Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kommentoitu viesti

Eläkeläinen

#30 Re: Re:

30.05.2015 09:14

#8: - Re:  

 Itsekin olen eläkkeellä ja harmittaa että asumistukia leikataan. Pitää kuitenkin muistaa että Suomessa on perusturva kaikille. Suuri ongelma on se että monet eläkeläiset eivät osaa hakea toimeentulotukea vaan yrittävät kitkuttaa sillä eläkkeellään vaikka ovat oikeutettuja toimeentulotukeen. Ja myös lääkekuluissa on katto jonka jälkeen saa lääkkeet lähes ilmaiseksi. Toimeentulotuen piirissä asumiskulujen jälkeen yksinasuvalle jää Hgissä n. 485 ja myös lääkkeet maksetaan ja sähkölasku.  Se on hyvä että toimeentulotuki siirtyy Kelalle v 2017 alusta jolloin epätietoiset vanhukset saavat tietoa oikeuksistaan.

Vastaukset


Vieras

#259 Re: Re: Re:

2015-06-03 19:46:49

#30: Eläkeläinen - Re: Re:  

 Toimeentulotuen varaan putoaminen on kohtalokasta. Sillä pysyy hengissä, mutta kakki harrastaminen ym jää. Se pahentaa osattomuutta ja yksinäisyyttä. Elämän lopullinen kutistuminen johtaa sairastamiseen. Itse esim joudun lopettamaan kaksi rakasta kissaani, jos hallitus jatkaa kurjistamispolitiikkaansa . Kuten tulee tekemään.

Arja Tappola

#757 Re: Re: Re:

2015-06-25 15:07:27

#30: Eläkeläinen - Re: Re:  

 Olen eläkkeellä ja monisairas. en saa tukia mistään, en sossusta, en asumistukea. Ylitän jonkun tulorajan kolmella eurolla. Olen joutunut ottamaan lainaa sairaalakuluihini ja jotenkin kyennyt ne maksamaan, valitettavasti kuitenkaan soststo ei huomioi näitä lainoja joten joudun elämään niillä, maksan erän ja nostan sen, että olisi edes sitä kaurapuuroa, ja se velan erän nosto lasketaan tuloksi.Siis maksan viisisataa josta korkojen ja kulujen jälkeen jää velan lyhennykseksi 160 e..jonka nostan kun nälkä kurnii. Ja tämä katsotaan tuloksi johon vedoten en saa sitten muuta tukea. Olen jälleen sairaalassa, ja murtuneen jalan takia täällä menee loppukesä. mun on maksettava vuokra ja muut laskut ja lsäksi 39 e vrkmaksua tänne. Tässä ny sitten menee luottotiedot, eli 25,000 e velkaa pamahtaa niskaan koska kiitos sostston joka ei myönnä harkinnanvaraista sairaskuluihin, en yksinkertaisesti selviä. Kuka häviää? en minä ainakaan koska suojaosuus 485 on suurempi kun se 160 e jolla olen tähän asti kituuttanut, lainat menevät ulosottoon mutta so what, vailla luottotietoja mutta en omasta tahdostani vaan siksi, että sosvirkailija on sitä mieltä, että vaikka olen myynyt koko omaisuuteni mökkiä ja asuntoa myöten välttääkseni tämän soststohäpeän en ole toiminut tarpeeksi pontevasti ja kuollut nälkään vaan kehdannut ottaa lainaa elääkseni enkä kuollut oman käden kautta tai nälkään kuten kunniallinen kansalainen tekisi.

Simme

#911 Re: Re: Re:

2015-06-29 20:44:05

#30: Eläkeläinen - Re: Re:  

Eikös toimeentulotukea maksa kunta? Näinhän valtio sysää maksutaakkaa kunnille, joilla jo ennestään menee kehnosti. Ja siitä seuraa tietenkin nostopaineita kunnallisveroon, joka ei ole progressiivinen vaan tasavero. Ja nyt jo kunnallisveron vaihtelu tekee sen, että kuntalaiset ovat Suomessa hyvin eriarvoisessa asemassa.

Tämä leikkaus on hävytön. Enemmistöllä suomalaisista olisi varaa maksaa enemmän veroja ilman, että elintaso siitä varsinaisesti heikkenee. Suurella osalla työssäkäyviä ihmisiä ei ole huolen häivää rahojen kanssa. Voi toki olla, että joutuisi säästämään taulutelkkaan pari kuukautta pidempään tai maksamaan pari kuukautta enemmän osamaksueriä. En voi tajuta oikeiston suosiota tänä päivänä.