Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä.

Jane
Vieras

#201 Cesar on paras!!

30.01.2011 23:43

Ainoa koirankoulutusohjelma, jota haluaa katsoa. Muut "kouluttajien" ohjelmia ei jaksa katsoa. Cesar on paras! Rauhallisen itsevarma, hyvällä energialla varustettu kouluttaja, joka ymmärtää koiria ja palauttaa niiden omistajat myös oikealle paikalleen. Asioista huomautus tapahtuu koiralle täydellisesti oikein ajoitettuna. Näin se kuuluu tehdäkin!
Unknown
Vieras

#202 Hyvä "koirien ehdoilla"

31.01.2011 11:03

Olet varmaan lukenut myös Jan Fennellin kaikki kirjat?
Jan Fennell on Englannissa erittäin arvostettu koirien käsittelijä ja hänestä on myös
tehty TV-sarja (jota ei ikävä kyllä ole esitetty suomessa)
Se mikä tässä yhteydessä on mielenkiintoista,että Fennelliä kohtaan ei juurikaan ole osoitettu kritiikkiä vaikka Fennellin ajatukset ja perusteet koirien käsittelylle
ovat täsmälleen samat Millanin kanssa.(lukuunottamatta "alfarollia",mikä ei toisin kuin namupalakuluttajat väittävät suinkaan ole mikään väkivaltainen toimenpide,päinvastoin,sen tarkoitus on olla rentouttava ja rauhoittava.)
Fennell on esitellyt metodejaan jo kauan ennenkuin Millanista on kuultukkaan ja hänen kirjansakin on julkaistu 6 vuotta ennen Millanin ensimmäistä kirjaa.

Miksi ihmeessä täytyy jatkuvasti yrittää osoittaa vääriksi susiteorioita tai mitään muutakaan teorioita,sillä ne ovat vaan teoriota ja mielipiteitä!Koirat on eläimiä ja ne toimii niinkuin koirat toimii ja jokainen asioista kiinnostunut oppii käsittelemään koiriaan haluamallaan tavalla ja parhaaseen tulokseen pääsemiseksi.Se ei ole mitään avaruustiedettä ja siihen ei ole olemassa vain yhtä oikeata tapaa.Eikä sitä ainoaa "oikeaa" tapaa saada aikaan nettiadresseilla ja TV-ohjelmien sensuroinnilla!

Olen kyllä lukenut kaikki laittamasi linkit ja paljon paljon muutakin,mutta yli 40v:n kokemus koirista on osoittanut myös sen,että namipalat ei yksinkertaisesti vaan toimi kaikilla koirilla.Tietysti voit vaan todeta ettet vaan osaa,mut se sulle suotakoon.
Laittamasi linkit eivät minun mielestä ole todistaneet millään lailla että joku muu
tapa kuin namipalakoulutus olis jollain lailla väärä tai huonompi.

Et kuitenkaan linkkien syytämisen ohella ole viitsinyt vastata aiemmin laittamaani yksinkertaiseen kysymymseen eli mitä teet kun 40kg sakemanni hyökkää raivoissaan kurkkuasi kohti ainoana tarkoituksena tappaa?

Hyvät ihmiset!
Netin keskustelupalstoilla asioista vänkääminen ei hyödytä ketään!Käyttäkää vaistojanne
ja opetelkaa tuntemaan omat koiranne ja miten ne mihinkin reagoi,jos joku ei toimi niin kokeilkaa jotain muuta,ei se sen vaikeampaa ole!
Jos haluatte katsoa koirakuiskaajaa niin katsokaa,jokaisella on siihen vapaa valinnan mahdollisuus,eikä siihen pitäs olla kellään ohjelman vastustajalla mitään oikeutta
asettaa rajoitteita.
Ensimmäisenä alkakaa laittaa LIV-kanavalle palautetta koirakuiskaajan sensuroinnin lopettamiseks!Ja voi kai sensuroinnin lopettamisen puolesta perustaa ADRESSIN :-)

Tuonne vaan palautetta menemään:
http://www.livtv.fi/l%C3%A4het%C3%A4-palautetta-0


Huhhuh
Vieras

#203 Aivan loistava ohjelma!

31.01.2011 14:20

Koiran ongelmat monesti johtuvat juuri tästä liiasta inhimillistämisestä, eli juuri tästä mihin nyt olette nimeänne lisäämässä! Koira on koira, suden sukulainen. Sen aivot toimivat täysin toisin kuin ihmisten. Koirilla on viettejä, joita ihmisillä ei ole. Eli koiraa tulee kohdella koirana jotta se ymmärtää.

Laumassa on täysin normaalia että huonostä käytöksestä tulee turpaan. Jos et kuuntele johtajaa, sillä on seurauksia. Koira johtaessaan talssii täälle, huppii, pompii, puree, murisee etc. Eli kun ihminen johtaa koiraa, täytyy sen toisinaan -mikäli ongelmia on jo syntynyt - korjata tilanne samalla käytösellä. On täysin eri asia hakata koiraa tai kohdella sitä muuten kaltoin. Cesar tekee aina asiat siksi että "menen ensin ovesta"-keinot eivät toimi.
Mitä jeesustelua!
Unknown
Vieras

#204 Re: Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin

31.01.2011 17:44

#200: Koiran ehdoilla - Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin 

"lainaus"

"Ymmärrän kyllä, että varmasti suututtaa kun ei osaa enää argumentoida miksi Cesar Millanin metodeja kannattaa käyttää, ja siksi varmaankin ainoa keino pitää keskustelua yllä on suhtautua alentuvasti ja vähätellen toista mielipidettä edustaviin. Jätän muiden lukijoiden arvioitavaksi miten näiden joidenkin Cesar Millania tukeneiden kommentoijien sävy vaikuttaa heidän argumenttinsa uskottavuuteen. Onnea valitsemallesi tielle."

Esitit tuossa edellisessä kommentissasi lukuisia ja kenties päteviäkin syitä koirapuistokäytökselle mutta hei,yksikään noista syistä ei poista sitä tosiasiaa että se on juurikin sitä vaistojen sanelemaa laumakäytöstä.

Nyt mun täytyy kysyä sulta että montako koiraa omassa laumassasi on?

Meillä on yli 40v:n ajan ollut 2-4 omaa koiraa + välillä muutama ylimääräinen.Tällä hetkellä kookkaita uroskoiria on 4 iältään 3-10v.

