Vaadimme maantien 8240 peruskorjausta välillä Tyrnävä-Kylmälänkylä

Maantie 8240 eli Tyrnävän Kylmäläntien kurja kunto on ollut jokaiselle kyseistä tietä käyttävälle valitettavan tuttu asia monien vuosikymmenien ajan ja huolestuttavampaan suuntaan vaan mennään ( tien pituus on 43 km Tyrnävä - Kylmälänkylä josta alku 10 km erittäin huonokuntoista asfalttia) .

Tien huonosta kunnosta kärsivät kaikki tien vaikutuspiirissä asuvat, mökeillään vierailevat ja tietä pakosta ajavat hälytysajoneuvot, koulu-, posti-, jäte-, tavara- ja puutavarakuljetukset. Tämän talven aikana jo pelkästään puu- ja hakerekkoja on ajanut tiellä noin. 450 kappaletta.

Myöskin tiellä on paljon läpikulku liikennettä esim. Rokualle ja Oulujärvelle. Kylmäläntien varressa olisi myös paljon mahdollisuuksia luontomatkailulle jos tie olisi ajettavassa kunnossa.

Täältä on pitkät matkat kauppaan ja muihin palveluihin. Julkista liikennettä ei ole joten oma-auto on välttämätön.

Huonokuntoisen tien vuoksi olemme epätasa-arvoisessa asemassa. Kaikilla tulisi olla oikeus asua siellä missä haluaa ja mahdollisuus kulkea turvallisesti! Maksamme kovemman hinnan tienkäyttämisestä autojen huoltokuluina myös suuret kivet puhkovat autonrenkaita tiheään.

Tien huono kunto luo turvattomuutta ja vaaratilanteita kun kuoppia kierrellään ja tiellä liikkuu kohtuullisen paljon raskasta liikennettä. Myös matkustaminen tiellä on epämukavaa, etenkin jos kyseessä on jo valmiiksi erilaisista sairauksista kärsivä henkilö.

Kelirikko aikaan tielle ajettu sepeli on vain hetkellinen apu koska tiessä ei ole kantavaa pohjaa niin sepeli painuu lällyyn.Tietä ei voi lanata koska suodatinkangas paistaa jo läpi ja rullautuu lanan mukana, myös paikoitellen rummut tulee tiestä läpi.

Myöskin asfalttitie vaatii uuden päällysteen, ei enään paikkailu auta ja rumpujen kohdat täytyy myös korjata koska routivat niin paljon.

Talvikunnossapito on myös ala-arvoista tie on usein auraamatta pitkälle iltaan. Liukkailla keleillä tien hiekotus on puutteellista, välillä tie on tukossa ja välillä luistinrata joten kulku on erittäin haastavaa. Töihin ei pääse talvisin ilman kohtuutonta ajankäyttöä tienhoidon hitauden takia. Tien talvikunnossapito ei täytä useinkaan sille määriteltyjä vaatimuksia.

Lain mukaan tienpitäjän on pidettävä maantie yleistä liikennettä tyydyttävässä kunnossa.

Joudumme aina ottamaan yhteyttä tienkäyttäjän linjalle kymmeniä jopa satoja kertoja että tielle pahimpina aikoina tehtäisiin jotain mutta lopulta joutuu ottamaan yhteyden urakoitsijan valvojaan että jotain tapahtuu, nyt ei sekään enään tahdo auttaa.

Monesti on vaarantunut kulku joten on vaan ajan kysymys milloin käy pahemmin kun apua tarvitaan. Tiellä on ollut akseleita myöten kiinni hälytysajossa oleva poliiisiauto.

Täällä ollaan jo niin kauan taisteltu tämän tie kunnosta että olisi vihdoinkin jo aika laittaa tämä tie kerralla kuntoon!

Jos tie pitäisi sinunkin mielestäni korjata, niin allekirjoita tämä adressi. Hyvä olisi myös, jos soittaisit tienkäyttäjän linjalle 0200 2100 (24/7) tai laittaisit palautetta osoitteessa: https://liikenne.palautevayla.fi/feedback

Me kaikki allekirjoittaneet vaadimme mahdollisimman pikaista tien peruskorjausta ja talvikunnossapidon parantamista.

Nettiadressi on avoinna toukokuun 2023 loppuun saakka. Tämän jälkeen adressi tullaan luovuttamaan Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskukselle ja liikenneministerille. Adressi lähetetään tiedoksi myös Tyrnävän kuntaan.

lälly11.jpglieju1.jpgIMG_00201.JPGmontut1.jpg20210330_141752.jpgylipää.jpgvesilälly1.jpgliukas1.jpglumi2.jpgasfaltti.jpgnimismiehenkihara2.jpg

Suutarinkylän-Ylipään kyläyhdistyksen hallitus    Ota yhteyttä adressin tekijään