Kannabis lailliseksi

Kommentoitu viesti


Vieras

#3525

20.04.2012 11:06

Terveyden ammattilaisena ja pilven ystävänä voin sanoa, että kannabis vain vahvistaa sitä, mikä päässä jo on. Eli, jos olet vainoharhainen lisää kannabis hyvin todennäköisesti tätä piirrettä potenssiin x. Jos suvussasi on skitsofreniaa, voi kannabis laukaista sen. Tiedän, että päihdepuolella ja mielenterveystyössä saa sellaisen kuvan, että kannabis on iso paha susi, mutta otetaanpa huomioon kuinka moni kannabiksen käyttäjä sinne oikeasti joutuu. Kannattaa aina välillä miettiä näitä prosentteja eli kuinka moni kannabista käyttää ja montako prosenttia heistä kaipaa hoitoa. Verrataanpa tätä numeroa sitten alkoholin käyttäjiin ja siihen kuinka moni heistä sairastuu 30 -vuotiaana dementiaan, näkee hallusinaatioita jne. Ja erotellaanpa näistä luvuista vielä ne, jotka käyttävät silloin tällöin alkoholia, kannabista tai molempia.

On aina helpointa yksinkertaistaa asiat musiksi ja valkoisiksi, mutta useinmiten ne eivät oikeasti todellisuudessa ole sitä. Moni ihminen kokeilee alkoholia ja huomaa, ettei se sovi itselle ja samoin moni ihminen kokeilee kannabista ja saattaa jopa huomata, ettei se sovi itselle. Olemme kaikki erilaisia ja reagoimme eri tavoin eri aineisiin. Fakta, että minä alan oksennella kahden viinilasin jälkeen tuskin riittää kieltämään viiniä kaikilta. Tämä oli nyt täysin kärjistetty mielipide, enkä pyri vertaamaan oksentelua ja skitsofreniaa toisiinsa.

Porttiteoriasta on vielä pakko sanoa, että meillä kaikilla on omat rajamme jo valmiiksi päässämme valittuina. Minä en tunne näitä kovempien huumeiden myyjiä, enkä ole heitä koskaan tavannut vaan olen tässä vuosien saatossa saanut aina kannabikseni kavereilta tai kotikasvattajilta. En tiedä olisinko edes ostanut tuotteita "huumediileriltä", mutta tiedän että en ole koskaan eläessäni edes harkinnut muiden "huumeiden" käyttöä. Sienet ja muut kasvit olisivat varmasti menneet, mutta minulla on aina ollut selvänä rajana ns. kovat huumeet, joita minä itse kutsun vaan huumeiksi. Toiset ovat avoimia kaikille lajeille, toiset luonnontuotteille ja toisten mielestä ne ovat kaikki yksi ja sama, eivätkä halua koskea mihinkään niistä. Eivätkä ikinä niihin koskisikaan vaikka tarjottaisiin. Minun mielipiteeni, joka pohjaa havaintoihini, on, että porttiteoria on vain teoria. Jos kannabiksen polttelijasta tulee heroinisti, on hän varmasti suhtautunut heroiiniin avoimesti jo jonkin aikaa. En ymmärrä miten sellaista voisi vain tapahtua, koska joku tarjosi hänelle kovempaa huumetta. Ehkä olen musta-valkoinen tämän asian suhteen, mutta ei vaan nyt mahdu tämä päähän.

Vastaukset


Vieras

#3527 Re:

2012-04-21 14:06:05

#3525: -

Hyvä että löytyy tälläsiäkin ihmisiä terveyden huollon piiristä. Jokainen pointtisi piti aika pitkälti paikkansa.. ainakin omien havainotojeni mukaan.

 

Tähä haluaisin hieman lisätä

". Jos kannabiksen polttelijasta tulee heroinisti, on hän varmasti suhtautunut heroiiniin avoimesti jo jonkin aikaa. En ymmärrä miten sellaista voisi vain tapahtua, koska joku tarjosi hänelle kovempaa huumetta. Ehkä olen musta-valkoinen tämän asian suhteen, mutta ei vaan nyt mahdu tämä päähä"

Olen täysin samaa mieltä että aikuinen ihminen joka ostaa esim. heroiinia on ollut jo pidemmän aikaa jo sellainen että jollain tasolla ollut avoin ko. aineelle.  Mutta mielestäni tämä koviin aineisiin siirtyminen diilerin "avulla" on ongelmana eritysesti nuorilla jotka ovat saaneet koulun/median päihde valistuksen "kannabis on pahin kaikista joka on portti muihin huumeisiin".    Joten nuori joka menee ostamaan diileriltä kannabista ja se onkin loppu nini diileri sitten tarjoo näitä toisia vaihtoehtoja. No nuori sitten kelaa että eihän se kannabis oikesti mikään pahin ollutkaan joten "miksi esim koksu nyt mitää minulle aiheuttaisi kun tämä pahinkaan ei minulle mitään tehny"  (karkeasti pyöristettynä).      Toisekseen Nuoret (13-18v) ovat kovin imago/arvo keskeisiä, koska hakevat paikkaansa. Tästä seuraa se että mitä kovempi jätkä olet sitä rohkeempi olet kokeilemaan kaikkea ns. pelättyä...  JA nyt kun muita huumeita on diilerittä saatavilla niin nuoren on helppo olla se porukan kovin joka uskaltaa ostaa silt diilerilt muutaki ku kannabista...

Eli minun mielestä tämä porttiteoria koskee enimmäkseen nuoria.  (porttiteoriallahan tarkoitan juuri tätä diilerin tarjontaa enkä sitä klassista jossa livemmästä siirrytään vahvempiin aivokemiallisten seurauksien saattelemana)