Symbian lopetettava

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Nokia ja muut matkapuhelinvalmistajat lopettavat välittömästi kaikkien Symbian-alustaan perustuvien laitteiden ja ohjelmistojen tuotekehityksen, valmistuksen ja myynnin.

Jälkeenjääneisyydestään, suunnitteluvirheistään ja lukemattomista muista ongelmistaan tunnettu Symbian-alusta vaatii pienenkin sovelluksen kehittämiseen kokonaisen insinööriarmeijan, jonka työstä ehdoton valtaosa on erilaisten turhanpäiväisten teknisten ongelmien kiertämistä. Kilpailevilla alustoilla tämäntyyppiset ongelmat ovat huomattavasti vähäisempiä, mistä syystä vastaava työ saadaan hoidettua huomattavasti pienemmällä insinöörityöllä.

Nokian myymistä puhelimista vain noin 2% on Symbian-älypuhelimia, mutta tästä huolimatta yli 60% Nokian henkilöstöresursseista haaskautuu Symbian-ohjelmistokehitykseen liittyvään työhön. On siis sanomattakin selvää, että kyseessä on loputon kaivo. Nokia otti vastikään vieläpä puolen miljardin euron lainankin, jonka se aikoo kokonaisuudessaan käyttää tuhoontuomittuun Symbian-tuotekehitykseen. Tämä ratkaisu ajaa vääjäämättä ennen pitkää Nokian yhä syvempään taloudelliseen ahdinkoon ja kurjistaa samalla Suomen taloutta entisestään.

Jokainen Symbian-alustan vaatiman työmäärän takia palkattu ylimääräinen työntekijä tekee turhaa työtä maailmassa, joka on täynnä huomattavasti kriittisempiäkin ongelmia kuin marginaalisen teknologiajunttiryhmän kerskakulutusfetissin palveleminen uusilla "äly"puhelinmalleilla. Jokainen korkeastikoulutetun ja lahjakkaan ihmisen Symbian-tuotekehitykseen tuhlaama työpäivä on suoraan pois mm. ilmastonmuutoksen torjumisesta ja lukemattomien sosiaalisten ongelmien ratkaisemisesta, joten voidaankin kärjistää, että Symbian edesauttaa yhteisen maailmamme joutumista tuhon omaksi.

Me allekirjoittaneet siis vaadimme täten, että matkapuhelinvalmistajat tunnustavat vastuunsa niin yhteiskuntaa kuin koko ihmiskuntaa ja planeettaakin kohtaan, ja lopetettavat kaiken Symbian-alustaan liittyvän kehitystyön niin pian kuin suinkin mahdollista.

Sakarias Lehtomäki    Ota yhteyttä adressin tekijään