Jäälin joukkoliikennettä kehitettävä

Jäälin asukasyhdistyksen aloite Jäälin alueen joukkoliikenteen parantamiseksi v. 2016

V. 2014 Oulun alueella toteuttiin joukkoliikenneuudistus. Uudistuksen tavoitteena oli parantaa joukkoliikennettä, lisätä sen käyttöä sekä vähentää päällekkäisyyksiä. Aiemmin Oulun kaupungin alueella toteutetun asukaskyselyn mukaan suurin osa vastaajista olisi valmis lisäämään joukkoliikenteen käyttöä, jos joukkoliikenteen palvelutasoa parannetaan. Joukkoliikenteen hinnan alentaminen ja palvelutason parantaminen olisivat joukkoliikennettä harvoin tai ei ollenkaan käyttävillä jopa tehokkaampi keino joukkoliikennematkojen lisäämisessä kuin henkilöautoilun kallistuminen.

Jäälin asukasyhdistys teki aloitteen Jäälin alueen joukkoliikenteen kehittämiseksi sekä vuonna 2012 Koskilinjoille ja Oulun kaupungille että 2014 Oulun kaupungille. Jäälin alueen liikenteeseen luvattiin parannusta joukkoliikenneuudistuksen yhteydessä ja alkuperäisissä suunnitelmissa oli suunniteltu Jäälin oma vuoro, jonka vuoroväli oli 30-60 min. Joukkoliikenneuudistus valitettavasti typistyi suunnitellusta ja Jäälin vuorojen osalta joukkoliikenneuudistus toi muutosta Jäälin kautta ajavien bussien vuorojen vähenemisen merkeissä. Esim. Laivakankaan alueelta pääsee bussilla ainoastaan viikolla vuorolla 34 klo 6.35-17.00 (7 vuoroa), eikä laisinkaan iltaisin tai viikonloppusin.

Jäälin asutuksen painopiste on pikkuhiljaa siirtynyt kauemmaksi Kuusamontieltä Laivakankaan alueen laajentuessa. Kuusamontietä Kiimingistä useimmin liikennöivä bussilinja 35K ajaa kuitenkin edelleen 70-80-luvun asutuksen rajaamaa reittiä Kehätien kautta. Ko. bussin kulkureitin siirtäminen ajamaan Laivakankaalle, jossa asutus nykyisin pääosin sijaitsee, ei toisi matka-aikaan kuin reilun 3 minuutin lisän, mutta tarjoaisi lukuisille matkustajille lyhentyvän matkan bussipysäkille sekä suosisi mm .Laivakankaan koulun työ- ja koulumatkaliikennettä. Laivakankaan koulun alueelle on siirtymässä myös Jäälin koulu ja kirjasto.

Myös linja 34:n vuorot Jäälistä kaipaisivat kehittämistä. Tämä linja liikennöi vain muutaman kerran päivässä eikä ollenkaan iltaisin ja viikonloppuisin. Matka keskustan oppilaitoksiin ja työpaikolle on vuorolla 34 hidas.

Terveyspalvelut (neuvola, hammashoitola) ovat Jäälistä siirtyneet kokonaan pois Kiimingin hyvinvointikeskukseen. Bussien kulku Kiimingin suuntaan on edellytys terveyspalvelujen saatavuudelle ja nykyisellään esim. neuvolamatkat Kiimingin suuntaa nuorten perheiden suosimalta Laivakankaan alueelta ovat bussien harvan kulun vuoksi hyvin hankalia.Myös Kiimingin lukion suuntaan kulkeville vuoroja Laivakankaan alueelta on huonosti.

Jäälin asukasyhdistys esittää:

1. Linja 35K:n reitti siirretään kulkemaan Jäälintie-Laivakankaantien kautta (ei Kehätie)

2. Linja 35K:n vuoroja lisätään erityisesti aamuisin ja työstäpaluun ajankohtaan, mutta myös ilta-aikaan bussivuorojen lisääminen olisi toivottavaa.Linja 34 vuoroja Jäälistä tulisi lisätä ilta- ja viikonloppuaikaan.

3. Myös vuoroja Jäälistä Kiimingin suuntaan tulee lisätä terveyspalvelujen siirryttyä Jäälistä Kiimingin hyvinvointikeskukseen.

Lähteet: Joukkoliikenteen asukaskysely. Oulun seudun kunnat ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. 2011. http://www.ouka.fi/seutu/Joukkoliikenteen_asukaskysely_loppuraportti.pdf

Me allekirjoittaneet kannatamme Jäälin asukasyhdistyksen esitystä Jäälin alueen joukkoliikenteen kehittämisestä.

Jäälin asukasyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään