Nuohouksen vapauttaminen Suomessa

Kommentoitu viesti

Arvosta myös toisia

#14 Kuka varjelee tietämättömiä jos ei viranomaiset.

29.11.2012 20:23

Nuohouksen vapauttaminen tulee lienee tapahtumaan lähitulevaisuudessa mutta tällähetkellä pitäisi kuitenkin kaikkien noudattaa olemassa olevia lakeja ja asetuksia. Mielenkiinnolla odotan mitä käräjäoikeus asiasta päättää (varkauden tapaus). Aikanaan oli asetuksessa nuohojalle määrätty että nuohoojan vastuulla on nuohota kiinteistöjen tulisijat ja piiput. Kun asetus muuttui muotoon että kiinteistön omistajan vastuulla on se että piiput ja tulisijat on nuohottava, join juhlan kunniaksi kunnon munkkikahvit paikallisella Essolla.Eipä tarvinnut enää vääntää kättä kieltäytyvien isäntien kanssa nuohouksesta, riitti kun otin kuittauksen nuohouksen tarjoamisesta ja toivotin hyvää päivänjatkoa. Paloviranomaiselle toimittamastani raportista ei kuulunut mitään ja monia taloja oli vuosikausia nuohoamatta ( ja on vieläkin). Yksi paloi vuonna 2010 ja vakuutus korvasi jotakin. Parasta on ollut kun ko. talon isäntä kylillä vastaan tullessa ei ole ollut huomaavinaan minua vaikka on lähes törmätty toisiimme: Nokipalo syttyi leivinuunia lämmitettäessä ja taloa lämmitettiin paloviranomaiselle toimittamani raportin mukaan vain sähköllä. Käydessäni kevättalvella 2006 pihassa oli piipun päältä lumet sulaneet.
Kustannuksia sammutustyöstä tuli kunnan pelastustoimelle varmaan tuhansia euroja palosta, jonka hyvä työntekijä ( piirinuohooja tai nuohooja muutenvain) olisi pystynyt estämään. Vaikka olin piirinuohooja en paloviranomaisen avullakaan pystynyt estämään "tollon" kiinteistön omistajan talon tuhoutumista. Jos kaikki olisivat noudattaneet lakia ja asetuksia nokipaloa ei olisi tullut ainakaan niin voimakkaana.

Vastaukset


Vieras

#18 Re: Kuka varjelee tietämättömiä jos ei viranomaiset.

2012-12-27 16:26:45

#14: Arvosta myös toisia - Kuka varjelee tietämättömiä jos ei viranomaiset. 

 

Vaan minkäs teet kun piirinuohojaa ei näy ennen tai jälkeen lainmuutoksen. Itse hermostuin tilanteeseen ja tilasin ammattilaiselta ylimääräisen nuohouksen.