Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

#501

10.12.2015 18:55

Olen samalle firmalle tehnyt kohta 15 vuotta hommia täyspäiväisesti, mutta vakituista työsopimusta ei ole tullut eikä tulekaan syystä, että tämä ei velvoita firmaa maksamaan killinkiäkään silloin kun ei ole töitä tarjota. (hassua tässä on se että aina on ollut edes 60-70 tuntia kuussa ja yleensä yli 160 tuntia kuussa)
Anyway, olen jättänyt vakituisen työsopparin hinkumisen, kun ajattelin että jos työt jostain syystä loppuu, niin saanhan sit kuitenkin ansiosidonnaista.
Nyt sit tekee mieli haistattaa vaan kaikelle tälle työbyrokratialle ja ruveta todellakin työttömäksi. Sehän halpaa tälle yhteiskunnalle olis:)

Vieras

#502

10.12.2015 18:58

Olen yksityisyrittäjän lapsi.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

10.12.2015 19:00


Vieras

#504 Hallituksen ratkaisu työttömyysongelmaan

10.12.2015 19:04

Miettikääpä kuinka paljon työttömyys laskee! Kaikki pätkätyöläiset ovat pois työttömyystilastoista, jos sattuvat jäämään vaille työtä. Tämähän on ratkaisu suurtyöttömyyteen - ainakin tilastojen näkökulmasta.


Vieras

#505 Re: Re:

10.12.2015 19:29

#497: - Re:  

 Sossusta saa varmaan  300€ puhtaana käteen tekemättä mitään töitä, se joka tekee jotain sitä rangaistaan...kannustinloukuista pitäisi päästä eroon ja aktivoida ihmisiä tekemään omaa työtä.. Hallitus kannustaa passiivisuuteen!

Työttömän pitäisi voida tienata n, 500€ menettämättä tukia.


Vieras

#506

10.12.2015 20:00

Asia on elintärkeä ja huoli suuri. Olen kuvataiteilija.

Vieras

#507

10.12.2015 20:13

Työttömyysturvan poistuminen on iso taloudenen asia yksilön elämässä

Vieras

#508

10.12.2015 20:48

Koskettaa useita ystäviä ja ehkä joskus itseäkin.
Valinnanmahdollisuus

#509 Osuuskunnat säilytettävä mahdollisuutena palkkatyön tekemiseen

10.12.2015 21:14

Jos lakiesitys yksinkertaistaa työn tekemisen kategorioita poistamalla 'omassa työssä työllistyminen', ja jäljelle jää vain palkkatyö ja yrittäjyys, olisi tärkeä että pätkä- ja silpputöitä ja toimeksiantoja yhä enemmän tekemään joutuvat voisivat valita, kummassa kategoriassa työskentelevät. Nythän hallitus esittää, että kaikista tulisi pakkoyrittäjiä (sivu- tai päätoimisia). Osuuskunnat tulisi säilyttää mahdollisuutena niille, jotka haluavat yhä työskennellä palkkatyössä. 

Sen sijaan niillä, jotka valitsevat yrittäjästatuksen, tulisi olla oikeus starttirahaan normaalein kriteerein.

 


Vieras

#510

10.12.2015 21:31

Yrittäjyys kunniaan ja heille myös epäonnistumisen mahdollisuus!
Pienyrittäjä v. 2000>

#511

10.12.2015 21:33

Adressissa pitäisi olla selkeästi esillä, että myös pienyrittäjät jotka epäonnistuvat yrityksessään saisi elämisen mahdollisuuden jos yrittäjyys ei tuota!!


Vieras

#512

10.12.2015 22:59

Kaikki adressissa esiin nostetut asiat ovat äärimmäisen tärkeitä. Ainoa asia, jota en yhtään ymmärrä, on se, mitä ihmettä kukaan tekee adressin allekirjoittajan sähköpostiosoitteella. Eihän kenenkään ole käsittääkseni sakon uhalla pakko omistaa sähköpostiosoitetta !!!!

Vieras

#513

10.12.2015 22:59

Suomen hallitus, herätkää. Teette toinen toistaan huonompia päätöksi päivästä toiseen. Kaltaiseni abiturientit suunnittelevat pian joukkopakoa Suomesta, jossa koulutukseen on entistä vaikeampi päästä ja jossa työntekoa hankaloitetaan entisestään. Entistä useamman ihmisen elanto on tulevaisuudessa pätkätöistä kerättyä ja tämä päätös pahentaa tilannetta entisestään.


Vieras

#514

10.12.2015 23:16

Opiskelen parhaillaan instrumenttipedagogiksi (AMK) ja suurena huolenaiheenani on sekä oma, että opiskelijatovereitteni toimeentulo. Mikäli kyseinen laki menee lähes nykyisessä muodossaan läpi eduskunnassa, vaikeuttaa se huomattavasti freelancer-muusikkojen ja muiden taiteenalojen työntekijöiden tilannetta.

Vieras

#515

11.12.2015 05:15

Tämä koskee kaikkia taide- ja kulttuurialalla työskenteleviä ja määräaik. työsuhteissa työskenteleviä.