Mulle on turha tarjoilla susitutkimuksia tai väitteitä siitä että,laumahierarkiaa tai laumakäytöstä ei koirilla esiinny,sillä näen sen omin silmin jokapäivä.Meillä on selkeä alfa ,joka ei suinkaan ole vanhin vaan toiseks vanhin,vanhin on taas entinen alfa,rauhantekijä ja viilipytty.Alfa päättää milloin se viitsii leikkiä nuorempien kanssa ollen joko välittämättä leikkiin kutsusta tai kutsumalla itse leikkiin,alfa myös ottaa muilta haluamansa lelun tai luun vaikka pelkällä katseella eikä juniorit kyseenalaista tätä,jos ja kun junnut koittaa esittää alfalle haastetta tai leikit menee liian rajuks niin alfa tekee kyllä hyvin nopeasti selväks että nyt riitti.Jne.jne.(tämä siis koirien kesken,minä päätän muuten miten toimitaan remmissä tai ilman.Ja ei,yksikään näistä ei  pelkää minua,vaan luottaa ja kunnioittaa minua joka tilanteessa.)Sun teorioiden mukaan näiden pitäs sit olla passiivisia,alistuneita ja agressiivisia hermokimppuja ja saat minun puolesta olla siinä luulossa,todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta ;-)

Siis mitä ihmeen tekemistä kaiken maailman susitutkimuksilla on koko asian kanssa,tutkimuksia on tehty aina ja niistä on väännetty kättä ainakin 50v pääsemättä puusta pitkään.

Se nyt on ihan yks hailee vaikka koira ois polveutunut kirahvista,koira on silti vaan eläin ja koira joka käyttäytyy niinkuin koira käyttäytyy tai niinkuin ihminen haluaa sen käyttäytyvän,sitä ei mitkään susitutkimukset mikskään muuta.

Uskotko mieluummin hienon tittelin omaavia tutkijoita kuin omia silmiäs ja kokemuksias?

Ja ei suututa yhtään.Lähinnä kummastuttaa Cesarin vastustajien paatoksellinen ja palava tarve osoittaa hänen metodinsa vääriksi keinolla millä hyvänsä.Onko joku viemässä leipää "koulutuksen" ja diplomin saaneiden namipalakouluttajien suusta?Ihan kuin se koulutus tai kirjojen lukeminen kenestäkään tekisi pätevää kouluttajaa.Tietysti koirakouluttajan diplomin saanut osaa kyllä pistää kenen tahansa pään pyörälle puhumalla positiivisnegatiivishömppää sun muuta hienoa sanastokikkailua.Hei oikeesti!koiran koulutus ei vaadi mitään psykologin ammattitutkintoa vaan tervettä järkeä ja kykyä oppia lukemaan niitä omia otuksia.

 

koirakusettaja
Vieras

#205 laiskuutta ja lyhytnäköisyyttä

01.02.2011 12:56

Vain vanhaan aikaan jumittuneet koiranomistajat käyttävät cesar milanin koulusmetodeja, jotka ovat jo historiaa. On laiskuutta ettei koiran omistaja jaksa siirtyä uusiin paremmiksi todettuihin metodeihin niin koiralle kuin ihmisellekin. Ennen oli ennen ja nyt on nyt, se mitä amerikkalainen huuhaa energia koira kuiskaaja selittää kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Että allekirjottakaa kuulkaas ihan kiltisti vaan adressi ja lopettakaa se koirienne potkiminen ja siirtykää nykyaikaan, jossa eläinten ja etenkin oman rakkaan lemmikin rääkkääminen on kielletty! Ei pidä ottaa eläintä jos sen hoitamiseen ei riitä rahkeet, hyvät ihmiset!

Älkää ihmiset jumittuko vaan kehittäkää itseänne!

Unknown
Vieras

#206 Hyvä "koirien ehdoilla"

01.02.2011 13:29

Tykkäät kovasti linkkien ja itsellesi sopivien tutkimusten avulla todistella omien näkemyksiesi oikeellisuutta,joten siirrytään samalle linjalle.Tosin en helpota asiaa antamalla linkkiä,vaan saat itse kaivaa tiedot esiin ja ehkä ymmärtää pointin mitä ajan takaa.

"Aihe: Tutkimus koiran aggressiivisesta käyttäytymisestä

Yleinen käsitys koira-ammattilaisten keskuudessa on, että koirat, joiden koulutuksessa ei käytetä minkäänlaisia pakotteita aiheuttavat ympäristölleen ja omistajalleen eniten ongelmia.

Itse asiassa tuon raportoidun tutkimuksen lähtökohdat kertovat nimenomaan siitä, että pakotteitta kasvatetut koirat ovat aggressiivisempia. Tutkimuksessahan haastateltiin nimenomaan koiranomistajia, jotka olivat ilmoittaneet koiriensa käyttäytyvän aggressivisesti. Heistä lähes 60% EI käyttänyt pakotteita koiransa kouluttamiseen. Toisin sanoen jopa tämä "tutkimus" kertoi, että pakotteeton koulutus tuottaa koira, joilla aggressiivisuus on ongelma."

Joo,en epäile hetkeäkään että tulkitset tämän tutkimuksen "puutaheinää"-tutkimukseksi
ja pyrit kymmenellä linkillä osoittamaan sen vääräksi :-)

Toisin kuin viesteistäni voisi päätellä en suinkaan ole sen kummemmin Millanin puolustaja kuin vastustajakaan,itse asiassa olen ensimmäisen kerran tutustunut kyseiseen sarjaan vahingossa vajaa puoli vuotta sitten,koska LIV-kanava ei todellakaan kuulu katsomiini kanaviin.
Sen jälkeen olen kyllä mielenkiinnosta katsonut liki kaiken julkaistun materiaalin joko
DVD:ltä,internetistä tai ulkomaisilta kanavilta.Olen myös lukenut kaikki hänen kirjansa.
Toisin kuin henkeen ja vereen yhden "oikean" metodin puolustajat pyrin suhtautumaan
neutraalisti,avoimesti ja mielenkiinnolla kaikkeen koirien koulutukseen liittyvään enkä vierasta minkään metodin käyttöä tilanteen niin vaatiessa.Olen myös käyttänyt vuosikymmenien aikana varmasti kaikkia kulloinkin vallalla olevia metodeja ja hylännyt monia.
Muistakaa,että namupala,hihna,naksutin,lelu,keppi,pallo yms. siinä kuin koskettaminenkin ovat vain välineitä joilla pyrit saamaan koirasi huomion ja toimimaan haluamallasi tavalla ja ne toimivat vain sen aikaa kuin ne ovat koirasi mielestä kiinnostavampia kuin joku muu.Jos koirasi totteelee sinua välineen kanssa mutta ei samoin ilman välinettä,niin koirasi tottelee välinettä EI sinua.Koiran sinulle osoittamaa kunnioitusta ja luottamusta ei välineillä ansaita!Tulokset on kuitenkin viimekädessä ne jotka ratkaisee,EI väline!

