Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Kommentoitu viesti


Vieras

#153

08.12.2015 22:01

Olen työttömänä ja tein yhden freelancer-käännöskeikan. TE-keskus ilmoitti minulle että jos vielä teen vastaavaa, joudun arvioitavaksi olenko yrittäjä. Etukäteen päätöstä tai edes sääntöjä ei saa, joten siihen loppuivat keikkatyöt. En voi riskeerata, että menetän työttömyysturvani tai edes osan siitä. Tilanne on jo ennen heikennyksiä naurettava.

Vastaukset

emor

#157 Re:

2015-12-08 22:17:46

#153: -  

 Viimeiset 5v yrittäjänä, sitä ennen freelancerina vuodesta 1993. Keskimäärin viisi vakkari työnantajaa useiden vuosien ajan. Armoton useiden vuosien taistelu "freelancer verokortista" vs verottaja. Jossain välissä sain verokortin, jossa ei tarvinnut määritellä yhtä päätyöksi ja muita neljää sivutyöksi, joista kaikista maksettiin lisätyöprossa..."Saatiin" samat oikeudet vs. vakituiset työntekijät. Eli kertyy Tyel pätkistä ja kuuluimme työterveyshuollon piiriin, no ne kuuluivat jos työnantajan lakikirja niin sanoi...jeps ja no comments, kaikki täällä tietää mistä kyse :) Pointti, freelancer on se tyyppi, joka on ulkona ihan kaikesta missä tahansa sopparista ja laista ja siksi perustaa oman pienyrityksen mm. jotta saa itse edes jonkinlaisen sosiaaliturvan ja palkkaa työntekijöitä, opiskelijoita, otaa työharjoittelijoita... juu ja on taas ihan out, koska kertynyt hyvällä tuurilla omaisuutta ja ja jos jompikumpi yrittäjäperheen puolisoista omistaa jotain ja toinen sairastuu, ei korvattavuutta, te omistatte puolet vuosi sitten kynnetystä pellosta jne.  Joo oli tosi vitsi :) Ai niin, verot maksettu... Ai niin, ei korvattavuutta, omistatatte..., toinen on työkykyinen jne. nim. pienyrittäjä ja rva, harkkarit, joita ei enää palkata