Vetoomus Kulosaaren ostoskeskuksen säilyttämiseksi

Me kulosaarelaiset ja muut Kulosaaren ystävät vaadimme, että vanhaa ostoskeskusta ei saa purkaa eikä sen paikalle rakentaa uudisrakennuksia, vaan haluamme että ostoskeskus peruskorjataan niiltä osin kuin se on välttämätöntä.

Kulosaaren ostoskeskus on saaren sydän, ja sillä sijaitsevat asuinalueemme viimeiset, meille elintärkeät palvelut kuten ruokakauppa ja kioski uusine postipalveluineen. Kaupunginmuseo on tehnyt inventoinnin ostareista ja arvottanut ne tavoitteena säilyttää kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaimmat.

Kulosaaren ostoskeskus on arvotettu korkeimpaan 1-luokkaan: arkkitehtuuriltaan erittäin harkittuja ja viimeisteltyjä, hyvin säilyneitä ja ympäristöarvoiltaan erittäin merkittäviä ostoskeskuksia. Ostarin suojelussa ei ole kyse sattumanvaraisesta säilyttämisestä, vaan taustalla on inventoinnin kautta tehty laajempi arvotus, jossa on ollut mukana kaikki Helsingin ostoskeskukset.

Kulosaaren ostoskeskus sijaitsee myös aivan Kulosaaren kirkon ja huvilakaupunginosan läheisyydessä, jotka kuuluvat Museoviraston valtakunnallisesti merkittäväksi luokiteltujen kulttuuriympäristöjen (RKY) listalle. Lisäksi Helsingin kaupungin yleiskaavaehdotuksessa 2015 Kulosaaren etelä- ja lounaisosassa RKY-aluetta laajempi alue on merkitty Helsingin kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittäväksi alueeksi (vuoden 2002 selvitys). Ostarin uudisrakentaminen muuttaisi pysyvästi myös tätä Museoviraston tärkeäksi määrittelemää kulttuurimaisemaa.

Ostoskeskusrakennus on inventoinnissa arvotettu, joten sen pitäisi olla Kaupunginmuseon näkemyksen mukaan kaavamuutoksen lähtökohtana.

Asemakaavoitusta koskevassa osassa MRL § 55 todetaan, että rakennettua ympäristöä tulee vaalia eikä siihen liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. Kaupunginmuseo ei ole kuitenkaan vastustanut ostarin kehittämistä. Sen mukaan myös asuntorakentaminen on mahdollista, kunhan samalla kaupunkikuvallisesti keskeisin osa ostokeskusrakentamisesta säilyy. Rakennuksen kokonaan purkava vaihtoehto ei ole Kaupunginmuseonkaan tavoitteiden mukainen, koska sitä kautta merkittäviä rakennetun ympäristön arvoja menetetään.

Me emme kuitenkaan hyväksy näistä kumpaakaan vaihtoehtoa, vaan vaadimme ostoskeskuksen peruskorjausta ja säilyttämistä. Mielestämme paikalle suunnitellut, jopa 12-kerroksiset rakennukset eivät sovi Kulosaaren maisemaan ja muuttavat sitä peruuttamattomasti.

Erityisen vahingollisesti muutos koskisi nykyisen ostoskeskuksen lähiasukkaita ja asunnoista avautuvia näkymiä, mikä laskisi merkittävästi osakkaiden omistusten arvoa. Tornikerrostalo myös varjostaisi ympäristöä laajasti, mikä on seikka, joka kaavoituksessakin on otettava huomioon.

Me emme myöskään halua, että viimeiset palvelumme poistuvat useiksi vuosiksi rakennusprojektin ajaksi. Lisäperusteena tälle on se, että alueelle on jo kaavoitettujen rakennusprojektien myötä muuttamassa lisää asukkaita, jotka niin ikään tarvitsevat palveluita. Mikäli kuitenkin päädytään malliin, jossa vain osia ostarista säilytetään, pitää uuden rakennettavan osan olla volyymiltaan niin maltillinen, että se ei häiritse naapuritaloja ja muuta Kulosaaren perinteistä rakennustapaa.

Vaikuttaa siltä, että yksityiset kiinteistösijoittajat haluavat tehdä ostoskeskuksen ja palveluiden kustannuksella rahaa rakennuttamalla sinne mahdollisimman isoja asuintaloja. Me emme hyväksy tätä emmekä tällaista kehistyssuuntaa.

Lisätietoja eri kaavavaihtoehdoista: https://kerrokantasi.hel.fi/kulosaarenostari