Ampuma-aseen hallussapidon säilyttäminen ennallaan

Suomessa ampuma-asein hoituvalla metsästyksellä on pitkät perinteet. Kun on täyttänyt 15 vuotta, kyseistä ikää on pidetty eräänlaisena etappina, jolloin on voinut saada metsästyskorttia vastaan aseen hallussapitoluvan. Yleensä viimeistään tällöin on metsästykseen kohdistuva kiinnostus herännyt, kulkiessa kokeneempien metsästäjien kanssa jahtireissuilla. Suomessa on tapahtunut aseiden väärinkäyttöä häviävän vähän. Aseita on käsitelty turvallisesti ja vastuuntuntoisesti.

Kesästä lähtien tiedotusvälineissä on pyörinyt pöyristyttävä uutinen: käyttöön on mahdollisesti tulossa EU-direktiivi, joka kieltäisi aseiden hallussapidon alle 18-vuotiailta. Direktiivin tarkoituksena olisi vähentää aseiden väärinkäyttöä ja ampuma-aserikoksia. Jos todellakin joku haluaa käyttää ampuma-asetta rikoksiin, hän saa sen myös muuta, laitonta kautta hallintaansa. Joten direktiivi epätodennäkoisesti vaikuttaa sen tarkoittamaan asiaan.
Suomen tilanteessa tällainen säännös johtaisi metsästyskulttuurin rappioon, ellei jopa täyteen tuhoon, ampuma-aseiden itsenäisen hallussapidon estyessä alle 18-vuotiailta. Tuskinpa monikaan enää viitsii odottaa 18-vuotiaaksi asti hankkiakseen aseenkantoluvan.

Ei anneta Suomen metsästyskulttuurin rappeutua!