Tahdostariippumaton hoitolaki 2

Olemme jättäneet eduskunnalle 2 kansalaisadressia (8.4.1988 47 000 nimeä ja 13.5.1998 140 000 nimeä)

hoitolain puolesta, mutta tämäkään ei ole riittänyt. Yritetään virelä kerran uudestaan. KAIKKIEN NIMI ON TÄRKEÄ!

Hyvä Yhteisö/Järjestö/Yritys/Kansalainen

Tiedotustilaisuus pidettiin syksyllä 2004 Helsingissä. Se oli valtakunnallinen lähtölaukaus kansalaisvetoomukselle, jossa kerättiin läpi Suomen nimiä alaikäisten huumenuorten tahdonvastaisen hoitolain saamiseksi maahamme.

Tavoitteena on kerätä niin paljon nimiä, että päättäjien on pakko reagoida lakialoitteeseen. Tähän tarvitsemme apuanne, sillä nimien keruu tapahtuu täysin talkootyönä. Toivomme että osallistutte huumenuorten auttamiseen keräämällä nimiä adressiin (TÄLLÄ KERALLA TÄNNE NETTIIN).

Huumenuorten hoito voidaan järjestää kohtuullisin kustannuksin ottamalla käyttöön maaseudulla käytöstä poistettuja kouluja ja muita tyhjillään olevia rakennuksia. Hoitopaikkaa kohti tarvitaan 2-3 koulutettua henkilöä, ja loput työntekijät voidaan kurssittaa työttömistä, motivoituneista alalle aikovista ihmisistä. Tämä käytäntö tulee kansalaisillemme huomattavasti laitoshoitoa halvemmaksi, säästymme myös suurelta määrältä surua ja tuskaa perheissämme, myös yhteiskunta pysyy turvallisempana paikkana elää.Kiitän etukätein yhteistyöstä:

Liisa Tallgren ja Helena Surakka

Lakimuutosta kannattavat myös

Paavo Seliin                                                   Paavo Koistinen                                       Matti Tolvanen

Entinen huumeyksikön johtaja                      Psykiatrian erikoislääkäri                         Oikeustieteen professori

KANSALAISVETOOMUKSEN PERUSTELUT

Julkisuudessa on viimeaikoina näkynyt hälyyttäviä tietoja nuorten huumeitten käytön lisääntymisestä. 1980 - luvun jälkee, erityisesti muutamien vuosien aikana, kehitys on ollut huolestuttavaa. Viittaamme kouluissa kautta maan suoritettuihin selvityksiin.

Huumekokeilut tapahtuvat murrosiässä. Nuori menettää kiinnostuksen itsensä monipuoliseen kehittämiseen. Huumeen hankkimisesta ja käytöstä tulee mielenkiinnon sitova voima. Koulun laiminlyöminen johtaa puutteisiin tiedoissa ja taidoissa.

Ammatti ja pitkäjänteiset ihmissuhteet saattavat jäädä kehittymättä. Nuori jää valmiuksissaan lapsen asteelle. Hän erikoistuu varhain toimintoihin, jotka ovat elämän jatkuvuuden ja yhteisön kannalta arvottomia. Huumenuoren uskomukset ja odotukset elämältä, ovatkin tavallisesti epäreallistisia.

Päättäjillä ja usein myös päihderiippuvaisia hoitavilla, on yleisesti virheellinen käsitys, että päihteistä luopuminen kävisi helposti lyhyen katkaisun puitteissa ja olisi päättäväisyyden ja tahdon asia. Kansainvälinen määritelmä osoittaa kyseessä olevan virheen.

Riippuvuus on pitkällistä tai usein toistuvaa

- Jatkuvaa pakonomaista tarvetta käyttää tai vaikeutta olla käyttämättä päihteitä.

- Vaikeutta hallita käytön määrää tai käyttöjakson pituutta.

- Sietokyvyn lisääntymistä, mikä johtaa suureneviin käyttöannoksiin ja sen takia itsekontrollin heikkenemiseen.

- Käytön jatkumista huolimatta psyykkisistä tai fyysistä terveyshaitoista, työ -tai perheongelmista tai muista sosiaalisista seuraamuksista.

Toisin sanoen päihderiippuvainen ei ole kykenevä määräämään kohtalostaan, vaan hän on aina pitkällisen ulkopuolisen tuen tarpeessa. Nuorilla narkomaaneilla huumeettomaan elämään tottuminen, uusien elämänarvojen omaksuminen ja yhteiskunnassa hyödyllisten taitojen oppiminen vievät kauan. Tunnettu tosiasia on myös, että mitä useampiin päihteisiin riippuvuus on kehittynyt, sitä vaikeampaa on niistä luopuminen.

Edellä esitetyistä syistä vaadimme nuorille narkomaaneille kehitettävää tahdostariippumatonta

(riittävän kauan, 2 vuoteen saakka) kestävää hoitoa esim. Ruotsin, Norjan tai Itävallan valitsemman mallin mukaisesti.

Jossain määrin lisäkuluja aiheutuu vastuutakantavan koulutetun henkilöstön osalta, mutta merkittävä osa työstä voidaan toteuttaa vapaaehtoisvoimin. Lisäksi huomautamme, että hoitamatta jättäminen on heitteille jättämistä ja tulee ajan mittaan yhteiskunnalle tässä esitettyä ratkaisua paljon kalliimmaksi.

Paavo Koistinen psykiatrianerikoislääkäri                                                            Liisa Tallgren

Päihdehuollon erityispätevyys                                                                             Vapaaksi huumeista ry:n perustaja