Ehdoton vankeusrangaistus lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Kommentoitu viesti

MS

#291

22.05.2013 20:04

MIkään tuomio ei ole lapsen hyväksikäyttäjälle liikaa. Itse olin uhri 11v-17v, enkä ole siitä selvinnyt. Ei yötä ilman painajaista, ei päivää ilman ahdistusta.

Vastaukset

Manselainen

#293 Re:

2013-05-23 07:45:58

#291: MS -

Mitenkään väheksymättä ilmeisen kauheita kokemuksiasi, mutta tämä on hyvä esimerkki siitä, miten yhden tapauksen subjektiivisen kokemuksen perusteella pitäisi tehdä jokin tietty toimenpide asialle, joka on laaja, monimutkainen, kirjava ja jossa vakavuusasteiden ääripäät ovat hyvin kaukana toisistaan.


Siis tyypillinen tunteellinen reaktio asiaan, joka yhteiskunnallisella tasolla pitää tarkastella ehdottomasti järjellä.

Kaikki hyväksikäytetyt eivät ole vuosia kestäneiden törkeiden tekojen kohteita ja vasta kun asiaa on viime vuosina tutkittu neutraalimpien silmälasien läpi, on havaittu, että osa on traumatisoitunut nimenomaan oikeus- ja terapiaprosessin seurauksena eikä itse varsinaisesti teon seurauksena.

Juuri tästä syystä on hyvä, että esimerkiksi kansalaisaloitteen raja on niinkin korkea kuin 50 000 allekirjoittajaa. Jo se, että esitys edes menee lainsäätäjien harkintaan, edellyttää niin suuren ihmisjoukon päätöksen, että se on vaikea saada kasaan pelkästään tunteita lietsomalla.