Kuntalaisaloite: Mikkeliin väkivallan vastainen toimintaohjelma ja moniammatillinen väkivaltatyön ty

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Mikkelin kaupunki

1. perustaa moniammatillisen, sektorirajat ylittävän väkivaltatyön työryhmän
  2. laatii perhe- ja lähisuhdeväkivallan vastaisen toimintaohjelman ja
  3. hankkii siirrettävän turvajärjestelmän, joka annetaan asennettuna vainon (perhe- ja lähisuhdeväkivallan) kohteena olevaan perheeseen.

Perhe- ja lähisuhdeväkivalta on ihmisoikeusloukkaus, johon viranomaisilla on velvollisuus puuttua (Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimus. 2. artikla). Myöskään väkivallan todistajia tai tekijöitä ei tule jättää selviytymään yksin. Perhe- ja lähisuhdeväkivalta voi synnyttää fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia. Sen seuraukset voivat olla välittömiä tai piileviä ja ne voivat kestää vuosia väkivallan käytön loppumisen jälkeen. Maailman terveysjärjestön mukaan väkivalta on myös keskeinen kansanterveysongelma. Perhe- ja lähisuhde väkivallan osalta järjestö suosittaa kokonaisvaltaista puuttumista väkivaltailmiöön ja koordinaatiota eri toimijoiden välille. (WHO:n päätöslauselma WHA49.25 vuodelta 1996)

Väkivalta on mahdollista katkaista toimivalla palveluverkostolla. Moniammatillinen työryhmä, joka erikoistuu väkivaltakysymyksiin, on ensisijaisen tärkeä erityisesti paikallisesti toimivien ratkaisujen suunnittelemisessa. Perustettava työryhmä vastaa laadittavan toimintaohjelman mukaisesti Mikkelin alueella tehtävän työn koordinoinnista ja kehittämisestä.

Joskus väkivalta, lähestymiskiellosta huolimatta, muuttuu pitkäkestoiseksi vainoksi, jolloin yhteiskunnan tulee varmistaa vainon kohteen turvallisuus. Turvajärjestelmää tarvitsevien määrää on vaikea arvioida, koska sitä ei ole kartoitettu. Viola ry:n asiakaskunnasta vuositasolla 5-6 perhettä hyötyisi turvajärjestelmästä. Jokaisella on oikeus turvalliseen elämään ja arkeen.

Aloitteen vastausosoite: Viola – väkivallasta vapaaksi ry/ puheenjohtaja Raija Kotilainen ja toiminnanjohtaja Sirkku Mehtola, Hallituskatu 5, 50100 Mikkeli

Kuntalaisaloite luovutetaan Mikkelin kaupungille 18.10.2010 Väkivallattoman viikon aluksi. Aloite kuntalaisaloitteen laatimisesta on tullut Viola - väkivallasta vapaaksi ry:n asiakkailta ja jäseniltä.

Viola - väkivallasta vapaaksi ry    Ota yhteyttä adressin tekijään