Stop Länsi-Herttoniemen koulujen yhdistämiselle!

Länsi-Herttoniemen kouluja ei tule yhdistää!

Adressin tekijät: Heidi Valkamo, Siilitien peruskoulun johtokunnan puheenjohtaja, Heli Lehtonen, Herttoniemen ala-asteen Koti- ja kouluyhdistyksen varapuheenjohtaja

Opetusviraston suunnitelman mukaan Herttoniemen ala-asteen koulu ja Siilitien peruskoulu on tarkoitus yhdistää ja perustaa uusi koulu ko. kouluista. Opetusviraston perusteena on koulutuspoliittisten tavoitteiden toteuttaminen eli hallinnollisesti yhtenäinen koulupolku sekä tietyn kokoisen koulun perustaminen.

Herttoniemen ala-asteen koulu sekä Siilitien peruskoulu ovat molemmat oppilaiden ja heidän vanhempiensa mielestä nykyisellään hyvin toimivia lähikouluja, joita ei meidän vanhempien mielestä ole tarpeen yhdistää.

Herttoniemen alueella kyseinen peruste koulujen yhdistämiselle on paitsi täysin keinotekoinen myös lasten edun vastainen.

Opetusviraston suunnitelman mukaan molemmat koulurakennukset jäävät käyttöön, sillä vanhan Herttoniemen alueen oppilaat eivät mahdu kumpaankaan koulurakennukseen kokonaan. Yhdistäminen tapahtuu ns. enemmän paperilla, jotta koulun oppilasluvuksi saadaan tavoiteltu 300-400 lasta sekä hallinnollisesti yhtenäinen koulupolku. Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että oppilaat tulevat kulkemaan eri koulurakennusten väliä rehtorin tekemän suunnitelman mukaisesti. Siilitien peruskoulun ja Herttoniemen ala-asteen välinen etäisyys on reilu kilometri, mikä on pienelle lapselle pitkä matka. Koulujen väliä kulkeminen on alueen lasten kannalta selkeä turvallisuusriski, sillä joko Siilitien peruskoulun tai Herttoniemen ala-asteen koulun ekaluokkalaiset ja muut pienet alakoululaiset joutuisivat kävelemään nykyistä pidemmän matkan ja ylittämään vilkkaasti liikennöidyn Siilitien. Tämän lisäksi Siilitien ja Kettutien kaavamuutoksen tultua vahvistetuksi ja uuden asuntoalueen rakentamisen alkaessa oppilaiden koulutie tulisi vuosiksi muuttumaan suureksi rakennustyömaaksi. Se on omiaan nostamaan pienten koululaisten koulutien turvallisuusriskiä. Tämä on selkeästi opetusviraston omankin tavoitteen vastaista, koska opetusvirasto on nostanut yhdeksi tavoitteeksi turvallisen koulumatkan.

Tämän opetusviraston suunnitteleman keinotekoisesti yhdistetyn koulumallin mukaan alueemme oppilaat kävisivät peruskoulun kolmessa eri koulurakennuksessa, joissa kaikissa työskentelevät eri opettajat ja käytössä on eriävät toimintamallit.

Opetusviraston uudistettu esitys ei edelleenkään huomio tällä hetkellä alueellamme vireillä olevaa kaavaesitystä, jossa kaavaillaan laajaa täydennysrakentamista Länsi-Herttoniemeen. Alueemme lapsimäärä on todellisuudessa suuremmassa kasvussa kuin esityksen pohjana olevissa väestöennusteissa esitetään. Lisäksi, jos osa Myllypuron oppilaaksiottoalueesta liitetäänkin osaksi Siilitien peruskoulun oppilaaksiottoaluetta, lisää tämä jatkossa Siilitien peruskoulun oppilasmäärää. Opetusviraston suunnitelmassa ei myöskään ole huomioitu Herttoniemen ala-asteen kouluun muilta oppilaaksiottoalueilta tulevia oppilaita.

Opetusviraston suunnitelma on keinotekoinen yritys saada kaksi hyvää ja toimivaa koulua yhdistetyksi yhdeksi opetuksellisesti ja hallinnollisesti yhtenäiseksi peruskouluksi. Tämä saattaa paperilla näyttää hyvältä ja vastata koulutuspoliittisia tavoitteita, mutta käytännössä se tulisi olemaan huomattavasti nykyistä huonompi malli alueemme lapsille.

Tämä koulujenyhdistämisesitys ei opetusvirastosta annetun selvityksen perusteella tuota erityisesti mitään säästöä eikä ole millään muotoa perusteltavissa lapsen edulla.

Adressi toimitetaan opetusvirastoon, apulaiskaupunginjohtaja Viljaselle sekä opetuslautakunnan jäsenille.

KOULUJEN YHDISTÄMISEEN LIITTYVÄ OPETUSVIRASTON JÄRJESTÄMÄ ASUKASILTA ON

SIILITIEN PERUSKOULULLA 27.2.2014 KLO 18-19.30.

Tilaisuutta ennen klo 17.30 järjestetään mielenilmaisu Siilitien peruskoulun pihalla, johon kaikki alueen lapset ja vanhemmat voivat osallistua.

TERVETULOA!!