Järvenpääläiset tulevat ekaluokkalaiset säästöjen kohteena

Järvenpään kaupungin koulusäästöjen vuoksi, joutuu tänä syksynä moni tuleva ekaluokkalainen aloittamaan koulunsa muualla, kuin tutussa ja turvallisessa lähikoulussaan, johon matkaakin olisi vain muutama sata metri. Säästöjen alle ovat jääneet Harjulan sekä Oinaskadun koulujen lapset, joiden koulumatka tulee olemaan reilusti pidempi, mitä matka lähikouluun olisi. Koulumatkoista ei voida taata turvallisia, sillä matkanvarrella on runsaasti liikennöityjä teitä, jotka pienten ekaluokkalaisten tulisi ylittää.

Miltä pienestä ekaluokkalaisesta tuntuu aloittaa koulu 2 kilometrin päässä kotoa, kun kodin vieressä olisi tuttu koulu, jossa joillakin on myös isompia sisaruksia. Isommat sisarukset samassa koulussa loisivat pienille ekaluokkalaisille turvaa. Ei pidä unohtaa myöskään lapsia, joilla isompia sisaruksia ei ole. Heillä on tutut ystävät esikoulusta, joten miksi ryhmät pitää hajoittaa ja ripotella pidempien matkojen päähän?

Järvenpään koulusäästöt eivät ole lapsen edun mukaisia ja päättäjien täytyisi ajatella ensimmäiseksi lasten etua, ennenkuin tekevät suuria päätöksiä. Virkamiesten pitäisi muistaa, että lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa myös kuntia.

Vaadimmekin, että Oinaskadun sekä Harjulan kouluihin täytyy järjestää kaksi aloittavaa ensimmäistä luokkaa, jotta lapsille on taattu tuttu ja turvallinen koulumatka lähikouluunsa. Tämä olisi lasten oikeuksien mukaista ja edistäisi näin Järvenpääläisten lasten hyvinvointia.