Turvallinen koulutie vai kuolemanloukku

Laihian Länsitiellä eri-ikäiset lapset kulkevat 4 eri kouluun joka arkipäivä. Koulutien tulisi olla turvallinen - onko 80 kilometrin nopeusrajoituksella oleva kapea, mutkainen, valaisematon, pyörätietön ja raskaiden kulkuneuvojen suosima tie turvallinen koulutie?

Länsitien alkupää on turvallinen, onhan se taajamassa, jossa nopeusrajoitus on 40 km/t ja pyörätie löytyy, ja urheilukenttien jälkeenkin nopeusrajoitus on 60 km/t pyörätien jatkuessa aina Wiikintien (Perälän koulun) risteykseen, josta eteenpäin alkaa 80km/t nopeusrajoitus ja Isonkylän koulun lähelle tullessa rajoitus yllättäen laskee turvalliselle tasolle. Tätä tietä ajavat päivittäin myös pitkät raskaat rekat, jotka tosiaankin ajavat vähintään 80km/t. Kapealla tiellä ajetaan keskellä tietä ja useammat eivät edes hidasta, vaikka vastaan tulisi kävelijöitä. Tien varrella kuitenkin asuu useita lapsiperheitä ja vanhuksia. Tällä kyseisellä nopeusrajoituspätkällä on Laihian Mallastehdas, jonne raskaat kulkuneuvot ajavat, mutta Länsitien käyttö ei olisi välttämätöntä, kun Mallastehtaalle pääsee suoraan 3-tieltä poikkeamaan.

Miten vanhemmat uskaltavat päästää missään vaiheessa lapsensa yksin kulkemaan ns. turvalliselle koulutielle, missä ei ole mitään turvaa lapselle? Koulut sijaitsevat kuitenkin sen verran lähellä, että taksikuljetus täytyy lain mukaan itse kustantaa. Etäisyyden lisäksi kuljetuksen maksuihin vaikuttaisi turvallisen tien puuttuminen, eli virallisen tulkinnan mukaan koulutie ei siis ole vaarallinen.

Onnettomuuksilta ei ole vältytty tällä tiellä. Vain kaksi viikkoa sitten lokakuun 22. päivä alkuillasta tiellä sattui raju auto-onnettomuus, jonka aiheutti liian kova tilannenopeus, tien kapeus, pimeys, liukkaus ja alkoholi. Syyttömän osapuolen autoa ajoi isä ja matkustajana oli perheen 6-vuotias tytär. He olivat matkalla kotiin harjoituksista, kun vastaantuleva autoilija menetti ajoneuvonsa hallinnan täydellisesti auton lentäessä kohti vastaantulijoiden tuulilasia. Hengenlähtö oli sekunneista tai sekuntin sadasosista kiinni. Tiellä on tiettävästi aiemmin ollut myös kuolonkolareita.

Olin yhteydessä Laihian kunnan tekniseen johtajaan asiasta, ja hän sanoi puhelimitse, että tie kuuluu valtion omistukseen ja yksin kunta ei pysty tekemään asialle mitään. Hän kehoittikin, että idean pitäisi lähteä kansalaisten aloitteesta. Joten: tässä tämä aloite nyt on. Toivon sydämeni pohjasta, että allekirjoitat adressin.

Tämä tullaan lähettämään Ely-keskukselle sekä asia tullaan toivottavasti käsittelemään myös Laihian teknisen lautakunnan kokouksessa marraskuussa. Rudontien vaarallisuudesta on aloite jo erikseen laitettu koulujen toimesta.