Hyvät Millanin vastustajat
Teille on esitetty tässä keskustelussa useita yksinkertaisia kysymyksiä,joihin ette syystä tai toisesta halua vastata.Onko teillä kenties jotain salaista tietoa jota saa vain namipaladiplomi-kurssin käyneet ja joka luovutetaan vain seteleitä vastaan,vai onko vastaus yksinkerteiseti EN TIEDÄ
Vai pysytteleekö esim. adressin laatija visusti hiljaa huomattuaan että omien koirienkin kanssa on ongelmia joihin voi löytää vinkkejä koirakuiskaajaa katsomalla?

Mun mielestä tässä mielenkiintoista myös se,kuinka ihmiset näkevät ja tulkitsevat saman asian täysin eri tavalla,joko tarkoitushakuisesti tai muuten.
Esim.tännekkin linkattu huskyvideo.
Vastustajat näkee/haluaa nähdä siinä lähes hengiltä kuristetun koiran :-)
Mä taas näen siinä silmittömästi riehuvan koiran joka yrittää kaikin keinoin vahingoittaa taluttajaa joka taas yrittää estää koiraa vahingoittamasta itseään myötäilemällä hihnalla koiran liikkeitä,kuitenkin pitäen tarpeeksi kireyttä ettei koira pääsisi ihan iholle.Aikansa riehuttuaan koira huomaa riehumisen turhaksi/väsähtää omaan riehumiseensa ja alistuu tilanteeseen ja totta helvetissä
joka ainoo koira läähättäis tollasen riehumisen jälkeen,ei siihen mitään kuristamista tarvita.

Kysyn jälleen kerran:MITÄ TEET/KUN KOHDALLESI SATTUU VASTAAVA TILANNE?
thumbs
Vieras

#207 Peukku alas

01.02.2011 16:32

Muistakaa käydä laittamassa peukkua alas livin sivuilla cesar milanille!
Koiran ehdoilla
Vieras

#208

01.02.2011 16:43

Jos viittasit tähän SEY:n sivuilla käytyyn keskusteluun, niin en kyllä lähde sanomaan siihen juuta tai jaata. Kyseessä on yhden ihmisen mielipide, aika hajanainen sellainen, eikä mitään linkkiä tuohon tutkimukseen josta kommentissa kerrotaan. http://www.sey.fi/keskustelu/?discussion_a=thread&discussion_forum_id=86&discussion_id=566&discussion_message_id=1640&discussion_parent_id=1640

Jan Fennelistä olen lukenut netissä ja jutellut joidenkin koiraihmisten kanssa, mutta en ole lukenut hänen kirjojaan. Kuten itsekin sanoit, hänen metodinsa ja kirjansa perustuvat samaan laumanjohtajuusajatukseen kuin Cesar Millaninkin metodit, joten turha niitä on lukea. Kysyit, että mitä väliä susiteorioilla tai muilla teorioilla on. No, mielestäni jos nämä Cesar Millanin tai Jan Fennelin metodit perustuvat johonkin teoriaan, esim susien tai koirien laumakäyttäytymisestä, ja jos tieteellinen yhteisö, susitutkijat, koirankouluttajat ja eläinlääkärit toistuvasti ja vuosikymmenten ajan tutkimuksilla ja omilla havainnoilla osoittavat että ne teoriat ovat vääriä ja virheellisiä, niin herää kyllä epäilys että miten noihin teorioihin perustuvat metodit voivat toimia.

Mielestäni tämä kommenttisi kuvastaa hyvin sitä mihin Cesar Millanin koulutusmetodit perustuu - sanoit, että "Tulokset on kuitenkin viimekädessä ne jotka ratkaisee,EI väline!" Olen täysin eri mieltä. Esimerkiksi, koiran saa lopettamaan esimerkiksi vetämisen kahdella tavalla. Joko palkataan koiraa kun se ei vedä, eli tehdään nätisti kulkeminen koiralle kannattavaksi, tai rangaistaan koiraa kun se vetää eli tehdään vetäminen koiralle sellaiseksi toiminnaksi mikä ei ole kannattavaa. Palkkaamalla kouluttamisen jälkeen, koira ei vedä koska sille on opetettu uusi käyttäytymismalli. Rankaisemalla kouluttamisen jälkeen, koira ei vedä koska se haluaa välttää kipua/epämukavaa tunnetta kaulalla. Lopputulos on sama, koira ei vedä, mutta mielestäni tässä on valtava ero. Kysymys on, haluaako ihminen koiran joka tottelee koska se haluaa vai se tottelee koska sillä ei ole muuta vaihtoehtoa? Haluaako ihminen koiran joka luottaa omistajaansa vai pelkää omistajaansa? Haluaako ihminen tuottaa koiralle miellyttäviä kokemuksia vai epämiellyttäviä kokemuksia? Se on jokaisen oma valinta, mutta silloin kun valitsee rangaistusten käyttämisen, kannattaa muistaa mahdolliset seuraukset.

Sitten siihen koirapuistokäyttäytymiseen. Sanoit, että "Esitit tuossa edellisessä kommentissasi lukuisia ja kenties päteviäkin syitä koirapuistokäytökselle mutta hei,yksikään noista syistä ei poista sitä tosiasiaa että se on juurikin sitä vaistojen sanelemaa laumakäytöstä." No, mielestäni nämä kaksi eri selitystä (minun antamat vaihtoehdot vs. laumakäyttäytyminen) ovat toisensa poissulkevia selityksiä. Jos uskotaan, että aggressiivinen käyttäytyminen on laumahierarkiasta johtuvaa, niin se on sitten siitä johtuvaa eikä liity mihinkään muuhun käytöshäiriöön, ja päinvastoin.

Sanoit, että "Uskotko mieluummin hienon tittelin omaavia tutkijoita kuin omia silmiäs ja kokemuksias?" Kyllä minä uskon omia silmiäni. Olen itse kokeillut vuosikausia sitten, ennen kuin tiesin paremmin, koiran alistamista. Kyseessä oli nuori, murrosikäinen koira, joka oli erittäin ärhäkäs ja raju leikeissään. No, sitä sitten alistettiin ja yllätys, yllätys: tilanne vain paheni. Kun todettiin, että alistaminen vain pahentaa tilannetta ja jätettiin se pois. Oma koirani tuli minulle aikuisena - erittäin arka, jonkin verran uroksille aggressiivinen, ei sisäsiisti, ei osannut mitään käskyjä, huonosti sosiaalistettu pentuna, tarhakoira... Nyt meillä on hyvinkäyttäytyvä, itsevarma, aktiivinen ja reipas koira jonka kanssa harrastetaan erinäisiä lajeja, mm. metsästystä ja agilityä. Koira on koulutettu ja opetettu elämään kanssamme vain positiivisen ehdollistamisen metodeja käyttäen.

