tuoksuton

Kommentoitu viesti

Hajusteille myös ihoallerginen

#15 Re:

26.05.2014 20:37

#13: -

Hajuaistin poisto ei auta, hajuaistin tarkoitus on vain varoittaa tai kertoa positiivisessa mielessä tuoksusta.  Ihminen päättää jääkö vai poistuuko.  Kolmoishermo reagoi hajustekemikaaleihin ja muihin kemikaaleihin, joita hengitämme.  Nykyiset hajustekemikaalit, eli hajusteseosten raaka-aineet, ovat n. 90 %:sti synteettisesti valmistettuja, eli niille ei löydy vastinetta luonnossa.  1900-luvun alkuvuosikymmeninä hajuvesien raaka-aineista n. 80 % oli eteerisiä öljyjä tai luonnon myskiä.  Loppu 20 % oli synteettistä.  Nykyään tilanne on päinvastoin.  Pyykinpesu-, siivous-, tukanpesu- ja hoitoaineissa, saippuoissa, deodoranteissa, ihovoiteissa, yms. synteettisten osuus on suurempi, eli luokkaa yli 90 %.  Hajusteet ovat uusi tupakka, ongelma vaan on isompi, koska hajusteiden käyttö eri tuotteissa on kasvanut räjähdysmäisesti.  Terveyshaitat alkavat näkyä käytön myötä.  Jokainen, joka on ihmisten parissa, joutuu hengittämään hajustekemikaaleja ilmassa, eli käyttämään niitä passiivisesti!  Meillä pitäisi olla oikeus puhtaaseen hengitysilmaan, siitä tässä kyse.  Hajustekemikaalit ovat ilmansaasteita.

Vastaukset

Anna minulle raikasta ilmaa

#87 Re: Re:

2017-10-31 13:54:01

#15: Hajusteille myös ihoallerginen - Re:  

 

 

Olen aivan sama mieltä: suurimpana ongelmana on se, että hajusteiden käyttö on karannut käsistä nykyaikoina. Hajuja on ollut aina ja täytyykin olla, mutta elintasomme on noussut ja meillä on varaa ostaa kalliitakin tuotteita. Vaikka saattaa olla, että halvat tuoksuvat voimakkaammin ja pahemmilta.

Bussit tuoksuvat tyttöjen pakkeleilta, edelläni kulkeva nainen tai mies saattaa tuoksua hajuvedelle/partavedelle 20 metrinkin päähän. Vessan siivousaine leviää pitemmäksikin ajaksi koko asuntoon. Parfyymin tuoksu säilyy juhlapuvussa vuosikausia - vaikka sitä pestäisiinkin.....

Eikö Allergialiitto voisi ruveta ajamaan hajusteiden vähentämistä parfyymien ym. kemikaalien valmistajien kanssa. Ei ole mitään järkeä saastuttaa ilmaa liiallisilla kemikaaleilla kaikkien muidenkin saasteiden lisäksi. Ja tehdä elämää tukalaksi suurelle osalle ihmisiä. Rahahan tässä on takana, liian moniin tuotteisiin lisätään hajusteita, jotta tuotetta saataisiin myytyä - sama asia kuin sokerin kanssa.

Itselläni ei mielestäni ole hajusteyliherkkyyttä, minulla on kuivat silmät ja kuivat nenän ja nenäontelon limakalvot (en kestä suussanikaan voimakkaita mausteita). Haistan helposti tuoksuja, ja osa niistä ärsyttää limakalvoja. Talvella vaiva on pahempi kuivan ilman vuoksi, limakalvotkin ovat kuivemmat ja helpommin ärtyvät. Pidän kyllä tuoksuista, mutta vanhemmiten vaiva on lisääntynyt. Kyllähän kaikki solut vanhenevat ja niiden kunto huononee, miksei sitten limakalvojenkin solujen. Ymmärrän hyvin, että suurimmat vaivat ovat keski-ikäisillä ja vanhemmilla naisilla.

PS. Minua harmittaa, että tällaisten adressienkin kommentteihin pääsee tekstiä sellaisiltakin ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään - kunhan haluavat vaan haistatella (näitähän on pilvin pimein lehtien kommentointisivuilla, kukaan järkevä ihminen ei jaksa niitä lukea).