Päihtymisen rangaistavuus on poistettava

Kommentoitu viesti

Juulia Järvenpää
Nummela

#8

31.12.2009 02:05

Onko tämä vielä voimassa? Ilmoitettu että toimitetaan v. 2007 mutta itse ainakin huomasin vasta nyt adressin olemassaolon.

Suosittelen että odottelette että nimiä on tarpeeksi ennen kun adressia lähdetään viemään eteenpäin. Mikäli tämä on vielä voimassa, lupaan levittää sanaa eteenpäin.

Portugalin "hoitoa, ei rangaistusta"-politiikkaa pitäisi mielestäni soveltaa myös Suomessa. Auttaako se ketään, että ihmisiltä, joilla on jo päihdeongelma, viedään pois mahdollisuudet nousta takaisin omille jaloilleen ja jatkaa elämäänsä kunniallisena kansalaisena vaikka päihteiden käytön lopettaisivatkin?

Esimerkiksi se, että silloin tällöin polttelee kannabista vaikkapa ihan lääkinnällisessä mielessä (onhan se lääkelistalla mutta reseptejä on käytännössä katsoen mahdotonta saada) voi johtaa huumausainemerkintään, jonka vuoksi ei välttämättä ole mahdollisuutta esim. työpaikkaan.

Myös itse olen tällä hetkellä sellaisessa työssä, jonka työhöntulotarkastukseen kuuluvat huumeseulat, vaikka olen 110% varma ettei työni laatuun vaikuttaisi tippaakaan vaikka sillon tällöin ottaisinkin jotain, varsinkin kun olen melko perillä siitä että alkoholi on huume siinä missä muutkin (kovimmasta päästä jopa), eikä sillä päihtyminen ole rangaistavaa.

Henkilökohtaisesti en tarvitse päihteitä elämänlaatuni parantamiseksi, mutta olen myös sitä mieltä, ettei narkomaanin ongelmaa auta tippaakaan se, että kaadetaan lisää paskaa niskaan. Päinvastoin, häneltä evätään mahdollisuudet parantua. Monet myös "lääkitsevät" itseään huumeilla, he ovat masentuneita ja heillä on henkisiä ongelmia. Rangaistus tuskin helpottaa asiaa!

Mikäli itse käyttäisin jotain ja jäisin kiinni poliisille, saisin potkut töistä ja olisin sitten sossupummina. Sekös on valtiolle hyväksi? Eipä se minua haittaisi vaikka näin kävisi; sossusta saisin paremmin rahaa kuin tällä hetkellä saan töistä! Ja surullisen monelle tutulleni on käynyt niin, että he menettävät mahdollisuutensa työpaikkaan huumausainerikoksen takia ja valtio saa sitten maksella avustuksia heille! Tästä toiminnasta ei hyödy kukaan; eivät kansalaiset eikä valtio.

En sano että huumeita pitäisi tukea tai että niiden käyttöön pitäisi kannustaa, enkä ole sitä mieltä että niiden tulisi olla laillisia. Olen sitä mieltä, että rangaistuksen sijaan hoidon tarjoaminen olisi huomattavasti parempi vaihtoehto.

Portugalissa huumausaineiden dekriminalisoinnilla on saatu aikaan erittäin positiivisia tuloksia. Huumekuolemat ja HIV-tartunnat ovat laskeneet yli puolella.

Vastaukset

Vieras

#13 Re:

2010-11-15 08:47:58

#8: Juulia Järvenpää -  

 

Juliahan puhuu täyttä asiaa!