Kantelu yhdenvertaisuusvaltuutetulle ja oikeusasiamiehelle vammaispalvelun kuljetuspalvelujen kilpailuttamisen ja FCG Smart Transportationin välityskeskustoiminnan epäonnistumisesta Suomessa

Nyt on koko Suomen alueella monet sadat eri kuntien/kaupunkien vammaispalveluiden kuljetuspalvelun asiakkaat joutuneet tilaamaan taksinsa uuden kilpailutetun välityskeskuksen kautta. Taksi tilataan aina samasta numerosta, minkä jälkeen välityskeskus selvittää, missä on lähin ja edullisin asiakkaan tarpeisiin sopiva auto.
Tähän on kilpailutuksen jälkeen valittu monella sote-alueella FCG Smart Tarnsportation niminen yritys, jonka toimitusjohtaja on Aki Keskinen. Hän ja kuntien/kaupunkien vammaispalvelun työntekijät ja virkamiehet ja päättäjät kertovat yhteen ääneen, että taksikyydin tilaaminen helpottuu jatkossa, kun käytössä on vain yksi numero.

Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Palvelunumerot ruuhkautuivat ja taksikyydit jäivät saamatta. Mikä oli tietenkin päivänselvää, koska jos käytössä on vain yksi numero, siinä käy niin. Vaihtoehtona soittamiselle on taksintilaus tekstiviestillä, appilla tai sähköpostilla, joten ihmiset joilla ei ole kännykkää, älypuhelinta tai nettiä, eivät noin pysty tilaamaan taksia lainkaan, koska soittamalla ei pääse keskukseen. Lisäksi taksitilauksia on jäänyt välittämättä eteenpäin väityskeskuksesta eikä taksinkuljettaja siis saa koskaan asiakkaan tilaamaa kyytiä tietoonsa ja asiakas ei saa kyytiä.

Tämän takia ihmiset eivät ole päässeet töihin/kouluun ajoissa, joutuvat odottamaan tunnin, jopa kaksi, että taksi tulee viemään sovituille asioinneille, tai taksi ei tule lainkaan ja ei pääse apteekkiin tai kauppaan, et pääse tapaamaan hyvää ystävää tai kummilapsen syntymäpäiville tai joudut odottamaan vesisateessa taksia, jota ei tulekaan!

Vakavasti sairaat, vanhukset ja vammaiset kuuluvat juuri siihen joukkoon, jotka eivät kaikki pysty tätä palvelua edes itsenäisesti käyttämään ja välityskeskus ei todellakaan toimi läheskään kunnolla vieläkään, vaan järjestelmässä on niin paljon vikoja, joita ei ole valituksista ja pyynnöistä huolimatta saatu korjattua vielä kolmen kuukuden jälkeenkään. Siksi on välityskeskuksen ja vammaispalvelun toiminta lainvastaista ja syrjivää asiakkaitaan kohtaan. Tähän pitää tulla muutos ja palvelut pitää saada kaikille toimiviksi, nykyinen järjestelmä oli jo syntyessään susi.

Kilpailutuksessa valituiksi tulleilla taksiyrittäjillä ei ole myöskään tarpeeksi invatakseja hoitamaan alueiden kuljetuksia, joten autoja ei riitä kaikkiin ajoihin, eivätkä siis kyytiä tarvitsevat vakavasti sairaat tai vammaiset pääse asioille tai sosiaalisiin menoihinsa tai töihin/kouluun.
Taksiyrittäjät eivät saa myöskään enää lähtömaksua lyhyistä matkoista, joten he eivät ota vastaan niitä tilauskeskukselta, joten asiakkaat eivät saa myöskään siksi tilaamaansa kyytiä enää välttämättä lainkaan! Enkä ihmettele, etteivät taksikuskit ota kyytiä vastaan, jos siitä jää yrittäjälle käteen 1,70 euroa, sillä kun ei saa enää edes bensalitraa, niin surkeaksi nämä kilpailutukset ja uudistukset ajavat palvelujen suunnan.

Palvelun uudistus ei siis ole todellakaan onnistunut. Ja nyt nämä kunnat/kaupungit ja vammaispalvelut ei halua myöntää vakiotaksioikeutta henkilöille, jotka sellaisen tarvitsisivat, jotta he pääsisivät liikkumaan.  Vakiotaksioikeus on vammaislain mukaisesti myönnettävä vammaispalvelusta asiakkaalle, kun siihen on perustelut, mutta näin ei ole tehty. Vammaiset, vanhukset ja sairaat ihmiset on siis taas laitettu kärsimään uudistuksen ja kilpailutuksen eli rahan takia, kun haetaan säästöjä näille sote-yhtymille.

Ms-tautia ja Althzheimeria sairastava iäkäs äitini ei pysty kuljetuspalvelua sairautensa takia enää tilaamaan itse puhelimella tai muullakaan keinolla täällä Kessoten alueella kilpailutuksen jälkeen ja häneltä evättiin Kessoten vammaispalvelussa kielteisellä päätöksellä vakiotaksioikeus, kahdesti, vammaispalvelun sosiaalityöntekijä oikaisuvaatimuksen jälkeen ja kuntayhtymä valituksen jälkeen. Uskon, että teitä on muitakin, joille itselle tai jonka läheiselle on näin käynyt omalla sote-alueellanne tai tulee käymään samoin. Siksi asialle pitää tehdä jotain nyt.

Kuntien/kaupunkien vammaispalvelun tehtävä on lain mukaisesti antaa asiakkailleen heidät yksilöinä huomioivat järjestelyt, mitä nyt ei ole todellakaan tapahtunut. Ei ole kuunneltu vammaisneuvostoja tai asiantuntijoita, eikä kysytty mielipidettä vammaispalvelujen asiakkailta ennen kilpailutusta, kuten olisi pitänyt tehdä vammaispalvelulain mukaan.

Nämä vammaispalvelun kuljetuspalveluiden toimimattomat ja epäonnistuneet välityskeskuspalvelut ja taksipalvelut on kilpailutettava heti uudestaan, irtisanottava surkea FCG Smart Transportationin palvelu ja saatava tilalle toimivat ja yhdenvertaiset kuljetuspalvelut, kuten ne ennen tätä kilpailutusta olivat, kun sai itse valita taksikuljettajan.

Alla linkkejä lehtikirjoituksiin, joista käy esille näiden kilpailutettujen palveluiden toimimattomuus ja lainvastaisuus.

Pyydän allekirjoittamaan tämän adressin, jos olette samaa mieltä, että Suomen vanhukset, vammaiset ja vakavasti sairaat ihmiset tarvitsevat toimivammat kuljetuspalvelut, kuin nämä uudistukset ovat. Kiitos tuestasi!

Adressia saa jakaa!

Erja Simonen, vertaisryhmien ohjaaja, Lsly/Harnes    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Erja Simonen, vertaisryhmien ohjaaja, Lsly/Harnes voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…