Kansalaisadressi Lääkelaitoksen esittämää lakiehdotusta vastaan. Adressi luovutettu 8.9.08 sos.ja te

Syövän hoitoon tarvitaan uusia hoitomuotoja. Poikamme taistelee tätä sairautta vastaan ja on saanut hyötyä onkolyyttisestä virushoidosta (adenovirus). Kyseinen hoitomuoto loppuu, mikäli Lääkelaitoksen ehdottama lakiesitys astuu voimaan 31.12.2008. Miten käy jo muutenkin vaikeassa elämäntilanteessa kamppailevien syöpää sairastavien tai virushoidosta avun saaneiden ja hoitoa uudelleen tarvitsevien? Nykyisin jokainen tuntee lähipiiristään jonkun, joka sairastaa syöpää. Varmistakaamme, että jatkossakin on tarjolla hoitomuoto, josta juuri sinun läheisesi saattaa löytää avun. Kirjoittamalla nimesi listaan, olet mukana vaikuttamassa hoitojen jatkuvuuteen.

Helsingissä toimiva yksityinen syöpäklinikka (Docrates Oy) hoitaa syöpäsairaita mm. onkolyyttisillä viruksilla. Onkolyyttiset virukset ovat luonnossa esiintyviä viruksia, joita on muokattu niin, että ne eivät enää kykene jakaantumaan normaalisoluissa, mutta jakaantuvat syöpäsoluissa ja tuhoavat ne. Onkolyyttisen virushoidon avulla syöpäkasvaimet voivat pienentyä tai hävitä kokonaan, ja joillakin syövän eteneminen on pysähtynyt. Myös potilaan elämänlaatu saattaa parantua hoidon avulla. Hoito sopii syöpäpotilaille, jotka ovat jo käyttäneet kaikki tarjolla olevat rutiinihoidot, mutta kasvain on edennyt näistä huolimatta. (www.docrates.com)

Teolliselta lääkevalmistukselta edellytetään ”hyviä tuotantotapoja”. ”Hyvät tuotantotavat” tarkoittavat teollisen lääketuotannon standardia (good manufacturing practices GMP) joka on erittäin monimutkainen ja laaja laatuvaatimusten joukko. Ei-teollisella lääkevalmistuksella on omat laatuvaatimuksensa, eli nämäkään tuotantotavat eivät ole missään nimessä ”huonoja”.

GMP-tason tuotannon ongelma on hinta. GMP säännökset on suunniteltu perinteisille molekyyleille ja sen vuoksi adenoviruksen (jossa on satoja molekyylejä) tuotanto olisi tulevan Lääkelaitoksen lakiehdotuksen mukaisilla säännöillä erittäin kallista. Esimerkiksi yhden onkolyyttisen adenoviruserän tuottaminen nykyisten GMP-säännösten mukaisesti maksaisi jopa n. 1 700 000 €. Yhdellä erällä tyypillisesti hoitaa 10 potilasta. Tähän asti virus on ollut ilmainen, sillä yliopistolla harjoitetulla ei-teollisella tuotannolla hinta on jäänyt varsin matalaksi. Mikäli lakiehdotus hyväksytään nykyisessä muodossaan, se tulee lopettamaan onkolyyttiset virushoidot, sillä resurssit eivät riitä tuottamaan yhtäkään erää GMP-vaatimusten mukaisesti.