Kirkon tulee pitäytyä omassa arvopohjassaan

Kommentoitu viesti

Jouko Nyman
Tampere

#2 Autuaaksi yksin suvaitsevaisuudesta? Ei välttämättä.

22.04.2009 22:08

"Ehkäpä juuri konservatiivisyys ja suvaitsemattomuus ovat syitä joiden vuoksi ihmiset eroavat uskonnoista."

Tämä on usein esitetty väittämä, joka ei paljasta koko totuutta. Suomen luterilainen kirkko on yksi Euroopan (ja samalla maailman) maallistuneimpia ja suvaitsevaisimpia kristillisiä instituutioita ja se silti menettää tällä hetkellä jäseniään huomattavaan tahtiin. Sen sijaan, katolinen ja ortodoksinen kirkko, jotka ovat opeiltaan huomattavasti konservatiivisempia eivät menetä jäseniään Suomessa, tai muualla maailmassa, vaan kasvattavat niitä.

Omaksuessaan ympäröivän yhteiskunnan vallitsevia ideologioita, ev. lut. kirkko antaa ihmisille kaksi mahdollista syytä erota kirkosta:

a. Jos ei ole kristitty
b. Jos on kristitty

"Raamatun ongelmana on se, että tuomitessaan homouden se sotii omia ohjeitaan vastaan."

Voisitko tarkentaa tätä?

Vastaukset

Hetero homojen puolesta

#64 Re: Autuaaksi yksin suvaitsevaisuudesta? Ei välttämättä.

2010-10-04 22:27:08

#2: Jouko Nyman - Autuaaksi yksin suvaitsevaisuudesta? Ei välttämättä.

Siis ymmärsinkö oikein, sen vuoksi, että katolinen tai ortodksinen kirkko on suvaitsemattomampi, meidän pitäisi itsekkin olla suvaitsemattomampia? En ymmärrä mitä kamalaa siinä on, että kaksi miestä menee naimisiin. En ymmärrä, minkä vuoksi esim. EU:ssa puhutaan Fazerin makeistuotteiden käärepaperien hahmoja rasistina, kun homojen avioliittoa pidetään jopa epäinhmillisenä, tai jonkin sortin saatanan palvontana.

Jouko, 500 -vuotta sitten sinusta tehtäisiin pyhimys tästä pyhästä ristiretkestäsi homoja ja heidän oikeuksiaan vastaan. Miksi meidän pitäisi kaikessa puhua Raamatun kautta? Raamattu on jokseenkin vanhenemaan päässyt kirja, jonka realismista päätellen sen olisi hyvin voinut kirjoittaa Michael Bay. Määrärahat eivät vain riittäneet kunnolliseen elokuvaan.

"Raamatun ongelmana on se, että tuomitessaan homouden se sotii omia ohjeitaan vastaan."

Voin yrittää tarkentaa tätä kohtaa:

Alkuperäinen teksti on helppo tulkita väärin. En ole ikinä perehtynyt erityisen hyvin Raamattuun, mutta käsittääkseni missään ei KIELLETÄ homoutta. Vaikka toisaalta painotan edelleen vähäistä tuntemustani Raamatun teksteistä. Varsinaisesti näitä "homojen noitavainoja" suorittavat itse Raamatun lukijat.

Joku voisi selittää minulle, ja kaikille muillekkin, MITÄ PAHAA ON HOMOJEN AVIOLIITOSSA? He ovat ihan yhtä oikeutettuja rakastamaan kuin heterotkin, niin kuin minä itse.