Vieras

#516

11.12.2015 05:19

Itse jäänyt ansiosidonnaisen ulkopuolelle, kun käytin osuuskuntaa hoitamaan laskutuksen ja palkkani maksun, kun työskentelin remonttihommissa.


Vieras

#517

11.12.2015 07:03

Olen itse pienituloinen taiteilija, jo pienellä eläkkeellä (ei taiteilijaeläkettä) ja jatkan työskentelyä erittäin pienten freelance-tulojen varassa. Tunnen lukemattomia taiteilijoita jotka elävät jo nyt alle köyhyysrajan, lakimuutos heikentää heidän asemaansa lisää.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

11.12.2015 07:05


ope

#519 Re:

11.12.2015 07:05

#6: Hanna Mäkinen -  

 Olen opettaja. Olen opettanut määräaikaisena ainetta, jonka opetus on kurssimuotoista aikuisten opettamista yliopistolla ja muuallakin. Koska virkoja ei enää ole tarjolla, teen työtä sivutoimisena tuntiopettajana. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että työsopimukseni ovat lyhyempiä kuin puoli vuotta. Ja sitä, että vaihdan välillä työpaikkaa sen mukaan, missä alani kursseja järjestetään.

Olen ollut tyytyväinen työllistymiseeni. Työpaikat olen aina löytänyt kyselemällä ja hakemalla. Välillä olen ollut työttömänä. Mutta aina on uusi paikka jonkun ajan kuluttua löytynyt, kun on ahkerasti hakenut töitä.

Olen tyytynyt pienempään tulotasoon, koska tarjolla ei tällä hetkellä kokopäiväisyyksiä alallamme ole. Olen elättänyt perheeni tuloillani. Työ on aina ollut tärkeämpää kuin raha. Niin varma en töiden saamisesta ole, että alkaisin yrittäjäksi, koska yrittäjällä ei ole työttömyysturvaa.

Onko todella niin, että tämän lain voimaan tultua opettajakaan ei enää pysty pätkätyöläisenä töitään tekemään putoamatta työn loputtua köyhyysloukkuun?


Vieras

#520

11.12.2015 07:49

Onko kukaan adressin allekirjoittajista lukenut hallituksen esityksen tai sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiasta antaman mietinnön?

On täysin vastuutonta levittää perätöntä tietoa ihmisille ja vaikeuttaa siten heidän toimeentuloaan.

Nykyisin laissa ns. omaa työtä ja yritystoimintaan käsitellään samalla tavalla. Jatkossa niitä käsitellään samalla tavalla. Yritystoiminnan tai oman työn pää- tai sivutoimisuutta koskeva lakipykälä ei edes sisälly esitykseen. Se on ollut lähes nykyisessä muodossa noin 20 vuotta. Alanko-Kahiluotokin on ollut hyväksymässä pykälän nykyisen muotoilun pari vuotta sitten.

http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiakirjat/StVM+16/2015

 

 


Vieras

#521

11.12.2015 07:51

Jos ei saa kuin satunnaisia muutamien tuntien keikkatöitä kuukaudessa esim(150€/kk) jostakin firmasta, niin niitäkään ei voi tehdä, kun päivärahaa muulta ajalta ei sitten saa.

Hallituksenhan piti edistää työntekomahdollisuutta ja lisätä, helpottaa tapoja tehdä töitä, eikä torpata sitäkin vähää jota on.

Lisäksi nämä muutamantunnin mittaiset työt voi tulevaisuudessa mahdollistaa muita pitempiaikaisia töitä ja pitää ammattitaidon tallessa. Lisäksi ne pitävät ihmisen aktiivisena ja vireänä, ettei syrjäydy täysin työmarkkinoiden ulkopuolelle.
Hallituksen toimille voisi antaa kouluarvosanan -4, saa ehdot ja jää luokalle.

Vieras

#522

11.12.2015 07:52

Yrittäjän tulee saada samat oikeudet työttömyysturvaan kuin palkansaajankin.

Vieras

#523

11.12.2015 07:53

Koska TE-keskus pyytää älyttömiä selvityksiä, jos työtön sattuu "työllistymään omalla työllään" esim. sadan euron edestä /kk ja jäädyttää työttömyyskorvaukset viikoiksi

Vieras

#524 Lakien tulee olla sellaisia, että ne kannustavat työn tekemiseen!

11.12.2015 07:55

Työnteko tulee olla aina kannattavaa niin, että työntekeminen kaikissa olosuhteissa on mielekästä. Lakien ja asetusten tulee kannaustaa työntekoon eikä ohjata sosiaaliturvan käyttöön.


Vieras

#525

11.12.2015 08:33

Tyypillistä Sipilän hallituksen sähläystä. Päätösten tekeminen kireässä aikataulussa on tärkeämpää kuin mitä päätetään. Sählätään ja sähelletään ympäriinsä eikä osata ajatella päätösten seurauksia. Tehdään päätökset sen kummemmin miettimättä.