Taidepoliittisen asiantuntijaryhmän hallitusohjelmatavoitteet

Kommentoitu viesti

Markku Laitinen

#11 Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 14:10

#10: Mää itte - Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Niin minä sentään kirjoitan omalle nimelläni, toisin kuin sinä ressukka!

Noissa tavoitteissa ei ole mitään ylevää ja taiteen tai taiteilijan aseman parantamisehdotuksia, jos perustuloa ei lasketa mukaan. Sitä samaa perustuloa josta minä olen puhunut vuosikausia ja joka on kaltaistesi kateellisten raukkisten toimista tyrmätty. Mutta nyt minun ideani on varastettu osaksi virallisen taidekentän agendaa.

Taiteilijajärjestöjen tulisi muuttaa toimintojansa ja virallisen taidekentän ottaa enemmän vastuuta omien ammattialojensa kehittämisestä, ilman jatkuvaa lisärahoituksen vaatimista valtiolta. Mutta kun kädettömät lastentason taiteilijat eivät kykene muuhun kuin huutamaan hiekkalaatikolla lisää julkista rahaa, aivan kuin pikkulapset omilla hiekkalaatikoillaan karkkia karkkipäivinä.

Antaisitte lastentason taiteilijat niille taidealojen oikeille virtuooseille ja yrittäjille samat mahdollisuudet ja edellytykset voida toimia alalla, kuin itsellennekin olette saaneet, ettekä olisi syrjimässä, puukottamassa heitä selkään ja mustamaalaamassa raukkamaisesti nimimerkkienne suojasta vuosikausia. Jo se parantaisi taiteen ja taidealojen kannattavuutta, koska heidän teoksiaan ostetaan yksityisellä rahalla ja se antaisi omalla tavallaan oikeutuksen myös teidän julkisen rahan taiteilijoiden lastentason taiteelle.

Tiedätkö että valtiomme on velkaa 100 miljardia? Osaatko kuvitella kuinka iso raha on edes yksi miljardi? Minäpä havainnoillistan sen sinulle niin että tuollakin järjellä sen ymmärtää! Jos saat jokaikinen sekuntti yhden euron itsellesi, niin kahdentoista päivän päästä sinulla on miljoona euroa kasassa, mutta saadaksesi miljardin sinun saatava joka sekuntti yksi euro kolmenkymmenenkahden vuoden ajan. Eli meidän valtiomme tulisi maksaa kolmenkymmenenkahden vuoden ajan joka sekuntti velkaa pois 100 euroa, niin olisimme kolmenkymmenenkahden vuoden kuluttua velattomia. Tosin laskelmaan ei ole laskettu vielä velan korkoa mukaan, joten tilanne valtion kannalta on vieläkin surkeampi!

Eli sen sijaan että kaltaisesi ressukat huutavat kurkku suorana jatkuvasti lisää rahaa taiteelle ja kulttuurille, niin teidän pitäisi miettiä miten te itse voisitte tehdä rahaa valtion kassaan! Vai onko osaaminen ja luovuus niin hukassa siellä taiteen ja kulttuurin viralliisella puolella, että ainoa mitä osataan ja mihin pystytään on vain kirkua kuorossa julkisia tukia lisää?

Itse asiassa kun nyt tuli puheeksi, alan olla koko perustuloa vastaan, koska se mahdollistaa taiteilijoiden loisimisen ja muiden elättinä olemisen ikuisesti. Sen sijaan valtion tulisi tukea taidetta ja kulttuuria toisella tavalla. Taiteilijoille tulisi järjestää joku alue johon he voisivat kokoontua päivisin ja iltaisin esittelemään ja myymään teoksiaan ja niiden oheistuotteita. samalla taidemyynnin ALV pitäisi poistaa ja antaa taiteilijoiden myydä teoksiaan vaikkapa 500€ arvosta kuussa ilman perusturvan menettämistä. Eli taiteilijoiden taloudellista toimeliaisuutta pitäisi lisätä kannustavasti, julkisten tukien sijaan. Tämä alue pitäisi olla jossakin turistien ja kansalaisten helposti löytämässä paikassa!

Vastaukset


Vieras

#12 Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

2015-03-18 22:26:35

#11: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Ja sinäkö sitten olet muka taiteilija?  Jostain syystä katkeroitunut?  Ainakin olet tuntematon taiteilijana joten se ehkä selittää tuon katkeruuden.  Relax hyvä mies!

pelkuri

#99 Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

2015-04-23 06:23:43

#11: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Olen kanssasi 95% samaa mieltä. Allekirjoitin kuitenkin adressin, koska jos taiteella on oma ministeri, se lisää taiteen asemaa yhteiskunnassa. Mutta olen täysin samaa mieltä, että kunnon suursiivouksen taidekenttämme tarvitsee. Itse en ole koskaan hakenut apurahoja ja olenkin aina kaulaa myöten liemessä raha-asioiden kanssa. Ymmärrän markkinoinnin tärkeyden, mutta introverttinä se on itselleni vaikeaa. Olen naiivi ja uskon, että hyvät työt kyllä löytyvät tavalla tai toisella markkinoille. Valitettavasti maamme on niin pieni, että tänne on mahdollista pesiytyä kultapossukerho, jota ympäröi rikkoutumaton lasikupu, joka pitäisi räjäyttää. Uskon, että juuri tämä samainen kultapossukerho on suurin vastus Guggenheim-museonkin tiellä. Mitä siinä pelätään vai kadehditaanko vain, jos joku muukin pääsee osingoille. Ilman Guggenheimia ei olisi ikinä syntynyt tätä uutta Helsinki-liikettä, mikä sen nimi nyt olikaan. Tulee mieleen, että ajatuksena on, "jos en itse yllä mestariksi, ei muidenkaan pidä yltää".