Teiden suolaus on lopetettava ympäristö-, talous- ja turvallisuussyistä

Vaadimme suolauksen lopettamista ympäristösyistä

Suomen teille, ja sitä kautta maaperään ja pohjaveteen, syydetään vuosittain n. 100 000 tonnia suolaa. Tämä ympäristönsuojelulain pykälissä 16 ja 17 kielletty toiminta tuhoaa vääjäämättä pohjavetemme, joka joskus oli maailman puhtainta.

Suolan peseminen autoista vaatii vahvoja liuottimia. Tuulilasien ja valaisimien puhtaanapitoon kuluu  vuosittain miljoonia litroja lasinpesunestettä. Luonto ei kiitä!

Vaadimme suolauksen lopettamista taloudellisista syistä

Suola turmelee tiestön ja ajoneuvot. Tämä tulee tavattoman kalliiksi niin autojen omistajille kuin kaikille veronmaksajille. Suolauksen aiheuttamien välittömien vaurioiden korjaamiseen ja ehkäisyyn kuluu autoilijoilta 1-2 miljardia euroa vuodessa. Tälle summalle löytyisi taatusti hyödyllisempää käyttöä kansantaloudessa. Suolaamisen tie-infralle tuottamien tuhojen hintalappua tuskin kukaan osaa laskea. Korjausvelkainen tiestömme kaipaa jotakin ihan muuta kuin lokakuusta huhtikuuhun kestäviä suolavesikylpyjä.

Vaadimme suolauksen lopettamista liikenneturvallisuussyistä

Tärkein ja useimmiten ainoa suolaamisen puolesta esitetty argumentti on liikenneturvallisuus. Väitteen tueksi ei kuitenkaan löydy tutkimustietoa.

Maksimaalinen kitka ei ole tae turvallisesta liikenteestä. Suolaaminen heikentää liikenneturvallisuutta monin tavoin. Se rapauttaa kuljettajien talviajotaidot ja tuudittaa väärään turvallisuudentunteeseen. Suolakuran likaamat tuulilasit ja valot yhdistettynä märkään ja mustaan maisemaan takaavat mahdollisimman huonon näkyvyyden. Kun tähän lisätään ruvelle rapautuneet tiet ja suolan tärvelemät renkaat ja autot, on liikenneturvattomuuden suolainen soppa valmis.

Vaadimme suolauksen lopettamista laillisuussyistä

Kuten jo aiemmin todettiin, suolaaminen on kielletty ympäristönsuojelulaissa. Tämän lisäksi suolaamisella aiheutetaan mittavia tuhoja sekä yksityiselle että yhteiselle omaisuudelle. Millä mandaatilla tällaista laittomuutta harjoitetaan?

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Heikki Koljonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…