Hinausapuvaunu (dolly) Sallittava jatkossakin.

Henkilöauton perään kytkettävän hinausapuvaunun kirjaus on jätetty kirjaamatta uuteen tieliikennelakiin joka astuu voimaan 1.6-20. Tällä adressilla vaadimme että hinausapuvaunu kirjataan uudelleen lakiin, koska on kätevä ja turvallinen tapa siirtää rikkoutuneita ajoneuvoja. Apuvaunuahan on rinnastettu lakia suunnitellessa normaaliin jarruttomaan perävaunuun jolla saa vetää max 750kg jolloin apuvaunussa olisi aina hinatessa ylikuormaa. Todellisuudessahan liike-energia kasvaa nopeuden neliöön. Jarrutonta perävaunua saa vetää 80 km/h ja dollyä 60 km/h. Jälkimmäisessä liike-energia samalla painolla on reilusti alle puolet. Toisin sanoen, tuossa nopeudessa voisi vetää n. 1700 kiloista autoa, että jarrut olisivat yhtä kovilla kuin 750 kilolla ja 80 km/h -nopeudella. Lisäksi apuvaunussa auto on tukevasti vetotelineessä ja asian mukaisesti sidottuna. Myös kärryssä olevat pakolliset valot ovat varmasti paljon turvallisemmat kuin köyden pässsä hinattavat pimeät autot. Apuvaunun käytöstä ei tiettävästi ole aiheutunut onnettomuuksia sen enempää kuin narunjatkona olevistakaan. Ja ovat aika satunnaisessa ja lyhyen matkan käytössä johtuen tuosta hinaus nopeudesta. Apuvaunu on myös äärimmäisen vakaa vedettävä matalan painopisteensä ja leveän akselin takia.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että jani komulainen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…