Ja sitten se kuuma kysymys, eli mitä tekisin jos 40kg saksanpaimenkoira hyökkää kaulaani kohti. No, se, että valitsen käyttää palkitsemista koiran kouluttamisessa ei tarkoita sitä että olisin itsetuhoinen tumpelo joka antaa koiran vaikka tappaa jos se ei huomaa kädessäni olevaa makkarapalaa. Siinä tilanteessa täytyy tehdä mitä tahansa jotta saa suojeltua itseään ja keskeytettyä koiran hyökkäys, eli pannasta/kaulasta tai mistä tahansa kiinni, väistöliike tai pakoon juoksu, kunhan saa koiran toiseen tilaan rauhoittumaan. Jos koira on niin aggressiivinen/stressaantunut/pelokas on ihan turha yrittää opettaa sille mitään sillä hetkellä - koiralle adrenaliini virtaa suonissa eikä se varmasti kuule tai näe mitään muuta kuin hyökkäyksen kohteen, eikä se siinä tilanteessa pysty oppimaan yhtään mitään.

Ennen kuin kommentoin, mitä tuon tilanteen jälkeen kannattaisi tehdä, herää kysymyksiä siitä mitä tapahtui ennen kuin koira hyökkäsi. Tärkein kysymys on se, että näyttikö koira mitään merkkejä tulevasta hyökkäyksestä ennen sitä? Harva koira hyökkää tai puree varoittamatta, eli näyttikö koira elekielellä merkkejä tulevasta hyökkäyksestä? Oliko se jähmettynyt, niskakarvat pystyssä, murisiko se, oliko korvat luimussa ja pää matalalla? Tai kenties, yrittikö koira pakoon tilanteesta, oliko sillä häntä koipien välissä, hampaat irvessä tai läähättikö, oliko sen keho matalalla, väistikö se päällään eli käänsikö se päätään pois päin jostain ihmisestä, koirasta tai asiasta? Jokaisen koiranomistajan pitäisi tunnistaa nämä koiran varoitusmerkit ja osata puuttua tilanteeseen, ennen kuin koira puree tai hyökkää! Tilanne pitää keskeyttää, pitää poistaa koira tilanteesta tai poistaa se asia mitä koira pelkää/mitä kohtaan koira on aggressiivinen.

Jos tilanne oli kuitenkin se, että koira ei näyttänyt mitään merkkejä tulevasta hyökkäyksestä, oli aivan normaali, niin herää kysymys onko koiraa aikaisemmin rankaistu murisemisesta tai muista pelon tai aggression eleistä? Jos näin on käynyt, niin silloin on koira opetettu siihen että sen ei saa näyttää näitä eleitä. Mutta jos varsinaista aggression tai pelkoaggression syytä ei olla poistettu, tulee se pureminen tai hyökkäys eteen jossain vaiheessa kunhan koiran sietokyky ylittyy tai stressi kasvaa liian suureksi. Siis, rankaisemalla aggression näyttämisestä ja jättämällä aggression syy korjaamatta saadaan aikaan käveleviä aikapommeja a la Cesar Millan. Tyyppiesimerkki on Cesar Millanin ohjelmassa koira, joka pelkää jotakin asiaa (koiria, ihmisiä, ihan mitä vaan). Cesar Millan vie koiran sen pelkäämän asian luokse, ja jos se murisee, nostaa niskakarvat pystyyn tms (eli yrittää sanoa että pelottaa niin paljon että jos tämä ei lopu niin puren) niin suuri koirien asiantuntijamme Cesar Millan alistaa koiran. Eli rankaisee koiraa koska se käyttää sen omaa elekieltään.

Jos kuitenkin palataan tähän hetkeen, eli hetkeen koiran hyökkäyksen jälkeen: tärkeintä on tietää mikä kyseisen käytöksen laukaisee. Pelkääkö koira jotain asiaa/ihmistä/koiraa? Onko koira terve (eläinlääkärinkäynti on ehdoton)? Miten koiraa ollaan kohdeltu, minkälaista sen elämä on - saako se tarpeeksi sen tarvitsemia asioita (liikuntaa, ruokaa, aktivointia, tekemistä, rodunomaista aktivointia)? Miten koiraa koulutetaan vai ollaanko sitä koulutettu ollenkaan? Onko koiraa lyöty tai pahoinpidelty? Eli mikä on tuon aggressiivisen käytöksen syy/lähde ja mikä sen käytöksen laukaisee?

Jos se on jokin yksittäinen asia tai tekijä, niin silloin ratkaisu löytyy vastaehdollistamisesta. Eli koiralla on negatiivinen ehdollistuma jostain asiasta, niin paha että se on valmis hyökkäämään - ainoa tapa korjata tämä asia on muuttamalla tämä negatiivinen ehdollistuma positiiviseksi. Eli käytetään sellaisia asioita mistä koira palkkaantuu (lelut, namit, leikki jne) ja annostelemalla häiriötä (eli aloitetaan kaukana/lyhyissä ajanjaksoissa) näytetään koiralle että sen pelkäämää asiaa ei tarvitse pelätä vaan sen sijaan siitä asiasta seuraa koiran kannalta miellyttäviä asioita. Tätä ei tehdä viikossa, eikä edes kuukaudessa vaan edessä on pitkä urakka - riippuen tietenkin täysin koiran iästä, taustasta, luonteesta ja tilanteesta.

