Maksikirje säilytettävä postin valikoimissa

Kommentoitu viesti

traakkipuu

#16 Logiikka hoi.

09.01.2015 15:25

Maksikirjeen poistamisen lisäksi myös postimaksujen nostaminen jälleen kerran vaikuttaa suorastaan epäloogiselta. Sen sijaan että tällä tavalla tultaisiin saamaan samasta määrästä kirjeitä enemmän rahaa, voisin veikata lähetettävien kirjeiden määrän vähenevän entisestään. Itse olen harrastanut esimerkiksi postcrossingia ja lähettänyt kortteja eri puolille maailmaa - jokainen postimerkkien hinnan korotus tarkoittaa että lähetän muutaman kortin vähemmän. Sen sijaan jos hinnat laskisivat, tulisin varmasti yhtä lailla lähettämään entistä enemmän kirjeitä/kortteja.

Kirjeiden hintojen korottaminen ja käsittääkseni suhteellisen paljon käytössä olevien palveluiden rajoittaminen on mielestäni hyvin lyhytnäköinen tapa koittaa nostaa tuloja. Pitkällä tähtäimellä nämä toimet tulevat varmasti vähentämään postin asiakkaita entisestään.

Vastaukset


Vieras

#61 Re: Logiikka hoi.

2015-01-12 10:41:31

#16: traakkipuu - Logiikka hoi. 

 Ihan oikeassa olet. Posti ei lyhytnäköisyydessään tajua sitä, että perinteinen kirjepostin lähettäminen on vähentynyt lähes olemattomaksi, tuhannet nettikaupat ja netissä toimivat kirpputorit pitävät postin toiminnassa samoin kuin harrastukset niin kuin postcrossing, mutta ei enää sen jälkeen, kun maksikirje poistuu ja hinnat nousevat. Postin palveluiden käytön vähentyminen johtuu nimenomaan hintojen noususta. Minä lähetän viikottain 5-10 kirjettä ja maksikirjettä, vastaanotan ehkä puolet siitä. Sekä kirppismyyntini että ostoni tulevat vähentymään huomattavasti, kun maxi poistuu valikoimasta, samoin ostoni suomalaisista nettiliikkeistä. En korvaa ostoja/myyntejä lähettämällä/vastaanottamalla paketteja, vaan siirryn muihin harrastuksiin, ja varaan pöydän paikalliselta kirpparilta tai lahjoitan uffille, koska posti vie jo nyt suhteettoman suuren osan kauppasummista.