Himmelin vanhainkoti säilytettävä!

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Himmelin vanhainkoti säilytetään ja sen lakkauttamiseen tähtäävät toimenpiteet lopetetaan välittömästi.

Porin kaupunki on ryhtynyt toimenpiteisiin Himmelin vanhainkodin lakkauttamiseksi selvittämättä, paljonko hoitopaikkaa tarvitsevia vanhuksia Porissa on ja millaista hoitoa he tarvitsevat, jotta heidän loppuelämänsä olisi mahdollisimman hyvinvoiva ja synnyttäisi riittävästi turvallisuuden tunnetta.

Kotihoidossa olevalla vanhuksella pitää olla omaa toimintakykyä riittävästi - vanhainkoteihin sijoitetut vanhukset taas ovat siinä kunnossa, että heillä ei ole riittävää toimintakykyä. Mikäli vanhainkotipaikkoja ei ole tarjolla, vastaa heidän jättämisensä kotihoitoon heitteillejättöä.

Porin kaupungin tekemistä päätöksistä hoitopaikkojen vähentämiseksi on tehty hallintovalitus hallinto-oikeuteen. Samaten korkeimpaan hallinto-oikeuteen on jätetty hakemus, jotta Porin perusturvalautakuntaan voitaisiin jättää oikaisuvaatimus hoitopaikkojen lakkautuspäätöksistä. Perusturvalautakunta kielsi oikaisuvaatimusmahdollisuuden lainvastaisesti vuoden 2020 elokuussa.