Jos taas ei ole mitään yksittäistä syytä koiran käytökseen, on tehtävä kokonaisvaltainen remontti siihen kuinka koiran kanssa ollaan ja eletään. Pakotteet ja rangaistukset pois, varmistetaan taasen eläinlääkärillä että koira on terve fyysisesti, aloitetaan koiran luottamuksen rakentaminen alusta ja opetetaan koiralle johdonmukaisesti miten sen halutaan käyttäytyvän palkitsemalla oikeasti käytöksestä. Varmistetaan, että ollaan koiraa suojeleva ja sen hyvinvointia ajava omistaja, joka tarjoaa koiralle liikuntaa, aktivointia, rutiineja ja johdonmukaiset säännöt. Jos on useita asioita mitä koira pelkää tai mitä kohtaan koira on aggressiivinen, edetään yllä kuvatun vastaehdollistamisen mukaisesti näissä asioissa. Järjestelmällisesti ja koiran oppimiskyvyn huomioon ottaen edetään, eikä kuormiteta koiraa liikaa kouluttamisellakaan - noin aggressiivinen koira on takuuvarmasti erittäin stressaantunut, ja sen täytyy saada toipua tuosta stressitilasta. Jatkuva stressi koirassa aiheuttaa sekä fyysisiä oireita että käytösongelmia (tämän asian paikkansapitävyyden voi tarkistaa seuraavan eläinlääkärikäynnin yhdeydessa eläinlääkäriltä), eikä niitä tämän tai muiden koirien tilanteessa varmasti haluata lisää. Tietenkään ei altisteta tieten tahtoen koiraa tilanteisiin, joissa voidaan ennakoida että koiran sietokyky ylittyy ja koira joutuu hyökkäämään/puolustautumaan puremalla. Mutta tietämättä sen tarkemmin mikä tämän koiran toiminnan taustalla oli, minkälainen koira on kyseessä, mikä koiran historia on, miten sitä kohdellaan tällä hetkellä on mahdotonta antaa tarkempia ohjeita. Jos itselläni olisi tuollainen koira, niin olisin ehdottomasti yhteydessä ongelmakoirankouluttajaan jolla on kokemusta noin aggressiivisesta koirasta - mutta katsoisin tarkkaan minkälaisen ongelmakoirankouluttajan valitsisin avuksi. Uskoisin, että paras apu löytyisi Suomen Eläinkoulutuskeskuksen kouluttamista kouluttajista.

Ihan lyhyt kommentti loppuun - keskustelun seuraamisessa ja kommentteihin vastaamisessa auttaisi jos käytettäisiin jotakin nimimerkkiä.

Vieras

#209 Re: Re: Tutustukaa ensin ohjelmaan ennen kuin kirjoitatte nimenne addressiin!

01.02.2011 18:39

#25: Vieras - Re: Tutustukaa ensin ohjelmaan ennen kuin kirjoitatte nimenne addressiin! 

suomessakin on ihan tunnettuja ongelmakoirakouluttajia jotka käyttävät sähköpantaa, menepä heille kertomaan näkemyksesi niin he voivat ottaa sinut näyttämään miten nämä koirat joille he tätä sähköpantaa suosittelevat saadaan paremmin toimimaan sinun opeillasi.

PerttiP
Vieras

#210 Tämä addressi on vain väärässä

01.02.2011 20:30

Kaikessa yksinkertaisuudessa jokainen kuka näitä oppeja pitää jotenkin julmina niin ei tiedä koirista mitään. Koira tarvitsee johtajan ja paikan maailmassaan. Ei niitä voi koskematta kouluttaa. Ne ei tajua hevon helvettiä teidän puheista.

Jos se teidän tasapainoinen hauveli on oppinut kotosalla nameilla jotakin niin hyvä teille. Sen sijaan suojasta pelastettu koira joka ei ole käyttäytymismalleja oppinut pitää ensin alistaa, ja sitten vasta voi miettiä muita juttuja. Koiraa ei ruualla lahjota.

Melkein toivon, että tämänkin keskustelun koiralle puhuja joutuvat joskus kokeilemaan miltä tuntuu jutustella koiralle jolla on LUONNETTA. Kai siitäkin uusi addressi tulisi.

Allekirjoittajat on ääliöitä. End of discussion.
Koiran ehdoilla
Vieras

#211 Re: Tämä addressi on vain väärässä

01.02.2011 20:42

#210: PerttiP - Tämä addressi on vain väärässä 

 Tässä lainaus aikaisemmasta kommentistani, joka on kokonaisuudessaan yllä:

"Oma koirani tuli minulle aikuisena - erittäin arka, jonkin verran uroksille aggressiivinen, ei sisäsiisti, ei osannut mitään käskyjä, huonosti sosiaalistettu pentuna, tarhakoira... Nyt meillä on hyvinkäyttäytyvä, itsevarma, aktiivinen ja reipas koira jonka kanssa harrastetaan erinäisiä lajeja, mm. metsästystä ja agilityä. Koira on koulutettu ja opetettu elämään kanssamme vain positiivisen ehdollistamisen metodeja käyttäen."

Vieras

#212 Cesarin shown puutteet

01.02.2011 21:23

 

Aikamoista vauhkoamista yhdestä ohjelmasta! Minulla on ollut koiria yli 30 vuotta, mutta ei yhtään ongelmakoiraa. Yksi syy tähän on se, että jo 30 vuotta sitten Suomessakin oli tietoa eläinten kouluttamisesta positiivisella vahvistamisella. Toinen syy on se, että kohtelen koiriani määrätietoisesti ja johdonmukaisesti.

Cesar Millanin ohjelma on show, joka näyttää vain tietyt pätkät prosessista. Katsoessani sitä huomaan seuraavat puutteet:

- Cesar ei koskaan kerro, miten lähes jokainen ohjelmassa kuvattu ei-toivottu käyttäytyminen olisi voitu ehkäistä opettamalle koiralle toivottu käyttäytymismalli ja sen lisäksi tarjoamalle sille laji- ja rotytyypillisiä tarpeita vastaavaa hoitoa ja aktiviteetteja. Cesar keskittyy kikkakolmosiin, joiden teho loppuu, kun Cesar sulkee oven ja poistuu paikalta.

- Monet ohjelmissa kuvatuista koirista ovat väärän ympäristön ja kohtelun takia erittäin stressaantuneita tai fyysisesti sairaita. Erittäin stressaantuneen koiran ongelmia ei korjata kädenkäänteessä vippaskonsteilla eikä stressitasoa vähennetä ainakaan impulssipannan käytöllä.

- Ohjelmassa käsitellään silkkihansikkain omistajia, joilla ei ole riittäviä tiedollisia, älyllisiä eikä toiminnallisia valmiuksia huolehtia mistään eläimestä - eikä ainakaan bitbullista. Amerikka on täynnä tomppeleita, jotka ovat valmiita nostamaan oikeusjutun toisten tomppeleiden avustuksella, mutta sen ei pitäisi estää ongelmien syyn (koulutus- ja käsittelyvirheet) tuomista selkeämmin esiin.

- Suomessa koiranpito on aivan erilaista verrattuna Amerikkaan. Pääsääntöisesti suomalaiset vielä ymmärtävät, että koiranpito vaatii aikaa, rahaa ja viitseliäisyyttä. Amerikkalaisille voi todellakin olla uutta tietoa se, että koirat tarvitsevat liikuntaa ja muita aktiviteetteja. Vaikka Cesarin ensimmäinen lääke onkin liikunta, niin aika vähällä jenkkikoirat pärjäävät: 30 - 45 minuuttia/päivä!!!

