Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Kommentoitu viesti

Hanna Mäkinen

#6

08.12.2015 17:06

Hyvä, että adressi on tuotu esiin. Lakiuudistus ei ole pelkästään luovien alojen ongelma, vaan tuo työllistämisvaikeuksia hoiva-, opetus- ja rakennusaloillekin, joissa perinteikkäästi tehdään lyhyitä sijaisuuksia. Toivoisin tämän huomioitavan myös virallisilta tahoilta. Työnantajat tulevat myös olemaan pulassa, sillä he eivät saa ihmisiä töihin, kun työntekijöillä (tulevilla työttömillä siis...) ei ole varaa ottaa pätkätöitä vastaan.

Vastaukset

ope

#519 Re:

2015-12-11 07:05:35

#6: Hanna Mäkinen -  

 Olen opettaja. Olen opettanut määräaikaisena ainetta, jonka opetus on kurssimuotoista aikuisten opettamista yliopistolla ja muuallakin. Koska virkoja ei enää ole tarjolla, teen työtä sivutoimisena tuntiopettajana. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että työsopimukseni ovat lyhyempiä kuin puoli vuotta. Ja sitä, että vaihdan välillä työpaikkaa sen mukaan, missä alani kursseja järjestetään.

Olen ollut tyytyväinen työllistymiseeni. Työpaikat olen aina löytänyt kyselemällä ja hakemalla. Välillä olen ollut työttömänä. Mutta aina on uusi paikka jonkun ajan kuluttua löytynyt, kun on ahkerasti hakenut töitä.

Olen tyytynyt pienempään tulotasoon, koska tarjolla ei tällä hetkellä kokopäiväisyyksiä alallamme ole. Olen elättänyt perheeni tuloillani. Työ on aina ollut tärkeämpää kuin raha. Niin varma en töiden saamisesta ole, että alkaisin yrittäjäksi, koska yrittäjällä ei ole työttömyysturvaa.

Onko todella niin, että tämän lain voimaan tultua opettajakaan ei enää pysty pätkätyöläisenä töitään tekemään putoamatta työn loputtua köyhyysloukkuun?