Jyrkkä EI Kuopio-Siilinjärvi pakkokuntaliitokselle!

Kommentoitu viesti

Fyysisesti kaukana, mutta henkisesti Siilinjärvellä.

#192 Siilinjärven romahtaessa sitten Kuopioon.

27.01.2014 05:59

Tällä hetkellä Siilinjärven kohdalla ei tarvitse tehdä pakkoliitosta: Kunnalla menee paremmin kuin naapuri-Kuopiolla, joten siinä yksi syy, miksi Siilinjärvi niin sanotusti "ryöstää itselleen kuopiolaisia" ja näin ollen Kuopiossa itketään tästä asiasta. Hyvänä esimerkkinä on sekin, että Siilinjärvellä on halvempaa asua kuin Kuopiossa, joten tässä täytyy kääntyä kaupungin päättäjien puoleen ja kysyä, miksi asia on näin. Huonolla tuurilla "Nessu" -nenäliinojen myynti romahtaa, kun tämä asia selviää.

Mikäli Siilinjärvi romahtaa yhtä huonoon kuntoon kuin esimerkiksi Juankoski, Muuruvesi, Nilsiä ja Riistavesi, liitosta voi sitten ajatella. Kuten tässä adressin kommenttiosioissa on argumentoitu monta kertaa Siilinjärven palveluiden toimimisesta, joten siinä yksi hyvä konkreettinen merkki, että pakkoliitosta ei tarvitse tehdä. Mikäli näin olen ymmärtänyt, tämä on myös ajatuksena Virkkusen työryhmässä, jossa tehdään tällaisia päätöksiä. Se ei riitä, että itketään täällä internetissä kasvottomina tästä asiasta, vaan on konkreettisesti tehtävä jotain, esimerkiksi viestittävä kunnanvaltuustolle, joka koostuu ihmisistä, jotka ovat liitosta vastaan. Sen verran demokratiaa on löydyttävä tästä maasta, että jos kylä ei tahdo liitosta, niin ei sitten tehdä sitä.

Kuopio-Siilinjärvi -pakkoliitos on tehtävä silloin, kun sen tarve tulee, eli tuomiopäivänä. Kehityskäyrä rakkaan kuntamme kohdalla on vain ylöspäin ja jatkuu erittäin pitkään (hyvänä esimerkkinä pakkoliitoksen deadline). Siilinjärven hyvä maine kantautuu Kuopion lisäksi myös muissa kaupungeissa, mikäli ei mainitse sen titteliä pääministerin kotikuntana(, mutta se on ihmisen luontainen vaisto haukkua pääministeriä). Olen asunut kohta neljä vuotta poissa rakkaasta kotikunnasta opiskelujen takia (Kuopioon en halunnut mennä, jotta olisin paljon avarakatseisempi)ja täytyy sanoa, että olen erittäin ylpeä siilinjärveläisyydestäni. Siitä on pidettävä kiinni, että Siilinjärvi pysyy Siilinjärvenä niin pitkään, kun olosuhteet on sille suotuisat. Tässä tapauksessa liitos tappaisi kunnan oman identiteetin.

Jos joku ajatteli kirjoittaa näsäviisaan ja ärsyttävän kuuloisen kommentin, että en tule asumaan Siilinjärvellä, koska olen asunut muualla, sanon tässä rehellisesti sen, että olen tosissani miettinyt muuttoa takaisin kotikunnalleni: Näin ollen kunta saa yhden veronmaksajan lisää, jotta palvelut, jotka koostuvat verotuloista, pysyvät laadukkaina niin pitkään, kuin ne tähän asti ovat pysyneet.

Vastaukset

toivotaan että oikeus toteutuu

#193 Re: Siilinjärven romahtaessa sitten Kuopioon.

2014-01-27 06:18:18

#192: Fyysisesti kaukana, mutta henkisesti Siilinjärvellä. - Siilinjärven romahtaessa sitten Kuopioon.

Hyvä kirjoitus! Pienenä tarkennuksena kuitenkin tuosta kunnanvaltuustoon vaikuttamisesta: Siilinjärven kunnan voimasuhteet ovat nyt sellaiset, että liitosta ei kannateta. Se ei nyt vaan kuitenkaan enää auta, kun valtakunnan päättäjät (Virkkunen ym.) ovat tehneet esityksen, jossa esitetään meidän alueella liitosta Siilinjärvi-Kuopio. Ja jos ei hyvällä synny, niin esityksen mukaan sitten pakolla. Ainoa toivomme on, että tämä esitys ei menisi läpi eduskunnassa. Eli tässä pitää vaan kaikkien kynnelle kykenevien pyrkiä vaikuttamaan oman alueen kansanedustajiin!