- Monessa jaksossa omistajat kertovat kokeilleensa Cesarin oppeja, mutta koira ei silti toimi halutulla tavalla. Ohjelmassa pelkistetään ja samalla kärjistetään tapauksia, jolloin ei-toivotun käyttäytymisen syyt eivät maallikolle avaudu. Tämä voi johtaa eläinten kaltoinkohteluun, kun malleja toteutetaan ilman järjen häivää.

- Osa Cesarin teorioista on samanlaista humpuukia kuin homeopatia eli niissä ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Eläimiä ei voi hoitaa uskomushoidoilla, koska eläimet eivät usko mihinkään. Yhdessä jaksossa Cesar kehotti omistajaa viemään luontaishoitoihin koiran, jonka raajat olivat vääntyneet siten, että koiralla oli varmasti kovat kivut.

Cesar Millanissa on positiivisiakin puolia. Hän osaa lukea koiran elekieltä ja "calm and submissive state" -termin käyttö viittaa siihen, että hän joko tietoisesti tai intuitiivisesti käyttää metodeja, joiden avulla koira saadaan tilaan, jossa oppimiselle on edellytyksiä. En ole lukenut hänen kirjojaan, joten perustan käsitykseni vain "Koirakuiskaaja" -ohjelmaan.

Cesar näyttää silti tajuavan monta asiaa koirien laumakäyttäytymisestä huomattavasti paremmin kuin Victoria "äpäp" Stilwell . Hyvää Victoriassa on se, että hän latelee suorat sanat omistajille, mutta valitettavasti samalla itse inhimillistää koiria. Victoria on oppinut muutaman perusasian koirien koulutuksesta, mutta vähissä näyttää olevan Britannian kyvyt, jos sen perusteella saa oman koirienkoulutusohjelman.

Joka tapauksessa, jokainen päättäköön itse, mitä ohjelmia katsoo. Suomessa eläinsuojelulaki sekä Kennelliiton ja sen jäsenjärjestöjen säännöt ohjaavat koirien ja muiden eläinten asianmukaista kouluttamista. Jokainen menestynyt kouluttaja tietää, että eläinten kouluttamisessa toivottu lopputulos saavutetaan positiivisella vahvistamisella edellyttäen, että eläin on fyysisesti ja psyykkisesti kondiksessa.

 

Vieras

#213 Re: Cesarin shown puutteet

01.02.2011 22:59

kyllästynyt inisijöihin
Vieras

#214 huh huh

02.02.2011 11:36

yksinkertainen vastaus ilman adresseja.. älkää kattoko semmosta ohjelmaa jos ette hyväksy! mä en oikeesti ymmärrä et miks joku haluais jonku viktorian telkkariinsa? kouluttaa nameilla? ite kokeilin nameilla eka kouluttaa kyllähä se koira oppi. mut mitäs sit ku ei saanukkaa nameja :O tajus et hei emmä saa tästä mitää joten mä teen nyt näin. nyt olen koirani saanu ruotuun ilman nameja ja mistä sitä tietää minkälaisia muita metodeja se viktoria tekee ku on kamerat off??.. ja täällä suomessaha se on editoitu niin et se on koiraystävällisempi :O alkaa kyllästyttää tää lässytys. koiraa pitäs paapoa vaa! vähänkää yrität komentaa tai jotain ni heti ollaa motkottamassa et noin ei saa tehä ja ilmotan sinne ja tänne laitanpa adressinki et ei vain saa koiraa tai lemmikkieläintä tää joka on vaikka komentanu pentukoiraa ulos opetuksen vaiheessa pissimisestä sisälle... miettikää oikeesti ennenku allekirjotatte ja vielä enemmä millasia adresseja tehettä... Maailmassa tapahtuu pahempiaki asioita eläimille ja ihmisille jne. iha oikeesti haloo
Unknown
Vieras

#215 Re:

02.02.2011 12:37

#208: Koiran ehdoilla -  

Sanot että fennellin kirjojen lukeminen on turhaa?Pidät itseäsi henkeen ja vereen "oikean "asian puolestapuhujana,mutta valikoit kritiikittömästi lukemasi  vain omiin ajatusmalleihisi sopivasti etkä pysty hyväksymään erilaisia mielipiteitä.Jep,tästä voinee päätellä kuinka objektiivisesti kykenet arvioimaan erilaisten metodeiden toimivuutta ja saavutettuja tuloksia.

Mulle sudet on susia ja koirat on koiria,enkä mielelläni sekottus tähän vuosikymmeniä jatkuneeseen juupas-eipäs keskusteluun ollenkaan.Sä olet kuitenkin susitutkimusten esilletuonnilla perustellut omien näkemystes oikeellisuutta joten otan tämän kerran kantaa.

Perustat väitteesi sihen,että vanhemmissa tutkimuksissa tutkittu susilauma oli keinotekoinen eli ns.Kesylauma ja villisusitutkimuksissa vastaavaa käytöstä ei ole havaittu,Ja tällä perusteella koirien ja susien käytösvertailututkimus osoittaa että villisusien ja kesykoirien käytösmallit eivät ole samankaltaisia;TOTTA.

Vanha tutkimus taas osoitti että ns. kesysusien ja kesykoirien käytösmalleissa on yhteneväisyyksiä,et sinä eikä tietääkseni tutkijatkaan ole kiistäneet tätä.

NO tiedetään myös että villikoirien ja kesykoirien käytösmalleissa onko eroja,EIKÖ?

Esille tuomasi tutkimukset osoittavat myös ,että villisusien ja kesysusien käytösmalleissa on eroja,Eikö?

Ja nyt sitten se missä koko vertaileva käytösmallien tutkiminen ja looginen päättely eri lajien kesken menee pahasti metsään!

Jotta tutkimus täyttäisi edes jollain lailla VERTAILEVAN tieteellisen tutkimuksen kriteerit eri lajien kesken,täytyy vertailtavien tutkimuskohteiden elää mahdollisimman samankaltaisissa olosuhteissa.Millä ihmeen logiikalla nyt sitten asetetaan vastakkain villisusi ja kesykoira?Täsmälleen samanlainen nollatutkimus saadaan aikaan jos vertailupariksi laitetaan villikoira ja kesysusi!

Loogisesti ajatellen oikeat vertailupari ovat tietenkin villisusi ja villikoira sekä kesysusi ja kesykoira,jolloin tutkimusten tuloksetkin alkavat näyttää samankaltaisilta.

