Uusia oikeuksia sosionomiopiskelijoille!

Kommentoitu viesti

Mintzberg

#51 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutkinnon

14.05.2011 17:41

#49: Mikko - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutkinnon suo

Sehän tässä surullista onkin, minä en ole kiinnostunut aiheesta. Minusta ei tule sosionomia, ei sosiaalityöntekijää enkä edes tee kouluprojektia johon tämä liittyisi. Minä olen etsinyt lisätietoa tähän keskusteluun sen verran, että lukaisin kursiivisesti sosiaalityöntekijän ja sosionomin opinto-oppaat, joka vain vahvisti näkemystäni siitä että väärässähän te vaatimuksinenne olette.

Minä tunnen suomalaisen koulutuspolitiikan aika hyvin, varsinkin sen erityiskysymykset verrattaessa muihin euroopan maihin, pelkästään niillä tiedoilla taisin jättää sinut kakkoseksi vaikka sinunhan pitäisi olla perehtynyt tähän asiaan, edes tämän kouluprojektin vuoksi. Yhtenä suurena koulutuspoliittisena epäkohtana pidän eräiden ammattikorkeakoulujen markkinointia, monessa oppilaitoksessa opiskelijoille ja hakijoille annetaan epärealistinen kuva oman tutkinnon antamista valmiuksista, sen asemasta työmarkkinoilla ja sen verrattavuudesta yliopistotutkintoihin, tämä voi pahimmillaan ajaa nuoren ihan eri tehtäviin kuin mihin hän haluaisi. Jos opettajanne ovat teille sanoneet, että olisitte päteviä sosiaalityöntekijöitä, niin en usko meillä olevan mitään keskusteltavaa. Mielenkiinnosta, ovatko opettajanne sanoneet teille, että sosionomin (amk) tutkinto olisi alempi korkeakoulututkinto? Tuo väite nimittäin on väärä.

Vastaukset

Vierailija

#56 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutki

2011-05-15 13:08:58

#51: Mintzberg - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutkinnon

Nyt oli pakko puuttua tähän asiaan, koska mielestäni ei ole oikein, että täällä levitellään valheita. Ja kommentti koskee Mintzbergin seuraavaa väitettä: Mielenkiinnosta, ovatko opettajanne sanoneet teille, että sosionomin (amk) tutkinto olisi alempi korkeakoulututkinto? Tuo väite nimittäin on väärä

Sosionomi (AMK) on alempi korkeakoulututkinto, näin väittää ainakin laki :) Ja laki taitaa olla tässä maassa se, joka viimeisenä määrittelee mikä on oikein ja mikä väärin. Eli asetus korkeakoulujen järjestelmästä kertoo, että alempia korkeakoulututkintoja on esim. sosionomin tutkinto. Pyklä 3 luettelee kaikki alemmat korkeakoulututkinnot. Laki on hyvä osata ennen kuin alkaa kertoa mikä on oikein ja mikä väärin :DKäytin googlea, kuten Mintzberg on kehoittanut käyttämään kun netissä keskustellaan. Linkki tähän lakiin löytyy tästä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050426

Hyvää kesää kaikille :)