SAVE Maanalainen

Torstaina 12.3.2020 on julkaistu Tampereen kaupungin sivistyspalveluiden johtaja Lauri Savisaaren esitys vuoden 2020 kulttuuri- ja taideyhteisöjen toiminta-avustuksista ensi viikon torstaina 19.3. pidettävää kokousta varten. Silloin sivistys- ja kulttuurilautakunta päättää todennäköisesti Savisaaren esityksen mukaisesti, eli jättää Kulttuuriosuuskunta TRELMU:n tuen yhtä pieneksi tuen kuin viime vuonna: 1500e haetusta n. 17 000 eurosta.

Kulttuurikeskus Maanalainen tiedottaa, ettei 1500€ tuki pysty kattamaan sen ylläpitämistä. Alle 5€ tuki per keikka ei vain riitä, vaikka tupa olisi täynnä joka keikalla.

Nyt me vetoamme kaltaisiimme indiebändeihin ympäri Suomen, kuinka tärkeää tällaisten paikkojen olemassaolo on bändikulttuurin säilyttämisen ja ylläpitämisen kannalta. Tampereella ja ylipäänsä koko Suomessa keikkapaikkoja meille ei todellakaan ole liikaa, ja tällaisen paikan sulkeminen aiheuttaisi suuren tappion Tampereen musiikkikulttuurissa. Jo vuonna 2019 ansaittu Vuoden kulttuuriteko -palkinto osoittaa, että Maanalaisen toiminnalla on tilausta jatkossakin. Suomen bändirekisterin mukaan Suomessa on uskomattomat 30835 bändiä, jotka tarvitsevat juurikin tällaisia keikkapaikkoja toimintansa ja uransa ylläpitämiseksi.

Allekirjoita adressi ja todistetaan yhdessä päättäjille, kuinka iso merkitys TRELMU:n Kulttuurikeskus Maanalaisella on Tampereen musiikkiskenessä!

- Stoned Statues, keikanjanoinen tamperelainen indiebändi.

Maanalaisen tiedotetta lainaten:

"Vuodesta toiseen on tätä yli puolen miljoonan tukirahapottia jaettu siten, että galleriat, museot, teatterit, kuorot, kirjailijaseurat ja tanssikeskukset saavat kaupungilta kymmeniä tuhansia euroja joka vuodelle. Samaan aikaan yli 1000 vuosittaista Maanalaisessa esiintyvää ja yli 10,000 indie-bändien keikoilla kävijää huutavat: “HALOO?” Jopa Tampereen Saksalainen Kultuurikeskus saa kaupungilta  12 kertaa enemmän (18,000€), kuin mitä TRELMU:lle ollaan antamassa."

savemaanalainen.jpg

Jenna Kosunen, Stoned Statues    Ota yhteyttä adressin tekijään