Eläkeikään ei pidä kajota

Eläkeikä on ansaittu etu, sitä ei voida yksipuolisella päätöksellä muuttaa. Jos saadaan 100000 nimeä, mikä on kieltämättä kova tavoite, voidaan toiveemme esittää kansanedustajille, jotka loppupelissä on meidän etua ajavia ihmisiä, eli toisella tavalla sanottuna meidän alaisia.

Liitteenä Hesarin artikkeli:
Eläkeiän nosto sai ammattiliitot pohtimaan vastatoimena jo lakkoa
Kentältä tulvii vastalauseita järjestöihin ja niiden johdolle

Julkaistu: 28.2.2009 lehdessä osastolla Politiikka
A A

matti mielonen

Riku Aalto

Ammattiliitot sanovat laajalti ryhtyvänsä "järjestöllisiin toimiin", jos hallitus ei korjaa alkuviikon päätöstään korottaa eläkeikää.

"Käytännössä järjestölliset toimet tarkoittavat lakkoa", sanoo Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto.

"On pakko reagoida, jos ovat yksipuolisesti päättäneet, että meidän tilipäivä siirtyy kahdella vuodella. Eläkkeet ovat etukäteen maksettua palkkaa."

Lakosta ei ole vielä SAK:n piirissä laajasti keskusteltu, eikä 170000 jäsenen Metalliliitto ole virallisesti päättänyt "järjestöllisistä toimista".

Toimihenkilöliittojen keskusjärjestön puheenjohtajan Mikko Mäenpään mukaan STTK ensin selvittää ensi viikolla, onko niin sanottu sosiaalitupo enää edes voimassa.

Työmarkkinajärjestöt sopivat vastikään työttömyysturvan ja eläkkeiden uudistuksista lähivuosina.

STTK:n kenttä käy kuumana:

"Hallituksen päätös koetaan äärimmäisen epäoikeudenmukaiseksi. En ole koskaan aikaisemmin liittojen puheenjohtajilta saanut tällä tavalla viestejä, jotka tuomitsevat hallituksen ratkaisun. Enkä ole aikaisemmin saanut niin paljon viestejä jäseniltä ja jopa liittoon kuulumattomilta kansalaisilta", Mäenpää kertoo.

"Työttömyysuhan, irtisanomisten, lomautusuhan aikana hallitus poistaa Kela-maksun ja sitten puhuu yritystuista. Kaiken tämän jälkeen rokotetaan palkansaajaa, ja tämä tunne viesteistä välittyy."

Päätös eläkeiän nostamisesta on Mäenpään mielestä "käsittämätön", koska se tehtiin "täysin ilman" valmistelua eikä se sisällä kannusteita. Mäenpää muistuttaa, että edellistä eläkeuudistusta 2005 valmisteltiin kauan, siihen luotiin joustava eläkeikä ja porkkanaksi superkertymä 63 ikävuoden jälkeen.

Myös toimihenkilöunionin puheenjohtaja Antti Rinne on viitannut "järjestöllisiin toimiin". Mitä ne olisivat?

"Lakko, lakko", Rinne sanoo.

"Täytyy katsoa ensin, mitä hallitus tekee. Eläkeiän nosto on aivan väärä toimi tähän taloustilanteeseen."

Toimihenkilöunionin jäsenet kimmastuivat hallituksen päätöksestä heti:

"Saatiin ensimmäisenä yönä puolitoistatuhatta nettivaatimusta, että tehkää jotakin asian suhteen. Nytkin tulee kymmenen sähköpostiviestiä ja kännykkäviestiä tunnissa. Toivon todellakin, että hallitus purkaisi rakentamansa älyttömän jännitteen", Rinne sanoo.

Hänen mielestään eläkeiän korottaminen on "aivan idioottimainen" päätös.

"Se ei vaikuta tähän suhdannetilanteeseen eikä eläkkeelle siirtymiseen. Jo vuoden 2005 eläkeuudistuksen jälkeen on paljon suurempi osa yli 60-vuotiasta jäänyt työelämään kuin ennen. Oras ja Abloy ovat nostaneet yli 60-vuotiaiden työhön jäämistä lisäämällä palkallisia vapaapäiviä."

Toimihenkilöunionissa on 100000 työssäkäyvää jäsentä.

Myös ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestö YTN ilmoitti perjantaina harkitsevansa "järjestöllisiä toimenpiteitä".

YTN vetää Akavan yksityisen sektorin neuvotteluja, ja sen alaisissa liitoissa on 125000 jäsentä.

Kemianliitto (47000 jäsentä) on puheenjohtaja Timo Vallittun mukaan mukana "järjestöllisissä toimissa", jos niihin laajasti ryhdytään.

"Voi olla mielenosoitus, vaihtoehtoja on moni. Miksipä ei vaikka lakko."