Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

Kommentoitu viesti


Vieras

#65

30.03.2015 13:05

Jaa, että työttömien olot vielä pitäs olla mukavia? Työttömänä pitääkin olla kurjaa, se kuuluu asiaan. Jos työttömien olot olisi mukavia, kaikki olisivat työttömiä. Tällä hetkellä 2,3 miljoonaa työssäkäyvää huolehtii 5,5 miljoonasta.

Vastaukset

Ajattele vähän

#66 Re: Taidat olla joko todella rikas taikka teini

2015-03-30 22:45:25

#65: -  

 Joopa joo. Kukaan YT neuvotteluissa kenkään saanut ei ole vapaaehtoisesti työttömänä.

Toiset on voinut joutua työttömäksi ihan fyysisen vamman takia taikka henkisen vamman takia.

Väitän että vähintään 90% työttömistä haluaisi tehdä töitä, mutta haluaisi tehdä töitä palkalla jolla elää eikä millään orjapalkalla ja vielä vakitöitä eikä pätkätöitä. Saati sitten nolla sopimuksella töitä. Se on nöyryyttävää jos joutuu töiden ohella lähteä sosiaalitoimisto kerjäämään toimeentulo tukea, kun palkalla ei pärjää. Ja työttömien eläkkeet jäävät pieniksi, mistä seuraa lopunikää kestävä sosiaalitoimiston luukulla juokseminen, joka taas alentaa ko. eläkeläisen ihmisarvoa.

Se on se iso pointti.

Kun taas rikkaat kiertävät veroja ja päättäjät keksivät miten palkkaa saadaan alennettua ilman että hypitään liittojen nenille. Esim. työkokeilu. Suomessa harrastetaan orjatyötä mikä on piilotettu hienojen nimien alle etkö sä huomaa sitä? Tämä rikkoo jo työttömän ihmisoikeutta. Ei se sohvalla makaaminen ja työhakujen teko nyt kovin kivaa ole.

Kaikilla on oikeus saada samasta työtstä sama Tessin mukainen palkka.

Kaisa Varonen os. Borg

#67 Re: vieras 65

2015-03-31 07:11:08

#65: -  

abcdef abcdef

 Vai rupeaisit sinä työttömäksi, jos työttömien olot olisivat mukavat? En minä vaan. Olen joutunut työttömäksi taas jälleen kerran vastoin tahtoani. Ensimmäisen kerran jouduin työttömäksi jo 1989, opintovalat niskassa, myös puolisolla oli opintovalat. Pätkätöillä, katkeilevilla ja ennustettavilla tuloilla jouduimme maksamaan opintovelat. pieniksi mainituista työttömyyskorvauksilla, myös jonkun verran joskus oli muutakin sosiaaliturvaa. siis sillä pieniksi mainitulla sosiaaliturvalla vielä maksoimme opintovelkamme. Jouduimme lohkaisemaan normitulosta vielä valan maksunkin. olin 23 ammattinimikkeellä työssä 60 työpaikassa, oma yrityskin oli, projektiakin olen ollut perustamassa kahdesti, itselle vain vähän aikaa työtä niistä, toisesta vain tunti päivässä puoli vuotta. Karenssilla emme ole koskaan olleet, mutta selvityspyynnöillä on työttömyyskorvauksiamme katkottu ilman syytä, vaikka jo pätkätöiden takia jopa kuudesti ovat katkenneet tulot, ja velat olivat silloin niskassa.

Tällä hetkellä ei velkoja enää ole, ja ansiosidonnaisetkin on, ei suuren suuria kylläkään. Työttömyys ei silti sinun mukavaksi luulemassasikaan elämässä ole oma valintamme. Olin ensin työkokeilussa työrmarkkinatuella eli 9 e pv. Tulin sillä ehdolla, että työnantaja palkkaa minut ensi tilassa. 2,5 kk:n kuluttua sain palkkatyön tes-palkalla ja 6,5 h/pv, palkkaluokka sosiaaliohjaaja(yleensä kolmas sektori käytetään palkkaluokkaa henkilökohtainen avustaja, vaikka toimenkuva olisi mikä). Tällä kertaa jäin työttömäksi ns. pajalain takia puolen vuoden kuluttua, pääsin ansiosidonnaiselle kyllä. Sitten vielä se viiden päivän omavastuu ja kahden kuukauden päivärahan odottelu.

  Olin opettamassa suomen kieltä maahanmuuttajille Kouvolan kaupungin palkkalistoilla. Ns. pajalaki 1.6.2014 muutti työehtosopimuslain kolmattakin  sektoria koskevaksi. Siis Kouvolan kaupungin yt-neuvottelut veivät työpaikkani, koska joidenkin työpaikkaa pitää suojella loppumattomiin, ja toisilla ei ole mitään suojaa missään vaiheessa. irtisanotuilla ja lomautetuilla ei ollut edes sama toimenkuva (esim. sosiaalityöntekijä). Kaikkein hulluinta oli, että myös juuri maahan tulleet työkokeilijat ,vasta suomea opettelevat, suuri osa primäärilukutaidottomia (eivät osanneet millään kielellä lukea ja kirjoittaa) joutuivat myös tämän lain takia. Vain kuntouttavan työtoiminnan henkilöt saivat jäädä sekä pomot, jotka olivat hankerahalla eikä kaupungin palveluksessa. Eduskunta kumosi pajalain sellaisena määräaikaisesti 2017 saakka, mutta se tuli liian myöhään minun kannaltani. Oikeus vuoden kestävää korkeimpaan korotettuun palkkatukeen meni, ja rahoitus palkkaamisestani sen mukana.

Tässä adressissa vaaditaan, että paitsi karenssit poistetaan , myös odotusaika 5kk, omavastuuaika viisi päivää ja selvityspyynnöillä (vaikkei olisi edes syytä) päivärahan katkominen on lopetettava. Nykyään kyllä omavastuu tulee vain kerran työttömyysjaksossa, mutta päivärahalajin vaihtuessa tulee taas. Tämä pudottaa monen heti työttömäksi jäätyä sosiaaliluukulle ja hirveään byrokratiaan. Työttömyyspäiväraha on lähes satavarmasti pienempi kuin palkka. Omavastuu tulee siis syyttömästi työttömäksi jääneelle (sitä virheellisesti kutsutaan karenssiksi) tulee viisi päivää omavastuuta eli korvauksetonta aikaa. Itse irtisanoutuneelle tulee karenssi on 90 arkipäivää. huom. Ihmisen voi olla pakko irtisanoutua (esim. nollasopimus, työpaikkakiusaaminen tai terveydelliset syyt, jos ei saa sairaslomaa).