Energiajuomien myyntiä nuorille rajoitettava Lahdessa

Energiajuoma ei ole tavallinen elintarvike vaan juoma, joka tutkimusten mukaan on terveydelle haitallinen piriste, joka aiheuttaa terveyshaittoja ja riippuvuutta. Lahtelaisnuorten parissa työskentelevinä olemme havainneet, että energiajuomat aiheuttavat nuorissa levottomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä ja ylienergisyyttä, mikä näkyy nuorten käyttäytymisessä koulumaailmassa ja vapaa-ajalla mm. kauppakeskuksissa.

Haluamme, että Lahdessa pyritään edistämään nuorten terveyttä ehkäisemällä energiajuomista aiheutuvia haittoja ja vähentämällä nuorten energiajuomien käyttöä. Energiajuomia ja muita kofeiinipitoisia juomia ei suositella lainkaan alle 15-vuotiaille. Vanhemmat ja ammattikasvattajat ovat aidosti huolestuneita lasten ja nuorten energiajuomien käytöstä.

Adressi on allekirjoitettavissa maaliskuun loppuun saakka. Adressin avulla vetoamme lahtelaisiin kauppiaisiin, sillä kauppiailla on mahdollisuus vähentää nuorten energiajuomien käyttöä rajoittamalla juomien myymistä alle 15-vuotiaille.

Adressin ovat aloittaneet

• Lahden kaupungin nuorisopalvelut
  • Monon Side ry
  • Lahden kaupungin terveyspalvelut, avohoito