Mihin  tämä sitten johtaa? Siihen että aiempi tutkimus onkin oikeassa ja sekä Fennell että Millan ovatkin oikeassa.

Nyt kun mun nimen perään lisätään sopiva titteli ja tarpeeksi arvovaltainen tutkimuslaitos niin koko arvomaailmanne romahtaa ja Millania ja Fennelliä kohtaan esittämältänne kritiikiltä putoaa pohja pois.

 

Olet siis sitä mieltä että välineet ratkaisee eikä lopputulos.tämä selvä.

Kuten esimerkissäsi kerroit,epäonnistuit yhdellä metodilla koirasi kanssa ja vaihdoit toiseen menetelmään.Syyt miksi epäonnistuit yhdellä metodilla ja onnistuit toisella ei ole olennaista eikä todista millään lailla sitä että joku keino on parempi kuin joku toinen.Se todistaa vain sen,että mikä sopii yhdelle,ei välttämättä sovi toiseelle ja taito on oppia lukemaan sitä mikä sopii millekkin koiralle.Maailma ei ole mustavalkoinen eikä ole ainoastaan namipalat tai väkivalta vaihtoehtoja.

Noh,poimitaan lyhyesti pari esimerkkiä omasta laumasta täysin erilaisilla menetelmillä kasvatettuina:

Roteva, energinen, vahva,rohkea,sosiaalinen seropiuros reilu 3v,37kg ollut pennusta lähtien meillä.

Tälle ei kelpaa minkään valtakunnan herkkupalat mutta pallon ,kepin tai frisbeen vuoksi se puhuu vaikka japania.Tälle ei ole tarvinnut käyttää mitään pakotteita ja kaikki koulutus on onnistunut lelupalkkioiden avulla,Lisänä ainoastaan ruokinta,uloslähtö ja sisääntulorituaalit mitkä koskee kaikkia koiriamme.

Toinen:Itsevarma,rohkea,dominoiva,kovaluonteinen,erittäin agressiivinen eläimiä ja ihmisiäkin kohtaan ns"redzone"-koira,täysin villi meille tullessaan,välittömästi tilaisuuden tullessa karkaava,(osasi aukoa myös väärinpäin aukeavat ovenkahvat)moniongelmainen,eläinsuojeluyhdistyksen toimesta huostaan otettu ja useasti uudellen sijoitettu ja palautettu,lopulta lopetettavaksi määrätty mikälierotuinen uros 35kg,meille tullessaan n.3-4v,nykyisin n.8v.

Tähän ei myöskään tehonneet minkään valtakunnan herkut eikä myöskään lelut,pallot,kepit jne.

JEP,Tämän olen joutunut asettamaan kyljelleen ja teidän mielestänne käyttänyt siihen väkivaltaakin.Korostan että en ole eläissäni lyönyt koiraa ja pakotteitakin käytän ainoastaan sillä voimakkuudella kuin tilanne sitä vaatii ja varmasti vähemmän kuin agressiiviseksi heittäytyvä koira on valmis käyttämään minua vastaan.Nykyisin kyljelleen laittamiseen ja rauhoittamiseen/rentoutumiseen riittää "nukkumaan"-käsky jota käytin alusta lähtien alfarollin yhteydessä.Nykyisin se hyväksyy myös palkkiot.Myönnän että tämä oli elämäni vaikein tapaus ja turhautuminen iski monta kertaa kun minkään valtakunnan keinot eivät auttaneet ennenkuin otin siltä ns.luulot pois.

No mikä näiden suhteen on lopputulos?

Nyt meillä on hyvinkäyttäytyvät, itsevarmat, aktiiviset, ystävälliset ja reippaat koirat niinkuin itselläsikin.Tosin pieni erokin näistä omista löytyy ääritilanteissa esim .kun kettu pinkaisee koirien edestä karkuun pellon reunasta.Arvaa kumpi pysähtyy "seis"-käskyllä takuuvarmasti ja palaa luokse.?Arvaa kumpi seuraa vapaana ollessaan tarkemmin sitä mihin minä kuljen?Mulle ei ole vapaana oleellista se seuraako koirat edessä vai takana,pääasia on että ne kulkee käskemättä ja kutsumatta sinne minne minäkin.

Noh,paljonko lopputuloksella eroa ja mikä merkitys on välineillä?

 

Sitten se sakemanni:Niinkuin arvelinkin,olet kuitenkin valmis käyttämään  tarpeellisia keinoja periaatteidesi vastaisesti tilanteen niin vaatiessa.Tosin karkuun juoksu ei ole vaihtoehto,se juoksu on koiraa vastaan hävitty ja sillä teet itsestäsi saaliin ja sairaalakeikka tai pahempaa on varma.

En viitsi analysoida kyseistä tapahtumaa kovin pitkästi sillä kyseinen koira lopetettiin myöhemmin "päävikaisena" sen purtua kaikkia perheen jäseniä ja raadeltuaan pihaan saapunutta taksikuskia.

Tämä tapahtui n.25v sitten ollessamme metsälenkillä omien koirieni ,parin muun ja kyseisen sakemannin omistajan kanssa.JEP,jälkeenpäin ajateltuna hyökkäyksen merkit olivat nähtävillä.Koira muunmuassa turhautui kun ei koskaan ennättänyt heittelemälleni kepille ennen muita koiria,Alkoi tuijottaa ja vaania minua ja hyökkäyksen laukaisi varmaan katseeseen vastaaminen.Sain kuitenkin sen hyökätessä otteen molemmin puolin kaulan sivuista ja painoin sen kyljelleen maahan ja pitelin vaan sitä paikoillaan estäen sen puremista,sen lopulta rauhoituttua laskin sen vapaaksi ja oletin tilanteen olevan ohi.Vähän ajan kuluttua otus hiipi selkäni taakse ja iski hampaansa takaapäin pohkeeseeni,onnekseni jalassani oli pitkävartiset nahkasaappaat jotka suojasivat,joten sain taas otuksen niskasta kiinni ja painoin sen uudelleen maahan ja istuin hajareisin  sen päälle ja pitelin sitä paikallaan niin pitkään kuin se varmasti antautui.

Tämän tapauksen jälkeen koira ei enää koskaan kohdistanut agressiota minua tai minun koiriani kohtaan,ja ei,se ei pelännyt minua vaan kunnioitti minua ja minun tilaani ja kutsuessani sen luokseni se tuli iloisena häntä vispaten korvat takana nuolemaan naamaani.

Nyt käsi sydämmelle hyvät koirien ystävät!

