Raipesta patsas Tampereelle!

Raimo Ilmari Helminen (s. 11. maaliskuuta 1964 Tampere) on suomalainen entinen jääkiekkoilija ja maailmanmestari. Hän pelasi keskushyökkääjän pelipaikalla.

Helminen on pelannut SM-liigassa ainoastaan yhdessä joukkueessa, Tampereen Ilveksessä. Lisäksi hän on edustanut NHL:ssä New York Rangersia, Minnesota North Starsia ja New York Islandersia sekä Ruotsissa Malmötä. Helminen on voittanut sekä Suomen että Ruotsin mestaruuden ja Euroopan cupin.

Helminen pelasi sarjatasolla todella pitkän uran, sillä hänen ammattilaisuransa kesti 26 vuotta. Hän aloitti SM-liigassa kaudella 1982–1983, ja hänen viimeinen kautensa oli kausi 2007–2008. Hänestä on tuona aikana muodostunut Ilveksen tunnuskuva. Lisäksi hänet tunnetaan ainutlaatuisesta maajoukkueurastaan.

Suomen maajoukkueessa Helminen pelasi 331 ottelussa, joten hän on pelannut enemmän maaotteluita kuin kukaan toinen jääkiekkoilija maailmassa. Helminen puki urallaan Suomen pelipuvun päälleen 19 arvoturnauksessa. Niiden joukossa on myös kuudet olympialaiset, mikä on saavutus, johon ei ole yltänyt yksikään toinen jääkiekkoilija. Yhteensä Helmisellä on kuusi MM- ja kolme olympiamitalia.

Olympialaiset

1 kausi Allsvenskan 29 26 30 56 16 // 3 2 1 3 2
6 kautta Elitserien 226 68 141 209 231 // 41 7 17 23 40

Tämä mieskö ei ansaitse patsastaan? Jos Paavo Nurmikin sai patsaansa,
niin miksei Raipe? Siinä on niin suomalainen mies kun olla voi ja siitä ei pääse mihinkään!