Vastustamme ajokorttiuudistusta!

Kommentoitu viesti

Juha Hyvönen
Oulu

#3 Opiskelua

28.07.2009 07:53

Nykyään on ihan normaalia, että joka ammatissa pitää määräajoin hankkia lisä-/täydennyskoulutusta, jotta saa jatkaa ammatissa. Useilla aloilla työehtosopimukseen on kirjattu maininta tietyn laajuisesta/hintaisesta koulutuksesta vuosittain työnantajan kustannuksella. Mikähän siinä on, että kuljetusalalla ei muka tarvita koulutusta? Taloudellista ajoa ei voi oppia omatoimisesti riittävästi. Kuljettajille kuuluu usein kaikenmaailman lastaamista sun muuta, näistäkin pitäisi puhua uudelleenkoulutuksessa, joka nyt voisi olla vaikka tuota autokoulua. Normaalitilanteessa jokainen osaa ajaa mutta entäs sitten se poikkeustilanne? Se voi sattua hitaassa tai nopeassa, pimeässä tai valoisassa.

Tuo koko hommahan on kuitenkin vasta lausuntovaiheessa eli ei taida riittää laittaa toivomusta "järkeistämisestä". Tarkkoja perusteluja ja tavoitteita pitäisi olla, "järkeistämisen" ymmärtäminen on lukijalla ei kirjoittajalla.

Vastaukset

Vieras, mutta v.tun vihainen sellainen

#5 Re: Opiskelua

2010-10-22 08:23:56

#3: Juha Hyvönen - Opiskelua

Tuskinpa tällä Vehviläisen koulutuksella mihinkään "erikoistilanteisiin" saadaan valmiuksia. Kunnon ajokoulutus liikkuu aivan eri hintaluokassa, ja panos-tuotossuhde on tavallisen kaupunkiautoilijan kannalta heikko.

 

Määräaikaisuus on silkkaa simputusta niin ajokorteissa kuin aseluvissakin. Edes tsaari ei pystynyt samaan! Asian voi ymmärtää ikähaitarin yläpäässä, jossa kyky liikkua autolla esim. tutun reitin ulkopuolella alkaa heikentyä. Tällöin voidaan tarvita lisäopetusta tai jopa ajo-oikeuteen puuttuminen.

 

Vapaa liikkuminen on kansalaisoikeus, jota yksityisautoilu harvaan asutussa ja heikon julkisen liikenteen maassamme tukee. Siihen ei ole syytä kovin vahvasti puuttua. Ministeri ei ole jumala, joka voi lopettaa liikennekuolemat, vaikka niin saattaa tyhmässä päässään luullakin. Autoilun kansalaisoikeudellisen luonteen vuoksi autoilijoiden osaamisessa ja suorituskyvyssä on väistämättä suuri toleranssi, mutta vaihtoehtona on Pohjois-Korean malli, jossa oikeus liikkumiseen on vain eliitillä.

 

Ministeri Vehviläinen voisi myös kertoa, mistä työssäkäyvät ja perheelliset löytävät aikaikkunan lisäajotunneille ja tutkinnoille muutaman vuoden välein? Ei töistä pääse tuollaiseen virka-aikana, ei edes virkamies!