Tatuoitsijoiden arvonlisäveroprosentti 9%

17. marraskuu. 2011.

Tiedoite. Koska Hiusalan alv-8% -kokeilu (korotuksen 1.7.2010 jälkeen 9%) päättyy tämän vuoden loppuun mennessä, hallitus alustavasti näin päättänyt, joten emme voi vedota hiusalan laskettuun arvonlisäverokantaan ja kahden alan samankaltaisuuteen työtavan ja lopputuloksen perusteella. Koska lopullinen hiusalan verokanta selviää vuoden vaihteessa, seuraatkaamme alan tapahtumia nyt suurennuslasin alla. Kannatan, että tatuointialan arvonlisäverotuksen keventämistä puoltavat, käyvät myös allekirjoittamassa hiusalan alv-muutosta takaisin 23% (9%:n sijasta) adressin osoitteessa: http://www.adressit.com/kampaajat

Vaikka hiusalan alv-kanta nousisikin loppujen lopuksi takaisin 23%, jatkamme taistelua taiteen ja tatuointialan alv-muutoksen 9%:n puolesta!

Vaikka hiusalan alv muuttuukin, on arvonlisäverokantojen luokittelu silti epäoikeuden mukainen. Vetoan:

Lain 79 c §:ssä tarkoitettu taide-esine, muun kuin maahantuonnin osalta silloin, kun myyjänä on tekijä tai hänen oikeudenomistajansa taikka satunnaisesti muu elinkeinonharjoittaja kuin 79 a §:n 3 momentissa tarkoitettu verovelvollinen jälleenmyyjä.

Ajantasainen arvonlisäverolaki löytyy TÄÄLTÄ >>

Adressi toimitetaan saatekirjeen kanssa Suomen Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Erkki Arhinmäelle.

Ajankohta: kevät/2012.

Kulttuuri- ja urheiluministeri on opetusministeriön toinen ministeri opetusministerin lisäksi. Kulttuuri- ja urheiluministeristä voidaan käyttää myös virallista termiä ministeri opetusministeriössä tai toinen opetusministeri. Kulttuuriministeri johtaa taide-, kulttuuri-, liikunta-, nuoriso-, kirjasto- ja kirkollisasioita sekä tekijänoikeus- ja opintotukikysymyksiä. Suomen uudeksi kulttuuriministeriksi valittiin Paavo Arhinmäki, joka on toinen kulttuuri- ja urheiluministeri -nimityksellä kulkeva ministeri. Jo aikaisemminkin urheilu kuului osaksi kulttuuriministerin vastuualuetta.

---------------------------

Adressi on luotu yhteen suosiotaan nousevaan taiteenmuotoon, Tatuointeihin. Tatuoinnit ovat yksilöllisiä taideteoksia. Yksilöllinen ja uniikki tuotos siirtyy tatuoitsijan kädestä iholle. Taideteos (taide-esine) on ikuinen, yksilöllinen, teos johon vaaditaan taitoa, osaamista ja halua.

Vaikka vuoden 2009 lopussa arvonlisäveroa kevennettiin tietyillä aloilla, ei tätä taiteen lajia otettu huomioon. Mielestäni tämän alan arvonlisävero pitäisi laskea myös samalle tasolle kuin esimerkiksi parturi-kampaamojen alv-%.

---------------------------
TAVOITE: Tatuoitsijoiden arvonlisäveroprosentti 9%.
---------------------------

Suomi on mukana 1.1.2007–31.12.2010 kokeilussa, jossa EU:n jäsenvaltioille on annettu mahdollisuus soveltaa alennettua arvonlisäverokantaa tiettyihin erityisen työvaltaisiin palveluihin. Kokeilua sovelletaan Suomessa parturi- ja kampaamopalveluihin sekä eräisiin pieniin korjauspalveluihin. Kyseisten palvelujen myyntiin sovelletaan väliaikaisesti kokeilun ajan yleisen arvonlisäveroverokannan 22 %:n sijaan arvonlisäverolain 85 a §:ssä säädettyä alennettua 8 %:n verokantaa.

