Irtisanoutuminen Hurtigin kaltoinkohtelusta

Kommentoitu viesti

Miettinen

#236 Re: Re: Re: Re: kysymys timo aholle

07.05.2012 22:15

#232: Uskomisen ilo - Re: Re: Re: kysymys timo aholle 

 "Uskomisen ilolle" vielä vähän pedofiilin uskovaisuudesta, jos osaan: En millään muotoa tarkoittanut, että pedofiili olisi väärintekijä vain jäädessään kiinni tai että pedofiilin teko olisi Jumalan edessä kelvollinen. Kirjoitat, että teko ei voi tulla hyvästä omastatunnosta - tarkoitatko sitä, että jos omatunto ei ole "hyvä", ihminen on epäuskossa? Tuntuu aika hurjalta ja minulle vieraalta ajatukselta. Pikemminkin näkisin, että uskovaisen omatuntokin voi saastua, jopa pitkiksi ajoiksi.

Pedofilia on sairaalloinen taipumus, joka ei häviä parannuksenteon kautta. Myös kausaliteetti "usko" > "ilmoittautuminen" > "terapia" > "parannus" on vähintään kyseenalainen, joskin se olisi se ihannetapaus, ajattelemme varmaan kaikki. Pedofiili ei yleensä koe tehneensä väärin, ei yleensä tunnusta tekoaan eikä koe katumusta siinä merkityksessä kuin yleensä ajattelemme. Ajatus siitä, että uskonymmärryksestä automaattisesti avautuisi pedofiliataipumuksen voittava ja kaidalle tielle palauttava voima, ei ole kaukana siitä näkemyksestä, että uskon kautta skitsofreenikko lakkaisi puhumasta palturia, kun hänelle kirkastuisi, että valehteleminen ja rinnakkaisen todellisuuden ylläpito on väärin. Toivon, ettei rinnastus loukkaa. On kyse äärimmäisen vakavasta asiasta, jos lähdemme ulottamaan uskon synnyttämän elämänvanhurskauden odotuksia sinne, missä ihminen on vakavasti persoonallisuudeltaan häiriintynyt. Toki usko antaa luottamusta ja toivoa myös sairaille, mutta ei se tee sairaista terveitä.

Kun näitä pedofilia-asioita alkoi tulla julkisuuteen, SRK:n johdosta korostettiin tuota mainitsemaasi "ilmoittautuu itse viranomaiselle" -periaatetta. Niin kaunis kuin se onkin, se kertoo siitä, että pedofilian luonnetta ei ymmärretty. Nyt ymmärrys on varmaan lisääntynyt paljon.

  

Vastaukset

Uskomisen ilo

#243 Re: Re: Re: Re: Re: kysymys timo aholle

2012-05-08 05:25:00

#236: Miettinen - Re: Re: Re: Re: kysymys timo aholle

"Miettinen" et millään tavalla loukkaa minua rinnastuksilla etkä kirjoituksillisikaan. Terävästi olet saanut kiinni minun liian huolimattoman ajatuskulkuni. Olet oikeassa siinä, että omatuntomme on herkkä ja itse me ihmisinä taivumme synteihin, mutta ei niin, että eläisimme tietoisesti synnissä ja siksi Jumalan armo on olemassa. Siinä olet myös oikeassa, että pedofilia on vakava asia ja seksuaalisesti poikkeavaa ja minun mielestäni tuomittava teko, koska kysymys on pienistä uhreista. Raiskaus pientä ihmistä kohtaan ja suurtakin vaikuttaa uhriin läpi elämän. Olen samaa mieltä siitä, että terapia on välttämätöntä niin uhrille kuin raiskaajalle. Tätä yritin kirjoittaa aikaisemmin.