Safetor Groupin sopimukset irtisanottava - provosoinnin loputtava heti!

[suomeksi, ruotsiksi alla]

Safetor Group (y-tunnus: 2209775-5) tarjoaa yksityisiä turvallisuuspalveluita, kuten järjestyksenvalvontaa urheilutapahtumissa. Järjestyksenvalvojan tehtävänä on ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta sekä estää rikoksia ja onnettomuuksia siinä tilaisuudessa tai sillä alueella, jonne hänet on 1§:n 1 momentissa mainitun säädöksen nojalla asetettu järjestyksenvalvojaksi (toimialue) (Finlex).

Eli mitä ihmettä Safetor Group touhuaa?

Safetor Group on tehnyt järjestyksenvalvontaa HIFK Fotbollin otteluissa Pohjoispäädyssä. Sopimusaikana järjestyksenvalvojat ovat kohdistaneet otteluyleisöön seksuaalista häirintää, provosointia, ahdistelua ja epäammattimaista käytöstä. Tämän lisäksi Safetor Groupin järjestyksenvalvojat ovat toimineet vastuuttomasti urheilutapahtumissa käyttäessään pippurisumutetta kannattajia vastaan Maarianhaminassa (Selvitys: Ilves-fanit saivat paprikasumutetta, vaikka järjestyksenvalvojilla ei edes pitänyt olla sitä).

Ottelussa HIFK - SJK, 22.7.2020, olivat Safetor Groupin järjestyksenvalvojat heittäneet katsojan ulos Pohjoispäädystä. Kannattaja oli kävellyt sisään ja järjestyksenvalvoja oli käskyttänyt häntä kuin koiraa. Kun kannattaja pyysi häntä käyttäytymään, oli hänet heitetty ulos ottelusta kahden miehen voimin. Tässä mainittakoon, että kyseinen kannattaja oli vanhempi herrasmies, joka ei ollut aiheuttanut lainkaan uhkaa järjestyksenvalvojille tai muille ottelutapahtumaan osallistuneille. On siis vähintäänkin kyseenalaista, että järjestyksenvalvojat kohdistivat joukolla väkivaltaa häntä vastaan. Järjestysvalvojien omaa raporttia tapahtumista on tahallaan vääristelty sen turvin, että Safetor Groupin edustajat tietävät heidän sanansa painavan julkisuudessa enemmän kuin keskivertokatsojan.

Saamme jatkuvasti kuulla järjestyksenvalvojien ahdistelusta ja kovista otteista kannattajia kohtaan. Kädellä otetaan haarovälistä kiinni, hipelöidään ja ''etsitään soihtuja''. Järjestyksenvalvojat eivät ole valvomassa, vaan häiritsemässä ja provosoimassa ahdistelullaan kannattajia. Kannattajien motivaattori otteluun tullessa on ainoastaan tuulettaa maaleja ja nauttia hyvästä jalkapallosta.

Lähtökohtaisesti järjestyksenvalvonta on asiakaspalveluammatti. Safetor Groupin osalta herää kysymys, minkälaiset ovat heille palkattujen työntekijöiden motiivit. Riittää kun katsoo yhtiön sosiaalista mediaa ja siellä esille tuotuja asioita, niin tulee enemmänkin mieleen väkivaltaa ihannoivien ja siihen taipuvaisten henkilöiden yhteenliittymä. Emme enää suostu olemaan heidän sylkykuppinsa ja/tai umpimähkäisen ahdistelun/väkivallan kohde.

Miksi tätä siis pitäisi enää sietää?

Ei tarvitsekaan, jos allekirjoitat tämän vetoomuksen!

Vaadimme Safetor Groupin sopimukset irtisanottaviksi välittömästi, jotta kenenkään ei tarvitse huolestua jatkossa järjestyksenvalvojien vallan väärinkäytöstä. ULOS!

[på svenska]

Safetor Group (FO-nummer: 2209775–5) erbjuder säkerhetstjänster, som ordningsvaktning på idrottsmatcher. Ordningsvaktens uppgifter är att upprätthålla ordning och säkerhet och förhindra brott och olyckor på tillställningen eller område, vart hen tjänstgör (Finlex).

Så vad håller Safetor Group på med?

Safetor Group har gjort ordningsvaktning på HIFK Fotbolls matcher i Klacken. Under deras kontrakt har de sexuellt trakassera, provocera och visat oprofessionellt beteende mot anhängare. Dessutom har Safetor Groups ordningsvakter fungerat oprofessionellt på idrottstillfällen med användningen av pepparspray mot anhängaren i Mariehamn.

I matchen HIFK – SJK, 22.7.2020, hade Safetor Groups ordningsvakter slängt en anhängare ut från Klacken. Anhängaren hade gått in och ordningsvakten hade kallat på honom som en hund. När anhängaren bad honom att bete sig, slängde två ordningsvakter anhängaren ut. Det bör nämnas att den utslängda anhängaren är en äldre herre, som aldrig skulle utföra fara eller använda våld mot ordningsvakter eller andra anhängare. Det bör ifrågasättas varför ordningsvakterna skulle agera våldsamt i grupp mot honom. Ordningsvakternas egen rapport om händelsen är avsiktligt förvrängd, medvetna om att deras ord väger mera än den genomsnittliga anhängarens.

Vi får kontinuerligt höra om ordningsvakter som trakasserar och använder hårda grepp mot anhängare. De tar med handen fast mellan benen och ’’söker efter facklor’’. Ordningsvakterna övervakar inte på matcherna, utan provocerar och stör vanliga anhängare. Anhängarens motivator för att gå på matcherna är endast att fira fina mål och njuta av bra fotboll.

I princip är ordningsvaktandet en kundservicebransch. När det kommer till Safetor Group, kan man undra vad är deras motiv för att börja jobba inom branschen. Det räcker med att ta en titt på deras kanaler på sociala medier och på vad de lägger upp. Det visar sig att företaget är en grupp av människor som förhärligar och är benägna till bruk av våld. Vi tolererar inte längre deras verksamhet, vi tolererar inte längre att vara offer för misshandel av makt och trakasseri.

Varför borde man tolerera sådant?

Inte behöver du heller, om du skriver under detta krav!

Vi kräver att Safetor Groups kontrakt upphävs direkt, då behöver ingen mera vara orolig över att bli offer för ordningsvakternas missbruk av makt. UT!

Safetor.jpg

Kuva on otettu ottelusta IFK Mariehamn - Ilves, 15.6.2019. Bilden är tagen från IFK Mariehamn - Ilves, 15.6.2019.

Kasper Kannosto, huolestunut kausikorttilainen.    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Kasper Kannosto, huolestunut kausikorttilainen. voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…