Maunulan, Paloheinän ja Pihlajamäen terveysasemien puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tervetuloa keskustelutilaisuuksiin Pihlajamäen, Paloheinän ja Maunulan terveysasemien tulevaisuudesta

2022-10-19 10:28:19

Hei,

Helsingin kaupungin sote-toimiala valmistelee Maunulan, Paloheinän ja Pihlajamäen terveysasemien ja neuvoloiden lopettamista ja palvelujen keskittämistä Oulunkylään rakennettavaan suureen terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Oulunkylään on tarkoitus keskittää vuoden 2028 alusta Latokartanosta ja Viikistä Maunulaan ja Torpparinmäkeen ulottuvan laajan alueen palvelut.

Terveysasemien ja neuvoloiden lopettamisesta ei ole kuultu asukkaita. Siksi alueen kuuden kaupunginosayhdistyksen työryhmä järjestää kaiikille kiinnostuneille avomet keskustelutilaisuudet:

- torstaina 27.10. klo 18 Pihlajamäen kirkon seurakuntasalissa, Liusketie 1.
Paikalle on kutsuttu edustaja kaikista kaupunginhallituksen poliittisista ryhmistä.
 Keskustelun avaavat MLL:n Pihlajamäen yhdistyksen puheenjohtaja Katri Tarkiainen ja vanhusneuvoston jäsen Olli Salin, keskustelun vetäjänä Milja Parviainen Pihlajamäki-seurasta. Kaupunginhallituksen ryhmistä on tähän mennessä ilmoitettu seuraavat edustaja: Johanna Nuorteva (vihr), Ville Jalovaara (SDP), Samuel Adouchief (Vas), ja Björn Månsson (RKP). Myös kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajat on kutsuttu.

- torstaina 3.11. klo 18 Maunula-talon Metsäpurosalissa, Metsäpurontie 4. Vastaamassa kaupunginhallituksen poliittisista ryhmistä Otto Meri (kok), Johanna Nuorteva (vihr), Ville Jalovaara (sdp), Samuel Adouchief (vas) sekä perussuomalaisten ja RKP:n edustajat. Keskustelun juontaa toimittaja Riina Malhotra. Asukkaiden kuulemisen merkityksestä ja palvelujen käyttäjän näkökulmasta kertoo tutkija Emilia Palonen. Alueen kuuden kaupunginosayhdistysten vaihtoehtoisen ehdotuksen esittelee Yrjö Hakanen.

Konkreettisia päätöksiä lähiterveysasemien lopettamisesta ja Oulunkylän jättikeskuksesta ei ole vielä tehty. Sote-toimiala esittää Oulunkylän keskusta ensi vuoden talousarvioon liittyvään seuraavien vuosien investointiohjelmaan. Asiaan voi edelleen vaikuttaa: talousarvio tulee valtuustoon marraskuun 16. päivä ja jättikeskuksen rakentamiseksi tarvitaan alueelle uusi asemakaava, valtuustossa erikseen päätettävä hankesuunnitelma ja erikseen on myös päätettävä siitä, lopetetaanko lähiterveysasemat. Kannattaa siis olla yhteydessä valtuutettuihin.

Tule kuulemaan, kysymään ja evästämään päättäjiä Pihlajamäen tai Maunulan tilaisuuteen.

Veli-Pekka Kantanen (Torpparinmäki), Milja Parviainen (Pihlajamäki), Tarja Salo (Pirkkola), Tapio Solonen (Oulunkylä), Jukka Tienari (Pakila), Yrjö Hakanen (Pirkkola-Maunula),