen
pääkoululle on pitkä.

"Ryhmä puukoulun puolesta" jatkaa kuitenkin työtään koulun säilyttämiseksi. Kuka tahansa voi vaikuttaa asiaan olemalla aktiivisesti yhteydessä opetuslautakunnan ja kaupunginvaltuuston jäseniin. Heidän yhteystietonsa löytyy mm. tästä.

**********************

Vajaa kolme vuotta sitten taistelimme alueemme lähikoululle lisäaikaa. Nyt asia on uudelleen ajankohtainen. Opetuslautakunnan voimassa olevan päätöksen mukaan Puukoulu lakkautetaan 1.8.2015. Kuitenkin tällä hetkellä alueen päiväkodeissa on huutava pula tilasta, kun päivähoitoa tarvitsevia lapsia on yhä enemmän. Esimerkiksi ensisyksyn esikoululaisia on alueella enemmän kuin vuosikausiin. Ratkaisuksi päivähoidon tilanpuutteeseen esikoululaiset sijoitetaan Puukolun tiloihin eli näin ollen koulurakennuksen tilat ovat tehokkaassa käytössä ja samalla toteutuu esi- ja alkuopetuksen tiivis ja kaikkia osapuolia hyödyntävä yhteistyö 6-9-vuotiaiden pikkukoululaisten ja heidän perheidensä eduksi.

Eikö poliitikoilla todellakaan ole silmää nähdä tällaisen kolmen ikäluokan turvallisen lähikoulun arvoa!

Joten JAKAKAA viestiä siitä, että haluamme näyttää kansalaisaktiivisuuden mahdollisuudet!

Liity FB-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/puukoulu/

Ryhmä puukoulun puolesta    Ota yhteyttä adressin tekijään