Kielivalinnan puolesta

Kommentoitu viesti

Aummi
Vieras

#185 pakkoruosi lopetettava

25.10.2010 08:58

Hlökoht.kokemukseni on että maan kaksikielisyys on JAKANUT maan. Se ei ole enää viisasta, eikä tarpeen, päinvastoin se on jopa vahingollista.  No, me ihmiset emme ole kaikkitietäviä ja varsinkaan emme osaa ennustaa mitä tuleman pitää.  Annettava vaan anteeksi..  Jos me ennen halusimme paeta "Vahvan Hallitsija-Ruotsin" selän taakse "Isoa, pahaa Venäjää" pakoon... mutta ne ajat ovat ohitse. Meillä on ikioma suomenkielemme. Olisimmeko jo tulleet riittävän vahvoiksi tuossa "itsenäisyydessämme"...? Kiitollisuudentunteesta olemme ylläpitäneet tuota pakkopullaa mutta IHAN LIIAN KAUAN koska se nykyään ilmenee "hampaat irvessä" ja joka kerta kun kuulee ruotsia.. YGHHH! Se on saanut ihan yllättäviäkin reaktioita.. Tämä ei ole tervettä ja todellakaan en ole yksin.  Minä en ole IKINÄ tarvinnut ruotsinkieltä, vaikka olen sihteeri.  AINA englanninkieli on työssäni riittänyt. Päästötodistuksessani sain kyllä 9 pakkoruotsissa, koska en halunnut saada huonoa keskiarvoa..  Ja saada siitä 9 oli minulle KOVAN TYÖN takana juuri siksi koska inhosin sitä sydänjuuriani myöten.  Kun sitten olin asunut Englannissa 10 vuotta, olin tietenkin unohtanut ruosinkielen.. ja PELKÄSIN että kun tulen Suomeen, en saa sihteerintyötä tuon KIROTUN kielen tähden.. Menin opiskelemaan sitä iltakoulussa ja yllätys,yllätys: ruotsinkieli on Lontoossa yhtä H A R V I N A I N E N kieli kuin suomenkielikin! Ei sen kauemmas tarvitse mennä! Mutta, mutta.. Vastustus sielussani oli pullataikinan tavoin noussut niin sietämättömäksi, että oli ihan pakko lopettaa se..  Ja silti olen sihteerinä pärjännyt täällä kotiSuomessa englannilla niinkuin tietysti myös monessa muussakin maassa.  Siksi toivon, että maamme USKALTAA olla edes senverran itsenäinen, että julistaa maan viralliseksi kakkoskieleksi englannin, koska se on TÄLLÄ HETKELLÄ kaikkein HYÖDYLLISIN kieli. Kieltä ei opi, ellei siitä ole kiinnostunut.  Jos pakotetaan, siitä tulee ELINIKÄINEN VASTUSTUS JA PAHA OLO. Perustuslakia on muutettava.  Kielitaidon kyllä oppii nopeastikin jos TARVITSEE sitä ja on siitä kiinnostunut.  Tästä pakkoruotsista on tullut jo sellainen RASITE että tarvitaan lisää terapeutteja hoitamaan sen aiheuttamat traumat, niinkuin mitä esim. RAISKAUKSET aiheuttavat. Tämä on minun mielipiteeni ja olen kiitollinen että saan sen tässä tuoda ilmi. Kiitos!
J.K. Mikä hävytön röyhkeys tuolta vähemmistöltä VAATIA että KAIKKI OPISKELEVAT ruotsia, eiväthän saamenkielisetkään sitä vaadi! He ovatkin KÄRSIVÄLLISYYDELLÄÄN nousemassa suomalaisten kunnioittamiksi. Siinä on kaksi täysin erilaista asennetta meille tarkkailtavaksi..  "Antaapa ajan kulua, toisen tulla, toisen mennä.."

Vastaukset

Vieras
Vieras

#186 Re: pakkoruosi lopetettava

2010-10-25 09:29:43