Oletteko koskaan,ikinä missään tilanteessa näpäyttänyt koiraa sormella/esineellä /hihnalla tms.kuonolle,takapuoleen mihinkään ruumiin osaan saadaksenne sen lopettamaan jonkun toiminnan?Oletko estänyt koiraa toimimasta tietyllä tavalla plokkaamalla sitä kädellä,jalalla,vartalolla tai esineellä?Oletko tarttunut sitä niskavilloista estääksesi sitä toimimasta tietyllä tavalla?Oletko nykäissyt koiraasi hihnasta saadaksesi sen kulkemaan haluamaasi suuntaan tai estääksesi sitä toimimasta tietyllä tavalla? jne.jne,?

Onneksi olkoon!Olette käyttäneet juurikin syvästi paheksumianne pakotteita saadaksenne koiranne toimimaan haluamallanne tavalla!

 

 

 

Vieras

#216 Re:

02.02.2011 14:42

#6: Saara Sormunen -  

mitähän ohjelmaa olet oikein katsonut???

xx
Vieras

#217 x

02.02.2011 14:46

A-L
Vieras

#218

02.02.2011 15:29


Monet Cesarin seuraajista eivät tunnu tietävän, että Cesarin raaimpia rankaisumetodeja EI NÄYTETÄ Suomessa esitettävissä jaksoissa, koska ne ovat Suomessa LAITTOMIA. Ehkä heillä sen vuoksi on niin ruusuinen kuva tästä Koirakiusaajasta.
A-L
Vieras

#219 Re: Re:

02.02.2011 15:34

#215: Unknown - Re:  

"Oletteko koskaan,ikinä missään tilanteessa näpäyttänyt koiraa sormella/esineellä /hihnalla tms.kuonolle,takapuoleen mihinkään ruumiin osaan saadaksenne sen lopettamaan jonkun toiminnan?Oletko estänyt koiraa toimimasta tietyllä tavalla plokkaamalla sitä kädellä,jalalla,vartalolla tai esineellä?Oletko tarttunut sitä niskavilloista estääksesi sitä toimimasta tietyllä tavalla?Oletko nykäissyt koiraasi hihnasta saadaksesi sen kulkemaan haluamaasi suuntaan tai estääksesi sitä toimimasta tietyllä tavalla? jne.jne,?"

Cesarin oppeja seuraavat varmaan toimivat juuri näin. Se on väärin!

Vieras

#220 Re:

02.02.2011 17:53

#6: Saara Sormunen -  

Höpöhöpö.

Vieras
Vieras

#221 Re: Re: Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin

02.02.2011 18:02

#204: Unknown - Re: Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin 

"Ja ei suututa yhtään.Lähinnä kummastuttaa Cesarin vastustajien paatoksellinen ja palava tarve osoittaa hänen metodinsa vääriksi keinolla millä hyvänsä.Onko joku viemässä leipää "koulutuksen" ja diplomin saaneiden namipalakouluttajien suusta?Ihan kuin se koulutus tai kirjojen lukeminen kenestäkään tekisi pätevää kouluttajaa.Tietysti koirakouluttajan diplomin saanut osaa kyllä pistää kenen tahansa pään pyörälle puhumalla positiivisnegatiivishömppää sun muuta hienoa sanastokikkailua.Hei oikeesti!koiran koulutus ei vaadi mitään psykologin ammattitutkintoa vaan tervettä järkeä ja kykyä oppia lukemaan niitä omia otuksia."

 

Just niin!!! Oman kokemukseni perusteella nämä addressin aloittajat ja Millanin vastustajat ovat näitä samaisia aktivisteja jotka raahavat kulkukoiria ulkomailta Suomeen ja vapauttavat minkkejä luontoon. Kummassakaan ei ole kysymys oikeasta eläintensuojelusta, kummassakaan ei osata nähdä suurempaa kuvaa. Mutta maailma ei ole täydellinen ja niin kauan kun näitä urpoja riittää (aina), tarvitaan myös ihmisiä, eläimiä ja elämää laajemmin ymmärtäviä edelläkävijöitä ja sellainen tuntuu olevan esimerkiksi C. Millan.

Koiran ehdoilla
Vieras

#222 Re: Re: Re: Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin

02.02.2011 18:11

#221: Vieras - Re: Re: Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin 

Itse olen sen sortin eläintensuojelija, että omistan metsästyskoiran, metsästyskortin, aseenkantoluvan ja olen metsästysseuran jäsen. Enkä silti hyväksy Cesar Millanin metodeja, enkä myöskään muuten minkkien vapauttamista luontoon, myös rescue-koirien tuonti Suomeen on vähintäänkin kyseenalaista toimintaa.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.02.2011 19:20


Eläintensuojelija minäkin
Vieras

#224 Ei metsästykselle

02.02.2011 19:32

"Itse olen sen sortin eläintensuojelija, että omistan metsästyskoiran, metsästyskortin, aseenkantoluvan ja olen metsästysseuran jäsen. Enkä silti hyväksy Cesar Millanin metodeja, enkä myöskään muuten minkkien vapauttamista luontoon, myös rescue-koirien tuonti Suomeen on vähintäänkin kyseenalaista toimintaa."

Minä taas olen sellainen eläintensuojelija, että en hyväksy minkään luontokappaleen ampumista. Jos saisin määrätä, niin puput ja muut metsäneläimet saisivat juosta ja linnut lentää vapaina. Luonto hoitaisi itse lajien tasapainon. Tänä päivänä ei Suomessa kenenkään tarvitse metsästää ravinnokseen, vaan se on mielestäni vastenmielistä urheilua viattomien luontokappaleiden kustannuksella.

Millanin opit sen sijaan hyväksyn ja katson jokaisen hänen ohjelmansa. Niin erilaisia me olemme.
Milan on paras

#225 Re: Cesar Millan

02.02.2011 19:54

#2: Marja-Liisa Vikholm - Cesar Millan 

Tää adressi on ihan vitsi! Koirakuiskaaja on hyvä ohjelma ja sitä ei saa missään nimessä poistaa tv:stä.

Kirjojen lukeminen todella kannattaa ja namipala-kouluttajien ei tarvitse ohjelmaa katsoa!! Missään ohjelmassa ei ole käytetty väkivaltaa, se on ihan p-puhetta. Silloin kun koira on ns. red zone-tilassa, siinä ei päähän taputtelut auta (ellei halua päästä muutamasta sormesta eroon) tai saatika hyssyttelyt. Koiraa pitää kouluttaa ja sen pitää tietää, kuka on laumanjohtaja (ja se itse se ei saa olla, muuten olette pulassa).