Verokannat nykyään:

Yleinen verokanta on 23 prosenttia verottomasta hinnasta tai muusta veron perusteesta laskettuna.

Alennetut verokannat

13 prosentin verokanta

Alempaa 13 prosentin verokantaa sovelletaan seuraaviin tavaroihin ja palveluihin:

* elintarvikkeet
* rehut ja rehuseokset.

Alempaa verokantaa ei sovelleta

* tarjoilutoimintaan
* eläviin eläimiin
* vesijohtoveteen
* alkoholijuomaverolaissa tarkoitettuihin alkoholijuomiin ja tupakkavalmisteisiin eikä
* tiettyihin myrkkyihin.

9 prosentin verokanta

Alempaa 8 prosentin verokantaa sovelletaan seuraaviin tavaroihin ja palveluihin:

* henkilökuljetuspalvelut
* majoitustilan tai käyntisataman käyttöoikeuden luovuttaminen
* YLEn lupamaksut
* elokuvaesitysten, teatteri-, musiikki- ja tanssiesitysten, näyttelyjen, urheilutapahtumien, huvipuistojen sekä muiden kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien ja laitosten pääsymaksut
* liikuntapalvelut
* lääkkeet ja lääkkeenomaiset tuotteet
* kirjat
* taide-esineen ns. ensimyynti
* parturi- ja kampaamopalvelut sekä pienet korjauspalvelut kuten polkupyörien, kenkien ja nahkatavaroiden korjauspalvelut sekä vaatteiden ja liinavaatteiden korjaus- ja muutostyöt.

Tatuointi on kuvataidetta, jonka taitelijat myyvät ensimmäisen kerran. Tatuointi on ikuinen taideteos, joka myydään asiakkaalle ensimmäisen ja viimeisen kerran. Tatuointi on uniikki taideteos, joka on yksilöllinen ja yhden taiteilijan tuotos. Vaikka tatuointi ei ole taide-esine,

Piirustus on yksi kuvataiteen päälajeista. Piirustukset voivat olla loppuunvietyjä taideteoksia.

Taide-esineen myynnissä, maahantuonnissa ja yhteisöhankinnassa sovelletaan 8 %:n verokantaa 1.1.2003 alkaen, kun kysymyksessä on:

* taide-esineen ns. ensimyynti eli kun tekijä tai hänen oikeudenomistajansa myy taide-esineen ensimmäisen kerran;
* satunnaisesti tapahtuva taide-esineen myynti, kun myyjänä on muu elinkeinonharjoittaja kuin verovelvollinen jälleenmyyjä;
* taide-esineen maahantuonti EU:n ulkopuolelta;
* taide-esineen osto eli yhteisöhankinta muusta EU-maasta suoraan tekijältä tai hänen oikeudenomistajaltaan tai muulta elinkeinonharjoittajalta kuin verovelvolliselta jälleenmyyjältä.

Lopuksi:

"Taide on taiteilijan työllistäjä"

"Taide on myös työtä. Jokainen taideteos on tietyn vaivan ja ponnistuksen so. työmäärän tulos. Teos on siis taiteellisen, luovan työskentelyn visuaalinen ilmentymä. Ainakin teoriassa taideteos voidaan mitata kulutettuina kaloreina, kilojouleina tai työtunteina. Yksi taiteen tehtävistä onkin tarjota taiteilijalle mahdollisuuksia tehdä työtä. Leikkimielisesti voisi sanoa että taide on taiteilijan työllistäjä.

Kokonaan toinen kysymys taas on se takaako taiteellinen työ tekijälleen kohtuullista palkkaa. Tosiasia on, että vain murto-osa taiteilijoista tulee toimeen pelkästään taiteellaan. " (lähde:http://www.atelierhannula.fi/funktio.html)