Helsinki Tehtaankatu-Laivurinkatu risteykseen turvallisuutta ja sujuvuutta

Kommentoitu viesti

Addtessin perustaja
Vieras

#17 Käytännön havaintoja risteyksestä

01.10.2010 10:12

Seisoskelin aamulla hetken Kukkapuistossa ihmetellen varoitusvalojen toimintaa. Vaikuttaisi siltä, että ne reagoivat riittävän ajoissa ainoastaan mikäli jalankulkija lähestyy risteystä Sepänpuiston suunnalta aikomuksenaan ylittää Laivurinkatu Tehtaankadun pohjoispuolella olevaa suojatietä pitkin. Ne reagoivat tällöin tosin myös niihin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin, jotka ovat suhteellisen kaukana suojatiestä esim. kulkemassa kevyen liikenteen väylää Laivurinkatua pohjoiseen kukkakioskin nurkalla. Toisaalta kävi niinkin, että varoitusvalot eivät vilkkuneet ollenkaan vaikka sekä Tehtaankatua että Laivurinkatua (Tehtaankadun eteläpuolella) oli ylittämässä jalankulkijoita...

Summa summarum: Vaikka uskoisi suurimman osan autoilijoista valpastuvan vilkkuvalot nähdessään niin ne eivät vilku siten kuin pitäisi.

Vastaukset

Addressin perustaja
Vieras

#23 Re: Käytännön havaintoja risteyksestä

2010-10-07 11:48:27

#17: Addtessin perustaja - Käytännön havaintoja risteyksestä

Varoitusvalojen näennäisen "toiminnan" ymmärtää kun katsoo mihin suuntaan ne vaatimattomat kaksi anturia (kamera?) on suunnattu. Tolpan sijoitus on sellainen, että se näkyisi jotenkuten mikäli täällä olisi vasemmanpuoleinen liikenne ja silloinkin hyvin ainoastaan risteykseen pohjoisesta saapuvalle autoilijalle... Kun seuraavan kerran liikutte jalan alueella niin käykääpä kurkkaamassa esim. miten valot ovat täysin kulman takana tultaessa Tehtaankatua idästä päin.

Malminrinteeseen muuten toteutetaan kaksi kiertoliittymää ja sitä pitkin tulee kulkemaan myös Jätkäsaaren ratikka - suunnittelukokemusta siis olisi jo. Kts. esim. http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2009/Ksv_2009-04-02_Kslk_11_El/72813607-7BC3-418D-BAA0-1285D9253767/Kampin_ja_Jatkasaaren_valisen_raitiolinjan_liikenn.html